2010-04-22, 23:20
Medlem
Hexagonics avatar
Sitter och klurar lite på om och hur jag ska bygga mig en ångmaskin. Har ingen egentlig användning för den, utan tycker bara att det vore ett roligt projekt..
Har läst dom trådar jag lyckats hitta på ämnet men dom är ganska gamla så jag gör en ny.
Först och främst så tänkte jag höra vad ni tror om att använda en Pneumatisk cylinder till ånga. Pallar dom värmen och pallar dom fukten?
Har ni några ideer på hur man fixar själva ventilhuset? Funktionen är glasklar för mig och jag fattar precis hur det fungerar. Men jag är lite osäker på hur jag ska få ihop det. Jag har någon idé om att helt enkelt svetsa ihop ett större rör (Ja, jag är utbildad svetsare och bör kunna få det tätt) och låta en slid passera två olika öppningar i behållaren (Det ihopsvetsade röret). Sliden hade jag i så fall tänkt låta styras av en gejder från svänghjulet. Problemet blir givetvis att få tätt mellan dom olika kammrarna. Det känns också lite marigt att få ventilen intrimmad så att cylindern vänder i ändlägen.. Ideér?

Om det är någon här som gett sig på ett sådant här bygge så lyssnar jag gärna på era erfarenheter!!

//E
Citera
2010-04-23, 12:10
Medlem
Avva66s avatar
Ska det vara nåt stort härke som kan dra nåt eller?
Om inte, bygg en enkelverkande ångmaskin, typ dom där
leksaksångmaskinerna från C&O. Det är mycket enklare.

Tillverkar du den i mässing och rostfritt så sliper du rosten,
annars så måste du smörja efter varje körning.
På stora ångmaskiner sitter det
en lubrikator som smörjer under gång genom att spruta in olja i cylindern.
Citera
2010-04-23, 13:08
Medlem
Hexagonics avatar
Enkelverkande. Ah, du menar att man trycker ut kolven med ångtryck och sedan låter vridet i svänghjulet trycka tillbaka den medans ångan bara ventileras.
Ja, det skulle ju kunna vara en idé! Får man det att fungera bra så bör det ju inte vara några större problem att bygga på med en slidventil i efterhand om man så skulle vilja.
Frågan är då om ventilen på den pneumatiska cylindern är stor nog för att ventilera ångan tillräckligt snabbt eller om man skulle behöva borra upp den. Men det märker man väl när man väl kommit så långt.
Citera
2010-04-23, 13:45
Medlem
Avva66s avatar
En dubbelverkande motor är mycket effektivare, men
ska den bara fungera så är det enklare med en enkelverkande.
Hålet i din cylinder är alldeles för liten är jag rädd, det lär
till större yta för ut och insläpp av ånga.

Typ så här kan man lösa det med ångsliden:

http://www.youtube.com/watch?v=60l7whGQ5OI

Alternativt att man gör in och utsläpp på sidan av cylindern,
och utnyttjar kolvens vridrörelse till sliden.
Typ som på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=xH58C...eature=related
Senast redigerad av Avva66 2010-04-23 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in