2010-04-24, 16:41
Medlem
Jag hörde nyss att asperger syndrom kommer att tas bort och ersättas av högfungerande autism, vad tycker ni aspergare om detta?
Citera
2010-04-24, 17:21
Medlem
Bra, så vi vet vilka som är sjuka och inte. Vi måste sortera ut dessa dysfunktionella människor ur samhället.
Citera
2010-04-24, 17:26
Medlem
yeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Jag hörde nyss att asperger syndrom kommer att tas bort och ersättas av högfungerande autism, vad tycker ni aspergare om detta?

Ok, källa?
Citera
2010-04-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yep
Ok, källa?
http://blogg.svd.se/idagbloggen?id=18962
Citera
2010-04-24, 18:30
Medlem
Så i framtiden kommer det heta "Högfungerande Autism" som diagnos, men inte Asperger?
Hur blir det för oss som har AS?
Citera
2010-04-25, 19:22
Medlem
Jag antar att vi klassas som högfungerande då, och inte aspergare, helt enkelt...

Tror dock att det inte skulle ändras förren 2013 och vet inte om vi är tvungna att ta om något test då igen...

Källa: http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx
Citera
2010-04-25, 19:47
Medlem
Profaxs avatar
Jag tror det kan vara en bra förändring, det är så lätt att missta asperger för vissa personlighetsstörningar.
Citera
2010-04-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix

Fast det är väl inget som är helt klart än? Bara ett förslag:

Citat:
Ett av förslagen är att Aspergers syndrom inte längre ska vara en egen diagnos utan ingå i den bredare gruppen autismspektrumstörningar

Personligen är jag spontant lite negativ till förslaget: Visst att jag har svårigheter men ska jag från & med 2013 börja beskriva mig som "autistisk" om folk ställer frågor om min uppväxt, mina svårigheter etc? Risken finns nog tyvärr att jag skulle vilja få diagnosen struken
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2010-04-25 kl. 23:35.
Citera
2010-04-25, 23:41
Avslutad
Jag har AS o hatar den diagnosen, så jag skulle nog föredra HFA istället.
Citera
2010-04-26, 02:58
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Fast det är väl inget som är helt klart än? Bara ett förslag:

Personligen är jag spontant lite negativ till förslaget: Visst att jag har svårigheter men ska jag från & med 2013 börja beskriva mig som "autistisk" om folk ställer frågor om min uppväxt, mina svårigheter etc? Risken finns nog tyvärr att jag skulle vilja få diagnosen struken
Finns väl ingen anledning till att du ska gå omkring och berätta att du har en diagnos..

"Hej jag heter johan och jag är deprimerad" .. ?
Citera
2010-04-26, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Finns väl ingen anledning till att du ska gå omkring och berätta att du har en diagnos..

"Hej jag heter johan och jag är deprimerad" .. ?

Nu var det väl inte riktigt så jag menade? Inte har jag nåt behov att blotta min diagnos fort som bara den när jag lär känna en ny person, det är snarare om denne person upptäcker att jag har ett udda beteende, uppför mig lite konstigt eller bara är allmänt nördig som man får försöka förklara det hela

Ska jag verkligen säga: "Jo jag är smått autistisk". Även om jag tydligt skulle påpeka att det bara är en "lättare" variant är jag säker på att den andra kommer uppfatta mig som ett totalt...ja, miffo på ren svenska
Citera
2010-04-26, 11:27
Moderator
Popesizes avatar
Kan inte låta bli att småskratta lite, då Föreningen autism sen årskiftet numera heter Autism- och Aspergerförbundet. Ändras detta blir ju namnet inte speciellt långvarigt...

Jag vet att Gillberg har föreslagit detta tidigare, då Sverige är en av de få länder (Tror det är skandinavien och England) som fortfarande använder diagnosen Asperger. Överallt annars, så heter det högfungerande autism. Så på ett sätt så tycker jag att namnändringen är bra. Det blir en sorts konsensus över hela världen och det blir lättare att få eventuell hjälp och förståelse, om/när det behövs, var man än är.

En annan sak som jag gillar med en eventuell namnändring, är det att det blir ett sånt bakslag för alla Aspergeraktivister, som jag brukar kalla dem. De där filurerna som kallar sig för aspies och menar på att de dignosticerade skall vara en egen folkgrupp/minoritet. De där som pratar om Aspergia och Aspergian pride med mera. -Oh, ljuva skadeglädje!

I övrigt så bryr jag mig föga om jag måste börja säga att jag har högfungerande autism eller fortsätta med Asperger Syndrom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in