2010-04-22, 14:31
Medlem
bedans avatar
Hej, visste inte i vilket ämne jag skulle posta, mod får gärna flytta om det är fel.

Det är såhär jag inväntar min nya HP Envy 15 1195eo.

Den kommer med Win7 Home Premium 64, förinstallerat (och förmodligen massa annat förinstallerat krafs som jag måste sitta och avinstallera).

Jag har dock funderat på att göra en lite rolig sak och köra tre olika operativsystem på den, nämligen Win7, Mac OS (hackintosh) samt Ubuntu. Det borde ju gå men i vilken ordning ska jag installera, minns från mina linux-dagar långt bak i historien att det alltid rekommenderades att installera linux före så att man valde OS:et från LiLo.

Någon som har några tips, råd eller t om avrådan från att göra detta?
Citera
2010-04-22, 15:03
Medlem
VonKnorrhanes avatar
När man installerar dual-boot så rekommenderas det att man installerar GNU/Linux sist för att Windows inte skall skriva över bootloadern GRUB (eller lilo)
Citera
2010-04-22, 16:04
Medlem
bedans avatar
Men nu blir det ju trippel-boot? Hur är det med osx?
Citera
2010-04-22, 16:36
Medlem
BenAsslicks avatar
Installera linux _sist_ så du får grub/grub2 insatt i ditt MBR.
Sedan får du läsa upp om hur du ska länka in dina 2 andra OS i bootlistan.
Citera
2010-04-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedan
Men nu blir det ju trippel-boot? Hur är det med osx?
win > osx > linux.
grub ska fixa osx, dock kan det behövas en del fixande och trixande.
Citera
2010-04-22, 23:29
Medlem
bedans avatar
Någon av er som kört en liknande uppställning? Funka bra? Hur blir det med partitionerna? Datorn har en 160GB SSD-drive primärt och en 250GB SATA sekundärt. Hade tänkt använda SATA disken som lagringsmedium och SSD-driven som systemdisk med alla OS och program. Måste jag ha alla tre filsystem som partitioner på båda diskarna?
Citera
2010-04-23, 09:24
Medlem
SexTredjedelars avatar
Du kan köra vanlig ntfs på din lagrings disk, linux vet jag ska klara av det(använder ett program som heter ntfs-3g har jag för mig). Och en lätt googling visade att det ska funka liknande i osx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in