Citat:
Ursprungligen postat av Roquentin
Kritiken växer sig gigantisk mot SD efter hela "kristna irakier"-fiaskot här på FB. Första gången jag ser öppna realister faktiskt gå emot SD.
Så hur många utav er är det som känner er svikna av SD
- Jag känner mig inte direkt sviken, däremot bekymrad över att Hansson och co. går en felaktig väg i Södertälje och att partiledningen uppenbarligen ger honom carte blanche för detta. Därtill har man bemött det mesta av kritiken med öppen arrogans och nu senast svarat på Kenneth Sandbergs sorti med att svartmåla honom som person (var fanns den kritiken när han levererade ett lokalt valresultat på topp tio nationellt?).
Citat:
och vad kommer ni att göra? Ska ni rösta på ND eller väljer ni att stanna kvar med SD?
- Jag kommer att rösta SD i riksdagsvalet. Dels är det det enda realistiska alternativet som har någon form av nationalkonservatism på agendan, dels tror jag fortfarande på mycket av SD:s politik och många av deras företrädare. Partiledningen kör en viss linje just nu av taktiska skäl. Själv är jag övertygad om att den linjen är helt fel, men de allra flesta vanliga partimedlemmar och partiarbetare har sunda åsikter. Även om vissa partiföreträdare tvingar en att hålla för näsan när man lägger sin SD-röst, så är det i grunden en positiv rörelse man röstar in i riksdagen. Det värsta som kan hända är att det inte händer så mycket. Det bästa som kan hända är att det händer en jävla massa viktiga saker.
I kommunalvalet skall det bli ett sant nöje att ta SD:s valsedel, här i Göteborg leds ju partiet av Mikael Jansson och Patrik Ehn. Det är personer jag har ett enormt förtroende för.
Citat:
Och hur stor tror ni risken är att rösterna delas så illa så att SD inte ens kommer in i riksdagen?
- Den är typ noll (om du syftar på Irak-affären). 99% av väljarna missar helt vilka som står på SD Södertäljes lista, de missar den interna diskursen i SD, de missar indignationen hos mer traditionella sverigedemokrater. Den överväldigande majoriteten av de som lägger sin röst på SD röstar på medias nidbild av partiet - dvs. ett parti som vill totalstoppa invandringen, verka för generell repatriering, slänga ut kriminella och missanpassade element, ta i med hårdhanskarna mot brottsligheten och skjuta av vårt politiska och mediala etablissemang för att de har sålt ut och sabbat det här landet. Att Tommy Hansson jobbar heltid för att tillintetgöra den bilden och marknadsföra SD som ett sionistlojalt och Johan Ingerö-konservativt borgarparti är ett problem, men det är inget den vanlige väljaren kommer att märka av, i alla fall inte inför valet 2010. Medias bild av SD kommer fortsatt vara bilden av det farliga, samhällsomstörtande partiet som får det politiska och mediala etablissemanget att gå i taket, och många svenskar vill inget hellre än att rösta på det partiet. SD:s fiender är deras bästa vänner och kommer att bära partiet in i riksdagen.
Vad som dock
kan hända är att folk som är åt det renodlade nationalisthållet och sedan länge varit starkt engagerade i SD (som politiker, valarbetare, bloggare eller internetkrigare) drivs i armarna på Nationaldemokraterna. Vi snackar kanske om några dussintal personer totalt, men på vissa orter kan det säkert åderlåta SD på ideologiskt motiverade personer och ge ND chansen till en nystart. Detta kommer inte att synas i rösträkningen på valnatten, men om SD inte levererar i riksdagen kommer det att börja hända saker här och där.
Personligen tror jag att vi under de närmsta åren kommer få se SD äntra riksdagen och möjligen växa ytterligare som ett parti för slentrianmässiga invandringskritiker av varierande ideologisk bakgrund. Typ Fremskrittspartiet/Dansk Folkeparti. Om ND är smarta utnyttjar de det faktum att SD
egentligen inte står för det som många SD-väljare innerst inne vill, och börjar bygga ett ideologiskt nationalistiskt alternativ i den politiska periferin. Ett parti som hela tiden hotar att växa till sig och nå verklig makt om SD flippar ur fullständigt. Själv ser jag i princip inget negativt med en sådan arbetsdelning.