2004-03-27, 02:50
Medlem
Antevantes avatar
Jag hade lite vårkänning under dagen (skåne) och tänkte därför sparka igång grillen imorgon..Och där kommer ni in, kära (tjära) FB vänner..jag trivs bra med en grillad biff och grillade grönsaker..gärna en bakad potatis till det..men...hur marinerar ni????..kom med recept och andra goda föslag..vilka grönsaker grillar ni??..
Citera
2004-03-27, 11:02
Medlem
Hispervispers avatar
Är det redan dags?

En produkt som alltid, nästan i alla fall, som kommer fram när det är dags att marinera/pensla/krydda är KajP grillolja med lime-kryddning! Brukar även ta denna olja som ersättning till vanlig olja/olivolja när jag gör Coleslaw-sallad.

Grilllade grönsaker: Majskolvar är populärt hemma här. Grilla tomater (i halvor) är också gott.

Något som jag skall prova, som jag såg Mat-Tina göra, är att grilla vattenmelon! Mycket snabbt grillade och rejält kryddade med chili-blanding. Låter lite udda men skall provas.
Citera
2004-03-27, 12:33
Bannlyst
Grillad aubergine ar kalasgott.

- Skiva auberginen och lagg i en bunke, stro over lite salt och lat dem ligga i en halvtimma for att fa bort den bittra smaken.

- Rosta under tiden vitloksklyftor i ugnen 175 grader i 30 minuter.

- Skolj sedan av auberginen, torka med papper och och pensla med olivolja.

- Grilla eller stek dem 1-2 min pa varje sida tills de blir mjuka rakt igenom.

- Mosa rostad vitlok i en skal, hall pa olivolja, honung, citronsaft, hackad jalapeno, hackad koriander, salt och vispa ihop alltsammans. Hall over auberginen, stro over strimlad lok och servera.
Citera
2004-03-27, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Något som jag skall prova, som jag såg Mat-Tina göra, är att grilla vattenmelon! Mycket snabbt grillade och rejält kryddade med chili-blanding. Låter lite udda men skall provas.
Det är mycket gott, men jag rekommenderar en aning salt (lite, lite) och svartpeppar istället. Jättegott!
Citera
2004-03-27, 21:17
Medlem
Antevantes avatar
Premiären en succé

Grillpremiären är avslutad och den avlöpte väl.

Jag var inne på Bulltofta kött i Malmö och köpte fläskkarre. oj vilket kött de har där. Fläskkarre i vanlig butik är oftast väldigt trista, men på Bulltofta vet de vad de gör. Så skånebor bege er dit och handla.
Karrebitarna marinerades med Caj P original och glazades med en limeglaze..Antevante marinerade sin lever i en slurk J&B under tiden.
Efter en stunds polsk riksdag i familjen tillverkades bakad potatis och hasselbackspotatis. Grönsakerna blev grillade tomater och zuccini som till och med husbonden uppskattade.
Sås tycker jag alltid är svårt..jag brukar då och då göra egen bearnaise men orkade inte med det idag..så det blev whiskeysås från jensens..till detta ett smarrigt rödtjut. Så nu sitter jag som en spärrballong och jäser en stund framför burken..

Vattenmelonen ska testas senare likaså auberginereceptet.
Citera
2004-03-29, 12:30
Medlem
Rumpelstilskins avatar
Grillmarinad är ruggigt enkel att göra. Ingen anledning till att lägga pengar på det.

Blanda följande i lämpliga mängder:
Olja
Soja
Rosmarin
Coca cola eller kaffe(nä, jag skojar inte)
Citron/limesaft
Paprikapulver
Pressad Vitlök
Rosmarin
Honung(behövs inte om du har Coca cola.)
Cayennepeppar
samt lite andra kryddor om du känner för det.

Se till att du har något syrligt i(lime/citron/Coca cola), det gör köttet mötare.

Jag brukar använda ovanstående marinad till fläskarré(eller grishals som man säger här nere) och det blir jäkligt gott.
Citera
2004-03-29, 12:36
Medlem
Lassemans avatar
Jag kan ge ett litet tips ifall ni vill möra köttet, [Insert Marinad Here] + skvätt Coca Cola, Hjälper till att möra köttet lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in