• 1
  • 2
2010-04-21, 02:54
Medlem
mentometers avatar
Som rubriken. Jag är verkligen intresserad över hur länge man sover efter en narkos.
När är tanken att man ska vakna upp, är det inte nästan direkt efter operation eller kort efter?

Vad har hänt om man sover länge och det inte går att väcka en person på flera timmar efteråt?
Har man fått för mycket narkos?
Min operationen tog ca 1,15 timme och jag vaknade till slut upp lite efter 4,5-5 timmar och ytterligare någon timme på uppvaket och var trött innan jag var helt vid det klara. Detta var ändå en ganska enkel operation.

Är detta normalt? Jag såg när en läkare skrev på ett papper ett högre BMI på mig än vad jag har, men jag sa inte till om det då. Är det något jag ska fråga om?
Jag lever och mår bra, men jag undrar ändå varför det blev så här.

Läkarkunniga får gärna svara.
Citera
2010-04-21, 04:20
Medlem
Helt olika faktiskt.

Jag åkte in på Näspolypos operation, blev sövd 14.00. Tog ca 1 timme. men vakna vid 18.00.
Och vart skit trött, och yr. pga: smärtstillande, och en helvetets smärta.

En annan gång operarade jag tänderna.

Sövning 10.00, tog 6.5 timmar. men vakna efter 30 minuter.

Så ja, helt olika.
Citera
2010-04-21, 19:24
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Som rubriken. Jag är verkligen intresserad över hur länge man sover efter en narkos.
När är tanken att man ska vakna upp, är det inte nästan direkt efter operation eller kort efter?
Nämen, Mentometern nyttjar evidensbaserad skolmedicin, nästan så att klockorna stannar! Men det är klart, även de mest inbitna charlatanerna söker väl den vetenskapligt förankrade medicinen när de är mer än låtsassjuka...man får ju inte vara dum!?

Som svar på din fråga eftersträvas alltid så kort och så ytlig anestesi som möjligt relaterat till det ingrepp som skall göras. Peroperativt kan det sedan hända att anestesiplanen spricker, exv. att kirurgen stöter på patrull och behöver längre tid än vanligt men patienten håller på att vakna. Då måste man gasa på det hela igen vilket ofta innebär fördröjt uppvaknande. Det hela beror även på vilken typ av narkos man valt; gas eller intravenösa läkemedel eller både och. Flera av de smärtstillande farmaka som används i samband med narkos har också sövande effekt vilket innebär att ett mycket smärtsamt ingrepp (där mycket kraftiga analgetika krävs postoperativt) leder till fördröjt uppvaknande.

Någon anestesiolog/narkossköterska som har något att tillägga?
Citera
2010-04-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Nämen, Mentometern nyttjar evidensbaserad skolmedicin, nästan så att klockorna stannar! Men det är klart, även de mest inbitna charlatanerna söker väl den vetenskapligt förankrade medicinen när de är mer än låtsassjuka...man får ju inte vara dum!?

Som svar på din fråga eftersträvas alltid så kort och så ytlig anestesi som möjligt relaterat till det ingrepp som skall göras. Peroperativt kan det sedan hända att anestesiplanen spricker, exv. att kirurgen stöter på patrull och behöver längre tid än vanligt men patienten håller på att vakna. Då måste man gasa på det hela igen vilket ofta innebär fördröjt uppvaknande. Det hela beror även på vilken typ av narkos man valt; gas eller intravenösa läkemedel eller både och. Flera av de smärtstillande farmaka som används i samband med narkos har också sövande effekt vilket innebär att ett mycket smärtsamt ingrepp (där mycket kraftiga analgetika krävs postoperativt) leder till fördröjt uppvaknande.

Har ni haft någon beef innan eller? Annars hänger jag inte med.
Citera
2010-04-21, 19:54
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
...om svar på din fråga eftersträvas alltid så kort och så ytlig anestesi som möjligt relaterat till det ingrepp som skall göras....

För att citera en narkosläkare:

- Har patienten inget minne av det har han inte känt det.

Kanske säger lite om filosofin när det kommer till narkos.
Citera
2010-04-21, 23:36
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Har ni haft någon beef innan eller? Annars hänger jag inte med.

Nej inte ett dugg. Han är bara en riktigt spydig och otrevlig person
Citera
2010-04-21, 23:39
Får man bara Propofil (intravenöst), så vaknar man efter ca 10 minuter. Men de kan ju administrera det kontinuerligt också.

Sen när det gäller inhalationanestetika, så kan man sova i 1-2 timmar.
Citera
2010-04-21, 23:44
Medlem
wubs avatar
En bra narkosläkare eller sköterska kan timea din sömn på 10 minuter när oavsett om dom använder gas eller enbart intravenösa droger. Oftast är man dock djävulskt groggy efteråt och somnar om ganska fort igen. Då kan man sova på en rätt bra stund.
Men nej, de droger som ges för sövning (i Sverige på de anestesiavdelningar jag har varit på) har inte så lång verkningstid att det är någon risk att man som du säger "sover länge och det inte går att väcka en person på flera timmar efteråt".
Citera
2010-04-21, 23:45
Medlem
mentometers avatar
Citat:

Du är väldigt otrevlig, men det vet du säkert. Vad tjänar du på det?
Hoppas du mestadels sitter bakom en dator och inte träffar någon patient då du kallar dig läkare.
Stackars dina eventuella patienter och din eventuella familj.
Citera
2010-04-22, 19:08
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Du är väldigt otrevlig, men det vet du säkert. Vad tjänar du på det?
Hoppas du mestadels sitter bakom en dator och inte träffar någon patient då du kallar dig läkare.
Stackars dina eventuella patienter och din eventuella familj.
Öjdå, den tog uppenbarligen hårt... Var menat lite som ett illmarigt skämt men det gick ju inte direkt hem... Men varför förnekar du vår beef?

Som andra redan nämnt finns det lättstyrda (=kortverkande) narkosmedel som måste administreras upprepat eller kontinuerligt för att hålla patienten sövd, och vissa med mer långverkande (och i vissa fall ackumulerande) och dosberoende effekt. Det kanske mest kortverkande medlen används för mindre ingrepp (exv gastro-/ coloskopier) där man vill ha patienten lugn (=sederad) men trots det bibehålla sin egenandning. Ett vanligt sådant läkemedel är Dormicum (Midazolam) och detta skapar även en ofta eftersträvansvärd amnesi men patienten kan gå hem för egen maskin en eller ett par timmar efteråt.
Senast redigerad av Dr Zlatan 2010-04-22 kl. 19:10.
Citera
2010-04-22, 20:49
Medlem
fbes avatar
"Sövd" är ju en definitionsfråga. För narkosläkaren är patienten i praktiken vaken när hon/han kan andas för egen maskin, men patienten kan förstås ligga på uppvaket och småslumra utan att vara sövd i narkosläkarens ögon.
Citera
2010-04-22, 23:45
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
"Sövd" är ju en definitionsfråga. För narkosläkaren är patienten i praktiken vaken när hon/han kan andas för egen maskin, men patienten kan förstås ligga på uppvaket och småslumra utan att vara sövd i narkosläkarens ögon.

Jag förstår det och det är därför jag frågar för jag inte visste.
När man ser på olika sjukhusprogram så får patienter vakna redan efter operationen med alla narkos- och kirurger m. fl omkring sig, så jag undrade mest om det blev något fel på mig.
De sa att jag sovit länge och inte fick mig vaken, så det var mest därför jag undrade om jag hade fått för mycket narkos eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in