2010-04-25, 20:17
Medlem
Hasselhoffs avatar
Gjorde en jättesats med lasagne idag och lyckades bränna två (2!) kastruller med ostsås (egentligen bara mjölk, smör och mjöl).

Har försökt få bort den stenhårda, svarta, illaluktande brända saken i botten med diskmedel, Svinto, bakpulver + vatten, ugnsrengöring... och annat. Men det sitter stenhårt!

Någon som har något patenterat (husmors-)tips?!
Citera
2010-04-25, 20:18
Medlem
supermassives avatar
Har du låtit båda kastrullerna stå några timmar fyllda med vatten?
Citera
2010-04-25, 20:18
Medlem
Vattenspanns avatar
Brukar hälla på vatten, låta stå ett tag (eventuellt med lite diskmedel i) och sen köra ordentligt med Svinto. Men du verkar ha större problem än vad jag brukar ha med det..
Citera
2010-04-25, 20:19
Medlem
Grova sockerbitar! Alltså råsockerbitar, Använd dom som svinto. Funkar jättebra.
Citera
2010-04-25, 20:20
Medlem
anooonyms avatar
Det kommer antagligen att trilla av med tiden. Det värsta får man tokskrubba bort med ex då svinto. Det känns inte som att det går bort men get gör det, lite åt gången. Sedan får man leva med det tills det går bort.

Brände min kastrull för ett par månader sedan, efter 2-3 månaders normal användning var det i princip borta helt. Så bärnde jag det igen.. Nu är det ganska borta.

Edit: som ovan har jag också testat socker, och salt, funkade sådär..
Citera
2010-04-25, 20:22
Medlem
Hasselhoffs avatar
Fast det sitter SVINHÅRT... funkar inte med "bara" kokande vatten och Svinto...

Känns som om båda kastrullerna har gjort sitt (men trist - de är nya och kostade en rejäl slant)...

Men lasagnen blev god... till slut!...
Citera
2010-04-25, 20:27
Medlem
mycket enkelt, diskmedel och stålull
Citera
2010-04-25, 20:35
Medlem
Taranaxs avatar
Koka upp med maskindiskmedel och låt stå över natten. Annars finns ett super-dupermedel: http://www.nch.se/se/pdf/ripblad/PROWLER.pdf som biter på de allra svåraste fallen av fastbränt. Kolla med nån restaurang om du kan köpa genom dem. Jag har alltid en flaska hemma. Det funkar även på sånt som varit hårt fastbränt i åratal. Men det funkar bara på rostfritt, typ. Aluminium fräter det sönder...
Citera
2010-04-25, 20:58
Bannlyst
testa koka bort det med vatten..
Citera
2010-04-25, 22:11
Medlem
Draculeas avatar
i med lite vatten o diskmedel, sen tar du stålull, inga problem! Klarar diskarna de på mitt jobb klarar du de!
Citera
2010-04-25, 22:18
Medlem
Jerka^s avatar
Vatten, stålull och tålamod. Man får alltså stå och gnugga i typ 10 minuter eller mer och det ser oftast inte ut att hända så mycket, men man filar ner det bit för bit och till slut har man fått bort allt.
Citera
2010-04-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Koka upp med maskindiskmedel och låt stå över natten.

Så gör jag med, har aldrig misslyckats med den metoden hittills i alla fall. Inget nötande, bara skölja ur efter ett tag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in