2010-04-22, 08:43
Medlem
UltimateHybrids avatar
Goddag alla belästa

Jag står i ett flerbilsgarage. Vi har ”låsta” platser. Ingen annan än jag står på min plats. (Och således delar ingen annan mig veterligen plats).

Bilen bredvid hävdar att jag orsakat repor i hans lack.
Han vill mäta min bildörr mot hans för att se om jag är skyldig och tycker i så fall att jag ska ersätta hans repor.

Till saken hör att jag inte har en aning om jag gjort det. Antagligen inte då jag ställer mig så nära väggen jag bara kan. (Och dessutom är försiktig samt att min bil är betydligt dyrare och finare än hans).

Vad gäller i såna här fall? Kan han tvinga mig att bevisa min oskuld eller är det bara att vänligen men bestämt förklara att han får styrka sina anklagelser?

Väl Mött

UH
Citera
2010-04-22, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Goddag alla belästa

Jag står i ett flerbilsgarage. Vi har ”låsta” platser. Ingen annan än jag står på min plats. (Och således delar ingen annan mig veterligen plats).

Bilen bredvid hävdar att jag orsakat repor i hans lack.
Han vill mäta min bildörr mot hans för att se om jag är skyldig och tycker i så fall att jag ska ersätta hans repor.

Till saken hör att jag inte har en aning om jag gjort det. Antagligen inte då jag ställer mig så nära väggen jag bara kan. (Och dessutom är försiktig samt att min bil är betydligt dyrare och finare än hans).

Vad gäller i såna här fall? Kan han tvinga mig att bevisa min oskuld eller är det bara att vänligen men bestämt förklara att han får styrka sina anklagelser?

Väl Mött

UH

Om du nu inte tror att du har gjort de, är det ju bara att gämnföra för att bevisa. Iof så ska ju hans försäkringsbolag täcka parkeringsskador, inte du.. om han nu inte SÅG när du gjorde det.
Citera
2010-04-22, 09:16
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
Om du nu inte tror att du har gjort de, är det ju bara att gämnföra för att bevisa. Iof så ska ju hans försäkringsbolag täcka parkeringsskador, inte du.. om han nu inte SÅG när du gjorde det.

Men du tror inte det finns andra situationer i vilka dessa kan ha uppkommit?
Samt vem skall vara snvarig för att ge utlåtandet om det är min dörr, även om den nu råkar vara i samma höjd som hans bil? Jag kanske inte anser det, han anser det. Vem skall ge "domen"?

Fick rådet av ansvariga för garaget att strunta i honom. Vill han anmäla mig får han göra det.
Jag har alltså ingen vetskap om att ha gjort nånting. Jag tror INTE jag gjort något.

Är det hans försäkringsbolag som täcker parkeringsskador?
Citera
2010-04-22, 09:51
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
...
Är det hans försäkringsbolag som täcker parkeringsskador?
Den som vållar en skada ska naturligtvis ersätta den (via sitt försäkringsbolag), även om en parkerad bil körts på. Inte den skadedrabbade.

Här är det ett för ägaren okänt fordon som skadat hans bil. Då ska han börja här.

En grundregel är att man aldrig tar på sig någon skuld avseende trafikskador. Låt försäkringsbolagen utreda den. Denna utredning kommer inte omfatta testning av lackrester på hans bil i CSI-style.

Du vet inte vad som har hänt och kan inte förväntas lägga energi på att bevisa att du är oskyldig. Skicka karln till TFF enligt länken ovan. Då ser han att han ska börja med en polisanmälan och kontakta sitt eget försäkringsbolag.
Senast redigerad av Lodbroker 2010-04-22 kl. 09:57.
Citera
2010-04-22, 10:24
Medlem
Jag blev drabbad en gång på e nparkering. Jag satt i bilen när en fittläpp körde på min bil, klart hoppar jag ut och frågar vad fan hon holler på med!! Hon sägr: Vaaa... jag körde inte på diiig.... Då säger jag att jag ringer polisen om vi inte är överens. Gör det säger fittan och går! Som sagt jag ringer bengen, dom kommer dit och konstaterar skador på hennes bil och min bil, med slutsatsen att en kolision har inträffat! Men polisen sägger att så länge det inte finns vittne till händelsen så är det ord mot ord! Lika med inget att hämta....
Citera
2010-04-22, 10:36
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Den som vållar en skada ska naturligtvis ersätta den (via sitt försäkringsbolag), även om en parkerad bil körts på. Inte den skadedrabbade.

Här är det ett för ägaren okänt fordon som skadat hans bil. Då ska han börja här.

En grundregel är att man aldrig tar på sig någon skuld avseende trafikskador. Låt försäkringsbolagen utreda den. Denna utredning kommer inte omfatta testning av lackrester på hans bil i CSI-style.

Du vet inte vad som har hänt och kan inte förväntas lägga energi på att bevisa att du är oskyldig. Skicka karln till TFF enligt länken ovan. Då ser han att han ska börja med en polisanmälan och kontakta sitt eget försäkringsbolag.

Jag sa tydligt att jag inte tror att jag åsakat skadorna på hans bil. Det var då han kom med det kreativa förslaget att jag ska bevisa min oskuld.

Tack för råden! Jag ska agera helt enligt du säger och bara följa föreskrivna regler och lagar. Blir alltid lättast så!
Citera
2010-04-22, 10:57
Medlem
Det kan väl knappast vara din uppgift att bevisa din oskuld...

Om du nu skulle orsakat skadan på grannens bil så hade din trafikförsäkring ersatt skadorna på den andra bilen. Min gissning är att din självrisk ligger på ca 1000 kr.

Om det inte finns några uppenbara bevis att du åsamkat skadan kan du hänvisa bilägaren till Trafikförsäkringsföreningen . Dessa prövar normalt sett parkeringsskador där fordonet är okänt.
Om dessa anser att det handlar om en parkeringsskada så ersätter de skadorna på bilen. De har dock en självris motsvarande 5% av prisbasbeloppet, för 2010 handlar de tom 2120 kronor.
Citera
2010-04-22, 11:00
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lgn
Det kan väl knappast vara din uppgift att bevisa din oskuld...

Om du nu skulle orsakat skadan på grannens bil så hade din trafikförsäkring ersatt skadorna på den andra bilen. Min gissning är att din självrisk ligger på ca 1000 kr.

Om det inte finns några uppenbara bevis att du åsamkat skadan kan du hänvisa bilägaren till Trafikförsäkringsföreningen . Dessa prövar normalt sett parkeringsskador där fordonet är okänt.
Om dessa anser att det handlar om en parkeringsskada så ersätter de skadorna på bilen. De har dock en självris motsvarande 5% av prisbasbeloppet, för 2010 handlar de tom 2120 kronor.

Min självrisk är 6 eller 10 000. Det är en rätt dyr bil.
Citera
2010-04-22, 14:15
Medlem
Citat:
Min självrisk är 6 eller 10 000. Det är en rätt dyr bil.

Om du fått skador på din bil så kan nog självrisken vara så hög som du nämner, men knappast om det är så att du orsakat skador på någon annan persons fordon.
Det är ganska hög självrisk på vagnskadedelen i din bilförsäkring men troligen inte på trafikdelen som är aktuell i det här fallet.
Citera
2010-04-22, 14:23
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lgn
Om du fått skador på din bil så kan nog självrisken vara så hög som du nämner, men knappast om det är så att du orsakat skador på någon annan persons fordon.
Det är ganska hög självrisk på vagnskadedelen i din bilförsäkring men troligen inte på trafikdelen som är aktuell i det här fallet.

okey! Tack!

Känner att jag är alldeles för dåligt påläst.
Jag har även talat med "rätt" personer och vet nu vad jag ska göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in