2010-04-21, 08:07
Medlem
Kaminixs avatar
Hejsan
Jag stötte nyligen på en post på matbloggen Just Hungry om hur man gör hemmagjord tofu.

Har bara försökt med hemmagjord sojamjölk förut, från sojamjöl (hälla i, låta koka, hälla av), men det gick inte så bra så jag skulle isåfall göra ovanstående med köpt sojamjölk. Med tanke på vilka överpriser man tar på tofu i affärerna så hoppas jag på att det ändå ska bli billigare än att köpa färdig.

Finns dock ett problem med tofureceptet och det är koaguleringsmedlet. Det som står rekommenderat är nigari, magnesiumklorid eller kalciumsulfat/gips. Gips lär väl inte vara jättesvårt att få tag på men känns jäkligt skumt att använda i matlagning, särskilt som renligheten i gipset lär vara rätt tvivelaktig.

Är det någon annan som testat göra tofu eller sojamjölk hemma? Någon som vet var man kan beställa hem nigari till rimligt pris? Bor i Göteborg så de där fiffiga japanbutikerna ni Stockholmare har kommer jag inte åt, vi har bara Hung Fat Trading här.
Citera
2010-04-21, 09:15
Medlem
Cantorass avatar
Hung fat trading levererar nästan allt som finns på de asiatiska butikerna i Stockholm - de borde ha det bästa sortimentet.
Nigari heter lushui (卤水) på kinesiska - den kinesiska varianten är säkert billigare - det är en biprodukt från tillverkning av vanligt salt från havsvatten.
Jag tror dock inte att det är lätt att få ekonomi i egentillverkad tofu - sojamjölk är inte så billigt heller.
Citera
2010-04-21, 12:49
Medlem
Kaminixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hung fat trading levererar nästan allt som finns på de asiatiska butikerna i Stockholm - de borde ha det bästa sortimentet.
Nigari heter lushui (卤水) på kinesiska - den kinesiska varianten är säkert billigare - det är en biprodukt från tillverkning av vanligt salt från havsvatten.
Jag tror dock inte att det är lätt att få ekonomi i egentillverkad tofu - sojamjölk är inte så billigt heller.
Fast på en liter sojamjölk lär man väl få mer än 300 gram tofu? Det ligger rätt lika i pris. Om man dessutom kan göra sojamjölken själv från sojamjöl så blir det extremt billigt med själva mjölken.

Är det i kassan man ber dem beställa saker då eller hur funkar det? Har aldrig köpt annat än det som de har i butiken. Jag har frågat efter saker ibland, fast kanske oftast efter japanska namn, och kan inte dra mig till minnes att de frågat om jag vill beställa in det.
Citera
2010-04-21, 13:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminix
Fast på en liter sojamjölk lär man väl få mer än 300 gram tofu? Det ligger rätt lika i pris. Om man dessutom kan göra sojamjölken själv från sojamjöl så blir det extremt billigt med själva mjölken.

Är det i kassan man ber dem beställa saker då eller hur funkar det? Har aldrig köpt annat än det som de har i butiken. Jag har frågat efter saker ibland, fast kanske oftast efter japanska namn, och kan inte dra mig till minnes att de frågat om jag vill beställa in det.

Två liter sojamjölk ger 350-400g tofu. Så du får nog satsa på att göra mjölken från mjöl eller torkade sojabönor.
Jag tycker att det vore konstigt om de inte hade tofu-salt i butiken. Annars går det att göra eget: http://www.khiewchanta.com/archives/...tofu-salt.html
Citera
2010-04-21, 18:21
Medlem
Kaminixs avatar
Ser fint ut, ska definitivt testa.
Fast det står inte hur man vet att man fått ut allt MgCl va? Hittar inget om det iallafall.

Du råkar inte ha någon erfarenhet av sojamjölk från sojamjöl?
Citera
2010-04-22, 16:28
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminix

Du råkar inte ha någon erfarenhet av sojamjölk från sojamjöl?

Har bara testat på sojabönor - utan någon större framgång - det är rätt mycket jobb och besvärligt att få bönorna mjuka. Man får räkna med att träna lite innan man får den rätta känslan för hur man ska göra. Hållbarheten på den hemgjorda mjölken blir också väldigt kort eftersom den har en tendens att börja jäsa.
Citera
2010-04-22, 18:06
Medlem
Kaminixs avatar
Hållbarhet känns inte som något jätteproblem eftersom att det blir såpass mycket billigare. Med sojamjöl, förutsatt att det fungerar, så är det inte särskilt mycket jobb heller men å andra sidan så blev men inte särskilt bra heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in