2010-04-20, 17:22
Medlem
Lipolytics avatar
Hej. Har ett bekymmer som kommer och går i perioder som jag nu tänkte försöka höra vad det kan vara. Det är inte så allvarligt men ändå, skulle vara skönt att veta vad det är iaf om någon varit med om liknande.

Det är så att jag känner mig typ lite torr i näsan och det kan sticka i den lite granna, inte som när man är förkyld utan då kliar det mer tycker jag. Hur som helst det håller i sig nästan hela dagen, sen på kvällen kan jag typ harkla/snorlobba ut en stor hård klump med snor(?) som är brun/gul/grön till färgen. Det känns som den sitter hårt fast i slemhinnorna och är jobbig att få ut. Jag tycker även att det luktar konstigt i min näsa, om ni förstår vad jag menar med det (typ att man andas ut luft fast man håller den inne i näsan, svårt att förklara, som att man pyser ut luft genom näsan på ett sätt med huvudet framåt). När jag gör det luktar det typ infekterat/varigt. Jag har förut fått så här efter förkylningar, men nu har det börjat uppstå även när jag inte varit förkyld. Kan även känna mig lite febrig och frussen under tiden då det sitter i. Det kan sitta i någon vecka till flera veckor.

Det jag befarar är att jag har kronisk bihåleinflammation, för jag har även en del huvudvärk.

Nu senast det uppstod var efter jag hade städat rummet och bytt sängkläder. Jag bytte även till en dunkudde och det var dagen efter som jag mådde skit konstigt (ögonen kändes typ svullna dessutom). Jag bytte då tillbaka till en annan vanlig kudde utan dun, men det här snoret har suttit kvar sedan dess.

En annan gång så uppstod detta snorproblem och ett tag efter hittade jag en påse med mögligt bröd som legat i ett skåp ett tag (bodde då på ett hostel). Fråga mig inte varför jag började leta efter något men jag gjorde de iaf. Tror att det blev bättre efter det men eftersom det satt i ett tag så vet jag inte om det var det mögliga brödet eller nått annat.

Är det någon form av allergi eller vad kan det vara? Någon som har varit med om liknande eller kanske till och med dras med samma bekymmer? Eller är jag hypokondriker?
Senast redigerad av Lipolytic 2010-04-20 kl. 17:29.
Citera
2010-04-20, 17:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lipolytic
Det jag befarar är att jag har konisk bihåleinflammation, för jag har även en del huvudvärk.

Att det är inflammation i bihålorna är jag övertygad om, men kronisk?
Det går väl över på några veckor? Jag har ofta detta efter en förkylning.

Kan vara skitjobbigt men inte så mycket att göra åt, om man inte vill knapra penicillin förstås.
Citera
2010-04-20, 17:37
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Att det är inflammation i bihålorna är jag övertygad om, men kronisk?
Det går väl över på några veckor? Jag har ofta detta efter en förkylning.

Kan vara skitjobbigt men inte så mycket att göra åt, om man inte vill knapra penicillin förstås.

Kanske inte är kroniskt men konstigt att jag får inflammationer i bihålorna bara så där. Tänkte att det kanske aldrig riktigt går över utan blir bättre / sämre. Sen att jag har det så pass ofta bidrar också till att jag misstänker det, eller så får jag det bara lätt av någon anledning. Läste även om en snubbe som hade mycket huvudvärk och det visade sig att han hade kronisk bihåleinflammation. Jag har huvudvärk ganska ofta, fast det kan ju ha med nått annat att göra t.ex stress.
Senast redigerad av Lipolytic 2010-04-20 kl. 17:42.
Citera
2010-04-20, 17:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Gör det ondare i huvudet när du böjer dig ner.
Blir det värre på kvällen?

Det kanske är läge med en antibiotikakur i alla fall.
Citera
2010-04-20, 19:00
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gör det ondare i huvudet när du böjer dig ner.
Blir det värre på kvällen?

Det kanske är läge med en antibiotikakur i alla fall.

Nej det har jag inte känt. Nej det brukar heller inte bli värre på kvällen, snarare tvärt om. Ja det kanske det är, blir det inte bättre snart så får jag väl gå iväg. Jag är inte den som går till läkaren i onödan heller.

En annan konstig sak är att snoret brukar lossna lättare efter att jag ätit middag.
Citera
2010-04-20, 20:42
Medlem
Penicillin är inte standardbehandlingen vid sinuit.

Jag rekommenderar att du skaffar lite avsvällande nässpray och behandlar om det är så att du har problem med bihålorna. Dock tycker jag det låter som om du har en allergisk komponent i din beskrivning och tycker du skall uppsöka din VC så man får testa om du är allergiker och kan behandla detta.
Citera
2010-04-20, 21:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Penicillin är min läkares standardordination.

Vanlig nässpray fungerar inte mer än initialt, sen blir det mer täppt.

Kortison-nässpray har jag däremot goda erfarenheter av.
Citera
2010-04-23, 16:29
Medlem
Lipolytics avatar
Kan man inte supa ner sig och döda bakterierna?

Har inte druckit en droppe på ca två månader så min kropp kanske behöver renas lite.
Citera
2010-07-30, 20:48
Medlem
Lipolytics avatar
Snor klumparna kommer och går fortfarande! Vad fan kan det vara? Börjar bli trött på detta nu. Dom lossnar oftast efter att jag har käkat mat! Annars sitter dom som berget och det sticker/kliar lite i näsan. Det tar några dagar för klumpen att byggas upp, sen när den lossnat börjar det byggas upp en ny igen som lossnar efter ett par dagar osv. Luktar fortfarande konstigt i nästan. Har testat att dricka sprit, men det har inte hjälp. Kan man spotta ut den i en burk och gå till vårdcentralen med den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in