2010-04-24, 19:34
Medlem
Det är såhär att i måndags på jobbet gick knät mitt ur led och jag ramlade och landade på samma knä då det ploppade tillbaka. Gjorde givetvis ont som fan men efter någon timme kunde jag gå igen (haltande). (Det var också ganska svullet när jag kom hem men det hade lagt sig morgonen efter)

Nu efter ett par dagar har jag fortfarande ont och det känns som det kommer klicka ur led igen när benet hamnar i vissa lägen. Är detta något jag måste kolla upp hos läkare eller kommer det att läka av sig själv?
Citera
2010-04-24, 19:36
Medlem
ReidarDahlens avatar
Inga ursäkter. Gå till läkarn.
Citera
2010-04-24, 19:58
Medlem
Snoppzors avatar
Om du ska gå till läkaren så är det för en remiss till en sjukgymnast. Annars ska du vila ditt knä och träna upp det. Jag är säker på att du kan googla dig till mer fakta kring knäluxationer. Givetvis vill man inte att det ska bli en vana. Men till skillnad mot en axelluxation så är knäleden inte lika rörlig vilket gör det "mindre svårt" att luxera den. Du har säkert haft lite otur med ramla.
Citera
2010-04-24, 22:10
Medlem
Shaampos avatar
uppsök läkare... alltid bäst när man är osäker, av vad du skriver så kan det enligt mig kanske bli långvarande skador om du inte uppsöker läkare/sjukgymnast.
Citera
2010-04-24, 23:12
Medlem
Happ, får väl bli och punga ut stålar då. Men tack för svaren!
Citera
2010-04-25, 16:25
Medlem
Puffs avatar
Det var väl din knäskål som gick ur led (hela knät ur led är en jätteskada som uppstår vid högenergitrauma och som inte går tillbaka av sig själv). Om den har hoppat tillbaka är det bra, det vanliga är att man brukar göra en koll med först röntgen för att se att knäskålen inte brutits och sedan antignen artroskopi eller magnetkamera för att se att det inte lossnat broskbitar som ligger löst och kan skada knät. Om man får problem med upprepade knäskålsluxationer kan en operation hjälpa.
Citera
2010-04-25, 16:27
Medlem
Dalailamas avatar
Blev också lite förbryllad.. precis som ovanstående skriver, om hela knät hoppat ur led så skulle antagligen svimmat av smärta och hämtats av ambulans .

(Var med om att en god vän fick luxade knät. Ingen vacker syn, tom värre än när mina två axlar samtidigt luxade bakåt efter en smäll i backen )
Citera
2010-04-26, 15:27
Medlem
Ni har kanske rätt att det var knäskålen. Jag låg dock och skrek av smärta i början, var tvungen att krypa undan själv också eftersom arbetskamrater satt i hjullastare och inte kunde se mig. Inte kul, själva olyckan hände när jag skulle åtgärda ett fel i maskinen och fastnade då med benet mellan 2 stänger och sedan ramlade nån meter. Vad jag ville komma fram till var att jag sket i sjukhuset och har inga större problem längre, tillbaka på jobbet!

Edit. Förresten, precis när benet vek sig och innan jag föll kände jag nåt i hela vaden som jag inte känt förut, typ som om nån körde in en vattenslang i benet och pumpade varmvatten, svårt att förklara . Någon som vet vad det kan ha varigt?
Senast redigerad av minador 2010-04-26 kl. 15:31.
Citera
2010-04-26, 17:01
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Det var väl din knäskål som gick ur led (hela knät ur led är en jätteskada som uppstår vid högenergitrauma och som inte går tillbaka av sig själv). Om den har hoppat tillbaka är det bra, det vanliga är att man brukar göra en koll med först röntgen för att se att knäskålen inte brutits och sedan antignen artroskopi eller magnetkamera för att se att det inte lossnat broskbitar som ligger löst och kan skada knät. Om man får problem med upprepade knäskålsluxationer kan en operation hjälpa.

Men det är en jättejobbig operation, så man gör klokt i att vara lite extra försiktigt, och inte utsätta knät för risker i vanskliga sporter. En sjukgymnast kan hjälpa till med ett träningsprogram på gym.
Citera
2010-05-04, 23:09
Medlem
Elwisps avatar
min knäskål bestämmer sig för att hamna på utsidan av knät med ojämna mellanrum, oftast när benet är rakt. samma problem?
Citera
2010-05-05, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
min knäskål bestämmer sig för att hamna på utsidan av knät med ojämna mellanrum, oftast när benet är rakt. samma problem?
Det är möjligt, har hänt en gång innan, men då gjorde det inte nära så ont som det gjorde den här gången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in