Citat:
Ursprungligen postat av freecell
När du är med kompisar, ploppar tankar upp "Varför sa han så? Är det en pik mot mig?" "Är de med mig idag för att jag var den enda som kunde köra" t.ex. Man tar saker väldigt personligt och man hittar ofta subtila meddelanden i vad andra säger som är riktade emot dig, bara du kan förstå dem. Ständiga tvivel på människor i din närhet, att berätta personliga saker till andra är väldigt svårt, ibland kan det kännas som om alla är emot dig.
Rätta mig om jag har fel någon.
Ja du har fel, för alla tänker så i olika grad ibland. Dessutom pikar faktiskt människor varandra och spelar fulspel så det är högst reellt i en del fall. Tror du på fullt allvar att man har en paranoid personlighetsstörning för att man ibland är misstänksamma mot andra?
Visst finns en del av dragen med du nämner, men poängen är att det handlar om rätt allvarliga grejer. Det ska alltså vara så att du ständigt misstror alla och känner dig oerhört utsatt. Det ska inte heller bero på att du är blyg osv, då det är mer social fobi.
Paranoid personlighetsstörning är enligt mig en av de där fancy psykiatriska hitta-på diagnoserna utan verklighetsförankring. Vad är en personlighetsstörning överhuvudtaget och hur mäter man dem?