Jag hyser en märklig fascination för stockholmsmiljö, speciellt södermiljö, från tiden runt 1920 till 1940-tal. Har ni lite hederligt söderslang ni kan berika min dag med?
Jag hyser en märklig fascination för stockholmsmiljö, speciellt södermiljö, från tiden runt 1920 till 1940-tal. Har ni lite hederligt söderslang ni kan berika min dag med?
Beckna är ett gammalt slanguttryck för sälja men vet inte om det härstammar från söder..
Ordet kanack som betyder invandrare används också i Malmö, i plural "kanackas". Iallafall på Kirseberg förr, ett zigenar/tattartätt område. Kan det vara ett ord som romer använt? Många ord verkar ju vara tattarord, ser många likheter iaf...Har söder nån historia av tattare?
Ord jag använder som har sin bakgrund i södermalmstugget är:
Tugga = Snacka
Tjacka = Köpa
Slang med slira = Korv med bröd
Kränga = Sälja
Dessa har nog varit med ett tag. Annars är det mycket modern slang jag använder från 00-talet i stil med:
Faila = Misslyckas
Kids = Barn
Teens = Tonåringar
Thåwis = Thåström (Joakim Thåström)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!