2010-04-25, 14:32
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
http://media.photobucket.com/image/2...2012poster.jpg

Vågorna som syns på bilden är antagligen gjorda i något 3D-program, typ Maya. Hur går jag tillväga för att göra egna? Är det en väldigt lång process? Kan jag använda något annat program än Maya? Lite vägledning tack. (Jag har väldigt knappa kunskaper inom ämnet).
Citera
2010-04-25, 14:45
Medlem
namerlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?
http://media.photobucket.com/image/2...2012poster.jpg

Vågorna som syns på bilden är antagligen gjorda i något 3D-program, typ Maya. Hur går jag tillväga för att göra egna? Är det en väldigt lång process? Kan jag använda något annat program än Maya? Lite vägledning tack. (Jag har väldigt knappa kunskaper inom ämnet).

Photoshop maybe?
Citera
2010-04-25, 15:14
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Jo, visserligen. Men då måste jag antagligen måla hela skiten för hand, kanske, med lite hjälp av referensmaterial.
Citera
2010-04-25, 18:36
Medlem
Jo, i Maya kan du göra det där på ett par minuter med Dynamics-modulen "Ocean", utan några plug-ins. I 3DS Max kan du använda Reactor-modulen "Water", också där utan några plug-ins. Eller så kan du använda DreamScape, en plug-in för 3DS Max.

Det finns många olika sätt att skapa ett dynamiskt hav på ett lätt sätt, Googla runt lite.

Kan gå igenom processen för att skapa ett "hav" i Maya lite snabbt, eftersom du verkar veta lite om det programmet.

Öppna upp Maya, och byt modul-interfacet från Animation till Dynamics i rullisten i högra vänstra hörnet. Gå sedan till Fluid Effects -> Ocean -> Create Ocean (Klicka på boxen bredvid texten). Det kommer att skapa ett objekt i mitten av din "Viewport", med detta objekt valt tryck CTRL + A, detta kommer att öppna en meny där du kan konfigurera ditt "hav".

Ifall du stöter på några problem så är det bara att fråga.
Senast redigerad av the blackmaba 2010-04-25 kl. 18:44.
Citera
2010-04-25, 18:42
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Jo, visserligen. Men då måste jag antagligen måla hela skiten för hand, kanske, med lite hjälp av referensmaterial.

Till 3d studio finns det plugins av olika slag för detta bla http://www.afterworks.com/DreamScape.asp och jag utgår ifrån att det finns andra liknande beroende på vad du använder för program.
Citera
2010-04-25, 20:37
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the blackmaba
Jo, i Maya kan du göra det där på ett par minuter med Dynamics-modulen "Ocean", utan några plug-ins. I 3DS Max kan du använda Reactor-modulen "Water", också där utan några plug-ins. Eller så kan du använda DreamScape, en plug-in för 3DS Max.

Det finns många olika sätt att skapa ett dynamiskt hav på ett lätt sätt, Googla runt lite.

Kan gå igenom processen för att skapa ett "hav" i Maya lite snabbt, eftersom du verkar veta lite om det programmet.

Öppna upp Maya, och byt modul-interfacet från Animation till Dynamics i rullisten i högra vänstra hörnet. Gå sedan till Fluid Effects -> Ocean -> Create Ocean (Klicka på boxen bredvid texten). Det kommer att skapa ett objekt i mitten av din "Viewport", med detta objekt valt tryck CTRL + A, detta kommer att öppna en meny där du kan konfigurera ditt "hav".

Ifall du stöter på några problem så är det bara att fråga.

Tack, vilket trevligt svar! Mer än vad jag hade förväntat mig!

Ska genast sätta igång och pröva! Hur gör jag när jag är klar med vattnet, kan jag importera det som en .png och lägga till fler texturer och sånt?
Citera
2010-04-25, 22:01
Medlem
Citat:
Tack, vilket trevligt svar! Mer än vad jag hade förväntat mig!

Ska genast sätta igång och pröva! Hur gör jag när jag är klar med vattnet, kan jag importera det som en .png och lägga till fler texturer och sånt?

När du har konfigurerat vattnet så är det bara att rendera. Dock så måste du animera de olika värdena ifall du vill ha ett hav som rör på sig. Men ifall du bara vill ha en stillbild så är det bara att rendera och göra vad du vill med bilden.

Jag tror inte riktigt att jag förstod din fråga, men ifall du har några fler frågor så är det bara att fråga.
Citera
2010-04-25, 23:23
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the blackmaba
När du har konfigurerat vattnet så är det bara att rendera. Dock så måste du animera de olika värdena ifall du vill ha ett hav som rör på sig. Men ifall du bara vill ha en stillbild så är det bara att rendera och göra vad du vill med bilden.

Jag tror inte riktigt att jag förstod din fråga, men ifall du har några fler frågor så är det bara att fråga.

Yes, tackar. Det svarade på min fråga!

Nu har jag en till fråga, efter att jag tryckt på Ocean-grejen så dyker det inte alls upp en box i min viewport. Det enda som händer är att jag kan ändra lite inställningar i vad jag tror är havet (?) som inte syns. Här är en bild så förstår du bättre vad jag menar:

http://img190.imageshack.us/img190/8363/konstigt.png

Tack för ditt tålamod!
Citera
2010-04-26, 12:22
Medlem
Herr-Nidings avatar
"Ocean shader" borde vara texturen som projekteras på vätske föremålet. Du borde få fram något som liknar det när man skapar ett polygon eller NURBS objekt om du gör rätt dvs det låter dig definiera dess form. Gör aldrig något med vätskor själv i princip så kan tyvärr ej säga mer än så.
Citera
2010-04-26, 21:25
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Vågorna på bilden är gjorda i ScanlineVFX egenutvecklade mjukvara Flowline och tog betydligt längre tid än några minuter att göra.

Ska du göra animation eller stillbild?
Citera
2010-04-27, 01:14
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Vågorna på bilden är gjorda i ScanlineVFX egenutvecklade mjukvara Flowline och tog betydligt längre tid än några minuter att göra.

Ska du göra animation eller stillbild?

Intressant, jag kan mycket väl tänka mig att det tog hiskeligt lång tid.

Jag tänker mig stillbild, ska nämligen efter att jag gjort vågorna importera fil(erna) till photoshop. Tyvärr har jag som sagt knappa kunskaper, men är väldigt entusiastisk och vill gärna lära mig.

Så, vad tror du, är Maya att rekommendera eller finns det någon motsvarande mjukvara till Flowline som jag kan använda mig av? Vilken väg ska jag gå helt enkelt.
Citera
2010-04-27, 08:21
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Intressant, jag kan mycket väl tänka mig att det tog hiskeligt lång tid.

Jag tänker mig stillbild, ska nämligen efter att jag gjort vågorna importera fil(erna) till photoshop. Tyvärr har jag som sagt knappa kunskaper, men är väldigt entusiastisk och vill gärna lära mig.

Så, vad tror du, är Maya att rekommendera eller finns det någon motsvarande mjukvara till Flowline som jag kan använda mig av? Vilken väg ska jag gå helt enkelt.

Använd Photoshop.
Det du kommer få ut ur maya är en ful variant av bilderna du får om du googlar på hav.

Det finns några simuleringsverktyg tillgängliga för allmänheten, men alla är väldigt tekniskt avancerade i såväl simulering som rendering.

Mest känd är nog Realflow.
http://www.realflow.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in