• 1
  • 2
2010-04-23, 11:38
Medlem
Draedons avatar
Innerdörrarna ska fräschas upp och efter att ha fått en offert på 600-800,- per dörr för att få skiten sprutlackad så tänkte jag nu undersöka möjligheten att göra jobbet själv. Planen är att de fula fanerdörrarna från 70-talet ska bli vita och få nya tryckare.

Första tanken var att köpa en färgspruta och måla själv, men jag blev lite osäker på om det verkligen var det bästa alternativet. Rolla och efterdra med pensel? Någon som har målat om sina innerdörrar med lyckat resultat och kan dela med sig av lite tips?
Citera
2010-04-23, 13:41
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Innerdörrarna ska fräschas upp och efter att ha fått en offert på 600-800,- per dörr för att få skiten sprutlackad så tänkte jag nu undersöka möjligheten att göra jobbet själv. Planen är att de fula fanerdörrarna från 70-talet ska bli vita och få nya tryckare.

Första tanken var att köpa en färgspruta och måla själv, men jag blev lite osäker på om det verkligen var det bästa alternativet. Rolla och efterdra med pensel? Någon som har målat om sina innerdörrar med lyckat resultat och kan dela med sig av lite tips?

Köp nya i stället... Kollade på byggmax och de har vita, släta innedörrar från 299kr ner dörr.. och trycken! ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Do...e/Default.aspx )

I utseende och stil motsvarar de ommålade fanerdörrar...
Låter både enklare och billigare...
Citera
2010-04-23, 13:56
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Köp nya i stället... Kollade på byggmax och de har vita, släta innedörrar från 299kr ner dörr.. och trycken! ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Do...e/Default.aspx )

I utseende och stil motsvarar de ommålade fanerdörrar...
Låter både enklare och billigare...

Det hade onekligen varit enklast, men den släta vita som byggmax har finns bara i 80cm bredd. Jag har två 70 dörrar som också behöver bytas/målas.
Citera
2010-04-23, 14:00
Medlem
tältpinnes avatar
Det är väldigt svårt att få det bra själv, mitt tips är att leta upp nån leffe som kan göra det svart.

Annars, köpa en svindyr spruta och bygga en lackbox, men det lär ändå se ut som skit. Alt. köra skumgummiroller och lackfärg, och avsluta med klarlack. 500 spänn säger dock att du ändå kommer se blessyrer när ljuset ligger på, och ångra ditt snåla beslut.
Citera
2010-04-23, 14:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Det hade onekligen varit enklast, men den släta vita som byggmax har finns bara i 80cm bredd. Jag har två 70 dörrar som också behöver bytas/målas.

Och byggmax (som jag tog som exempel efter att ha sett dito billiga dörrar där) är den enda bygghandeln som kränger släta innedörrar??? LETA! Det finns fler som kränger innedörrar!

PS! Tänk på att dörrar anges i modulmått... vilket inte är det samma som dörrbladsmåttet! DS!
Citera
2010-04-23, 14:58
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Och byggmax (som jag tog som exempel efter att ha sett dito billiga dörrar där) är den enda bygghandeln som kränger släta innedörrar??? LETA! Det finns fler som kränger innedörrar!

PS! Tänk på att dörrar anges i modulmått... vilket inte är det samma som dörrbladsmåttet! DS!

Det är väl klart att jag förstår att det finns fler än byggmax som säljer släta, vita innerdörrar. Problemet är bara att byggmax är det enda som finns i närheten där dörrarna inte kostar 3000,- styck.

Kanske får lämna in dem för sprutlackering ändå, då blir det iaf. garanterat bra.
Citera
2010-04-23, 15:52
Medlem
Fixar just mina fanerdörrar. Slipar, spacklar och sedan rollar med liten roller (blank 40 vit nordsjö färg)
Måste måla minst 4 varv. Så det går mye färg. OBS måste byta ut handtag med. Dock målar jag med samma färg dörrkarmarna som blir nice. Är själv nöjd med resultatet. Viktigt att inte ha för mycket färg så att det rinner. Lycka till
Citera
2010-04-23, 16:00
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legally
Fixar just mina fanerdörrar. Slipar, spacklar och sedan rollar med liten roller (blank 40 vit nordsjö färg)
Måste måla minst 4 varv. Så det går mye färg. OBS måste byta ut handtag med. Dock målar jag med samma färg dörrkarmarna som blir nice. Är själv nöjd med resultatet. Viktigt att inte ha för mycket färg så att det rinner. Lycka till

Vad använder du för roller? Har du några före/efter bilder att bjuda på?
Citera
2010-04-23, 16:36
Medlem
Nej tyvärr inga bilder före eller efter bilder...vanlig roller. Men det tar tid.... så det är ditt beslut hur du vill göra. Själv tycker jag om att göra det själv så jag får lära mig något nytt... har en duktig särbo som varit till hjälp...dock bara instruerat. KAN SJÄLV
Citera
2010-04-23, 18:55
Medlem
Fågelfenixs avatar
Citat:
Vad använder du för roller? Har du några före/efter bilder att bjuda på?
Du borde använda en lackroller. Det blir inte en slät struktur men det ser bra ut ändå.

Du måste vara snabb när du målar så att det inte blir några ränder när du rullar över färgen som du smetade på just innan. Syns ganska mycket om det är ljust i rummet att det inte blev en enhetlig yta ifall du inte är snabb nog. Fast råkar du ut för det är det bara att dra på en gång till när det torkat tills du får till det.
Citera
2010-04-23, 20:31
Medlem
Kabeltattarens avatar
Både Bauhaus och Hornbach har dörrar i M7, M8 och M9, åtminstone sist jag tittade för ett par veckor sedan.
Citera
2010-04-23, 20:43
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fågelfenix
Du borde använda en lackroller. Det blir inte en slät struktur men det ser bra ut ändå.

Du måste vara snabb när du målar så att det inte blir några ränder när du rullar över färgen som du smetade på just innan. Syns ganska mycket om det är ljust i rummet att det inte blev en enhetlig yta ifall du inte är snabb nog. Fast råkar du ut för det är det bara att dra på en gång till när det torkat tills du får till det.

Tack för tipset, får provmåla en dörr ute i groventrén som man har råd att "offra".

Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Både Bauhaus och Hornbach har dörrar i M7, M8 och M9, åtminstone sist jag tittade för ett par veckor sedan.

Synd bara att jag har 18 mil till närmsta Bauhaus och 25 mil till Hornbach.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in