2010-04-22, 18:07
Medlem
InteIgens avatar
Läste lite om Paranoid personlighetsstörning, men får ingen bra bild exakt hur det är att leva. Undrar om det är någon som har diagnosen och kan beskriva hur det är.
Senast redigerad av InteIgen 2010-04-22 kl. 18:16.
Citera
2010-04-23, 23:02
Medlem
nonameds avatar
http://web4health.info/sv/answers/border-paranoid.htm
Står lite i enkla drag .. Vad är det du inte förstår eller vill ha reda på?
Senast redigerad av nonamed 2010-04-23 kl. 23:11.
Citera
2010-04-24, 10:13
Medlem
zappzapps avatar
Helt och hållet OT, men en, kanske, intressant tanke, om man lider av en svårare störning eller har en diagnos där paranoia är en av de huvudsakliga strömmningarna, då borde väl FB vara ett av de ställen man absolut borde hålla sig ifrån?
Citera
2010-04-24, 12:40
Medlem
InteIgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
http://web4health.info/sv/answers/border-paranoid.htm
Står lite i enkla drag .. Vad är det du inte förstår eller vill ha reda på?

Det är den typen av information som jag har funnit, berättar om diagnos kriterierna men inte hur det upplevs att leva med personlighetsstörningen. Möjligen problematiskt att finna information pga. den paranoida delen, men fortfarande intressant då det är en störning utan vanföreställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Helt och hållet OT, men en, kanske, intressant tanke, om man lider av en svårare störning eller har en diagnos där paranoia är en av de huvudsakliga strömmningarna, då borde väl FB vara ett av de ställen man absolut borde hålla sig ifrån?
Det är det nog, men man kan väll hoppas.
Citera
2010-04-24, 15:30
Medlem
grithors avatar
Kolla lite på viska.se forumet.
Det är ett forum för folk med alla slags schizofreni.
Bla Paranoid Schizofreni.

Där pratar dom ofta om deras vanföreställningar i detalj.
Citera
2010-04-24, 16:28
Medlem
InteIgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Kolla lite på viska.se forumet.
Det är ett forum för folk med alla slags schizofreni.
Bla Paranoid Schizofreni.

Där pratar dom ofta om deras vanföreställningar i detalj.
Tackar, bli intressant läsning
Citera
2010-04-26, 15:15
Medlem
När du är med kompisar, ploppar tankar upp "Varför sa han så? Är det en pik mot mig?" "Är de med mig idag för att jag var den enda som kunde köra" t.ex. Man tar saker väldigt personligt och man hittar ofta subtila meddelanden i vad andra säger som är riktade emot dig, bara du kan förstå dem. Ständiga tvivel på människor i din närhet, att berätta personliga saker till andra är väldigt svårt, ibland kan det kännas som om alla är emot dig.

Rätta mig om jag har fel någon.
Citera
2010-04-26, 15:51
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freecell
När du är med kompisar, ploppar tankar upp "Varför sa han så? Är det en pik mot mig?" "Är de med mig idag för att jag var den enda som kunde köra" t.ex. Man tar saker väldigt personligt och man hittar ofta subtila meddelanden i vad andra säger som är riktade emot dig, bara du kan förstå dem. Ständiga tvivel på människor i din närhet, att berätta personliga saker till andra är väldigt svårt, ibland kan det kännas som om alla är emot dig.

Rätta mig om jag har fel någon.

Ja du har fel, för alla tänker så i olika grad ibland. Dessutom pikar faktiskt människor varandra och spelar fulspel så det är högst reellt i en del fall. Tror du på fullt allvar att man har en paranoid personlighetsstörning för att man ibland är misstänksamma mot andra?

Visst finns en del av dragen med du nämner, men poängen är att det handlar om rätt allvarliga grejer. Det ska alltså vara så att du ständigt misstror alla och känner dig oerhört utsatt. Det ska inte heller bero på att du är blyg osv, då det är mer social fobi.

Paranoid personlighetsstörning är enligt mig en av de där fancy psykiatriska hitta-på diagnoserna utan verklighetsförankring. Vad är en personlighetsstörning överhuvudtaget och hur mäter man dem?
Citera
2010-04-26, 16:14
Medlem
Några "full blown" paranoiacs lär du inte hitta på Flashback, av förklarliga skäl

Lite intressant info är att den ses som en av de allvarligare personlighetsstörningarna. Förekommer rätt ofta vid grov brottslighet.
Citera
2010-04-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Ja du har fel, för alla tänker så i olika grad ibland. Dessutom pikar faktiskt människor varandra och spelar fulspel så det är högst reellt i en del fall. Tror du på fullt allvar att man har en paranoid personlighetsstörning för att man ibland är misstänksamma mot andra?

Visst finns en del av dragen med du nämner, men poängen är att det handlar om rätt allvarliga grejer. Det ska alltså vara så att du ständigt misstror alla och känner dig oerhört utsatt. Det ska inte heller bero på att du är blyg osv, då det är mer social fobi.

Paranoid personlighetsstörning är enligt mig en av de där fancy psykiatriska hitta-på diagnoserna utan verklighetsförankring. Vad är en personlighetsstörning överhuvudtaget och hur mäter man dem?

Där ser man
Citera
2010-04-27, 03:08
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteIgen
Det är den typen av information som jag har funnit, berättar om diagnos kriterierna men inte hur det upplevs att leva med personlighetsstörningen. Möjligen problematiskt att finna information pga. den paranoida delen, men fortfarande intressant då det är en störning utan vanföreställningar.
Jävligt skum diagnos om jag får säga det. Det finns namn på det mesta. Jag skulle bara tycka att personen är lite paranoid. Men det är väl skillnad på störning och paranoia och där har du nog den stora skillnaden över lag. Diagnosen är nog inte sådär speciell. Många som får för sig att folk är ute efter som. Rätt vanligt. Paranoia
Citera
2010-04-28, 16:12
Jag har diagnosen paranoid personlighetsstörning. Med det menas att man är väldigt misstänksam mot mycket, men inte alls så farligt som vid paranoid schizofreni. Jag äter Haldol emot det, o det hjälper mycket bra. Händer ändå att jag känner mig avlyssnad eller smygtittad på. Har inga hallucinationer, bara vissa överdrivna overklighetskänslor.

Ibland sjukskriver jag mig för att jag inte vill gå ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in