• 1
  • 2
2010-04-24, 20:08
Bannlyst
Tvingades lämna min hund ensam hemma ikväll för mina föräldrar är på semester och jag hade lovat ett par polare att umgås med dom ikväll. Lämnade hunden vid 7 efter att ha matat han och gått en lång runda. Nu har jag fått dåligt sammvete och tycker lite synd om han som får ligga hemma i tvättstugan. Skulle tippa på att jag är hemma till 12 igen. Vad säger ni? Ska jag ha dåligt sammvete?
Citera
2010-04-24, 20:09
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.l
Tvingades lämna min hund ensam hemma ikväll för mina föräldrar är på semester och jag hade lovat ett par polare att umgås med dom ikväll. Lämnade hunden vid 7 efter att ha matat han och gått en lång runda. Nu har jag fått dåligt sammvete och tycker lite synd om han som får ligga hemma i tvättstugan. Skulle tippa på att jag är hemma till 12 igen. Vad säger ni? Ska jag ha dåligt sammvete?

5 timmar är okej, mycket längre tycker jag inte det ska vara. Hundar är flockdjur och trivs ju inte ensamma.
Citera
2010-04-24, 20:12
Medlem
BlaZeeds avatar
Nej du ska inte ha dåligt samvete. Om det inte händer allt för ofta att du lämnar den ensam under längre perioder. Runt 5 timmar är lugnt. Men inte mer
Hunden klarar sig. Men det hade varit bra ifall han/hon fick gå ut en liten runda runt kl 22
Citera
2010-04-24, 20:17
Medlem
MisterToms avatar
Vi vet ju ingenting om din hund så hur ska vi veta det? Tycker hunden att det är okej att vara hemma ensam under så lång tid, vid den tiden på dygnet och har vatten, skön plats att sova på osv och är trygg så visst. Men om din hund tidigare bara klarat av att vara ensam två timmar så tycker jag du ska ha jävligt dåligt samvete.
Citera
2010-04-24, 21:25
Medlem
Verdess avatar
Beror helt på hur ofta den behöver gå på toa.
Citera
2010-04-24, 21:29
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes

Går den på toa så är den väl safe, eller?
Citera
2010-04-24, 21:48
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes

Beror minst av allt på hur ofta den behöver gå på toa. Alla friska vuxna hundar klarar sig många timmar om de är välrastade. Precis som oss människor.
Det handlar mer om att vara avskiljd från sin flock.
Men enstaka gånger kan en välstimulerad och rastad hund vara ensam ganska länge, enligt min erfarenhet.
Min hund har ett par gånger i sitt liv varit ensam hemma i typ 8-9 timmar i sträck. Gäller det dagligen så tycker jag att 4-5 timmar är ett bra riktvärde.
Citera
2010-04-24, 22:40
Medlem
grejigabosses avatar
Att säga att si och så många timmar gäller är fel. Men 4-5 timmar är väl rimligt för en välmående hund.
En hund som inte är tränad att lämnas själv kan må väldigt dåligt av det.

Varför tog du inte reda på detta före du skaffade hund?
Citera
2010-04-25, 01:00
Bannlyst
Det var mina föräldrar som skaffa hund men iom. att dom ej är hemma så är han mitt ansvar och jag ställer såklart upp. Men just idag blev det lite klabb... Därför undrade jag
Citera
2010-04-25, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitbac
Går den på toa så är den väl safe, eller?
<3 Flashback
Citera
2010-04-25, 02:16
Medlem
Vad är det för mesiga hundar ni har? Har jag min hund ute några timmar på dagen kan jag komma tillbaka sent in på småtimmarna utan problem, sen ut och rasta hunden igen när man är hemma (schäfer). Fast det handlar väl om att vänja hunden vid att vara själv. Exempelvis i hundens ungdom käkade den upp våra gardiner i desperation.
Citera
2010-04-25, 12:12
Medlem
EmzMadonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.l

Om du inte har "ensamtränat" hunden någonting, och den är van vid att vara med dig av den största tiden, så är det inte så rart av dig =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in