2010-04-21, 12:47
Medlem
zorb89s avatar
Hejsan!

Fixade allt och skrev ner noga och när jag skrivit summan och allt i deklarationen läste jag 2 spalter nedanför "Tillfälligt arbete, dubbelbosättning och hemresor".

Såhär ligger det till. Var skriven i stad A och hade jobb i Stad B(under sommaren), hade även gratis boende i Stad B. Räknade då ut resor till och från arbetet + hemresor 2 gånger i månaden till Stad A(även tillträdesresa och sista hemresan då jag slutade).

Summan av det skrev jag sen i spalt "01" där de drar av 9000kr av den summan man får ihop.

Men nu frågade jag mamma som alltid gjort på detta sätt och hon höll med om att jag egentligen har rätt i att "hemresor" ska placeras i spalt "09" och resorna till och från arbete ska sättas i spalt "01".

Det som händer är då att resor från och till arbete inte överstiger 9000kr medans hemresor däremot inte blir avdragen den summan(jag får ut mycket mer).

Vad ska jag göra? Frågar här först innan jag ställer mig i 6h väntetid och en 300krs telefonkostnad.

Mvh
Citera
2010-04-21, 13:54
Medlem
zorb89s avatar
Never mind. Jag hade rätt så nu kommer jag tjäna på det istället
Citera
2010-04-21, 19:36
Medlem
Phalanxs avatar
Vad är det som är svårt.

Tillfälligt arbete och hemresor dras av i rutan för "Ökade levnadskostnader" och "Resor till och från arbetet" dras av i rutan med samma namn.
Citera
2010-04-21, 20:18
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Vad är det som är svårt.

Tillfälligt arbete och hemresor dras av i rutan för "Ökade levnadskostnader" och "Resor till och från arbetet" dras av i rutan med samma namn.
Nej det dras av där jag skrev, i ruta 09 som heter "tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor". När man däremot åker till jobbet varje dag så ska det deklareras i ruta 01. Jag hade fått fel information och la ihop dom summorna i samma ruta vilket jag såg inte stämde fast att de alltid gjort så och fått igenom det.

"Ökade levnadskostnader"-rutan har jag aldrig hört talas om
Citera
2010-04-25, 16:26
Medlem
Phalanxs avatar
Nej fel av mig, missminde mig om rutans namn. Dock gäller det jag sa i övrigt och man brukar kalla de kostnader man har vid tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor för "Ökade levnadskostnader" så visst borde du hört talas om det.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80001429.html
Senast redigerad av Phalanx 2010-04-25 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in