2004-03-25, 16:58
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Har lite funderingar på hur man gör sin egen chili sås som brukar stå framme vid borden på dom flästa kines resturanger.
den som e super stark och om man tar för mycket kan man förstöra maten
Citera
2004-03-25, 17:07
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Jag tror du menar Sambal.

Den gör man genom att krossa chilifrukter och lite annat i en mortel.

Annars kan du köpa färdig s k Sambal Oelek i de flesta matbutiker numera.
Citera
2004-03-25, 17:12
Medlem
CrazyCopKillers avatar
ja sambala
ingen som har nåt tipps hur man gör en god sådan?
Citera
2004-03-25, 17:41
Medlem
Anarkogossens avatar
Finns en gammal tråd där jag har skrivit upp ett recept. Sök på Sambal Oelek bara...
Citera
2004-03-25, 18:52
Medlem
CrazyCopKillers avatar
kk tack
Citera
2004-03-26, 17:49
Medlem
Hispervispers avatar
Sambal brukar man ju också hitta på "orientalhyllan" i den välsorterade mataffären. Jag vet inte hur den smakar jämfört med "hemkokt" men för den som är lat så duger den säkert.

Sen är det väl så att sambal är namnet på en "familj" av starka blandningar. Jag har använt Sambal oelek (?) och den var riktigt stark men så har jag köpte Sambal ochettnamnsomjagglömt och den var inte alls lika stark.
Citera
2007-11-08, 12:51
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Hej,

lånar den här tråden. Det är inte sambal som kinarestaurangerna har som stark sås. Den är väldigt lik sambal i utseende men är mycket saltare. Någon som vet vilken sås det är? Antar att man kan köpa den på ngn asiatisk mataffär bara man vet namnet
Citera
2007-11-08, 14:45
Medlem
Den andra såsen de brukar ha på vanliga kineshak är chiliolja, typ som den här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rayu

Ofta ganska mörk i färgen eftersom man hettar upp den.

Men det är inget salt i den?

Annars är det kanske en röd vattenbaserad sås som brukar kallas "Sriracha sauce", typ sån här:

http://www.huyfong.com/no_frames/sriracha.htm

Dom behöver du inte fråga efter, man känner igen flaskan direkt men brukar som sagt kallas "sriracha sauce" efter en thailändsk hamnstad (?)

Sen finns det fisksås som är väldigt salt men den är mer lik soja eller så, inte alls lik sambal till utseendet. "nuoc mam" heter den på vietnamesiska men om man frågar efter fisksås brukar det funka...
Citera
2007-11-08, 14:51
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Aha, tror det är Sriracha jag tänker på Ska inhandla en sådan idag och testa. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in