2010-04-24, 20:28
Medlem
Hej Flashback.

Jag har haft detta problemet i några månader och jag vet inte vad som orsakar problemet och jag är heller inte helt säker varför och när problemet kom till. Det ända jag kan komma på är att jag en dag råkade dra Shader Clock för högt på grafikkortet och drivrutinen krashade, helt normalt tänkte jag och startade om datorn. Efter detta så har problemet uppstått fast detta är kanske inte orsaken.

I alla fall, till problemet. Varje gång jag installerar något så händer det inget på ungefär 5 sekunder, mätaren som visar hur långt installationen har kommit står helt stilla. Efter dessa 5 sekunderna så börjar mätaren att röra på sig men innan den gör det, så får musen problem att röra på sig, den hackar fram och även ljudet fryser fast på samma ställe så det låter ungefär som "BRRRR", detta sker i ungefär i en sekund och sedan flyter installationen, musen och ljudet på som den ska.

Musen har även detta problemet när jag startar ett spel och stunden precis innan spelet startar, då allt är svart på skärmen och man ser bara muspekaren och även när jag stänger av spelet.
Även när jag filmar med Fraps medan jag spelar Call of Duty: Modern Warfare 2 så får jag dessa "stutter" problem med musen. Denna stutter är svår att beskriva med datorn registerar musens rörelse, fast den visas inte utan man ser bara delar av den.
Så ifall jag drar musen i en vågrät linje så är det ungefär såhär: "|----I--------I---I------I----I-I---I---|", de lodräta linjerna är de tillfällen då man ser att musen har rört på sig fast det egentligen ska se ut såhär: "|IIIIIIIII|", aa jag hoppas ni förstår.

Datorn består av följande delar:
CPU: Intel Core 2 Duo E8400
RAM: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Moderkort: Gigabyte GA-EP43-DS3L
Grafikkort: Nvidia GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
Nätverkskort: Realtek PCIe GBE Family Controller
System HDD: Western Digital 5001AALS-00L3B2 ATA 500GB
HDD 2: Samsung HD753LJ ATA 750GB, partionerad
PSU: Corsair 650W

Jag har försökt med så mycket jag kan och har helt slut på ideér. Saker som jag har gjort:
- Uppdaterat BIOS
- Uppdaterat grafikkortsdrivrutiner
- Ändrat energisparfunktionen till "Prestanda"
- Pillat med clock på CPU och grafikkort
- Pillat med andra BIOS inställningar, återställt till optimized/factory settings
- Stängt av onödiga program i uppstarten
- Sökt efter virus/spyware
- Bytt USB uttag på musen
- Blåst rent chassit på damm
- Pillat med musinställningar i Windows
- Återställt BIOS inställningar till Optimized och Manufacture
- Återställt CMOS
- Formaterat om hårddisken, både Samsungen och min sprillans nya WD som jag nu har som sytemdisk

Vad jag misstänker är att någon inställning i BIOS ligger snett, fast än att jag har läst manualen några gånger och tittat igenom vad alla inställningar gör. Har dock inte vågat att pilla med alla.

Jag uppskattar verkligen all hjälp.

Tack! /Emanuel Brorsson
Citera
2010-04-24, 21:05
Medlem
R0ses avatar
Har du installerat om os eller bara formaterat?
Citera
2010-04-24, 22:05
Medlem
Jag har formaterat systempartionen på Samsung disken. Sen köpte jag WD disken och installerade OS på den och det är den som jag använder som systemdisk nu, den andra disken med två partioner är ikopplad för lagring.
Citera
2010-04-24, 22:23
Medlem
PumpCykels avatar
Ett par saker som du kan kolla upp, kanske hjälper:
Kolla att du har DMA igång på SATA/IDE-kontrollern (Enhetshanteraren).
Uppdatera moderkortsdrivrutiner och ljudkortsdrivrutiner - Gigabyte och troligtvis Realtek som du har.
Citera
2010-04-24, 22:26
Medlem
testat koppla in annan mus?
har du tagit bort den gamla partitionen deletat C: helt alltså en komplett ominstallation
om det kvarstår så har du problem med hårdvaran.. störst sannolikhet grafikkortet, tror du delvis har stekt de..
Citera
2010-04-25, 00:01
Medlem
PupmCykel: DMA är igång på dessa enheter: http://data.fuskbugg.se/skalman01/--...---Capture.JPG(de med röd markering på sidan) och de är de enda som DMA kan vara aktiverat på så vitt jag kan se. Med moderkortsdrivrutiner menar du BIOS? Eller finns det ytterligare drivrutiner till moderkortet? Ljudkortsdrivisar samt nätverkskortets drivisar är uppdaterade.

spartex: Nej, faktist så är den partionen kvar, jag vet inte hur man tar bort den/rensar den, fast varken OSet eller filer på den används. Kan man man rensa den med Windows 7s installationsprogram? För jag vet att det finns en enkel formations funktion där.
Annan mus har jag inte testat, men är lite osäker att det skulle göra någon skillnad eftersom att ljudet också hakar upp sig, precis som muspekaren.
Börjar misstänka hårdvarufel jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in