2004-03-25, 12:53
Bannlyst
Det spelar snart ingen roll vilken butik man besöker, alltid finns det där ett skabbigt litet korvstånd som säljer en kokt eller grillad med bröd. På den lokala macken ligger de och torkar på grillen, och om du sedan går på IKEA så finner du halvfabrikatet dränkt i lagerbladsvatten. Varför vill alla sälja korv? Det är ingen bra mat, det är billigt att köpa in men går inte att sälja för någon särskilt dyr peng, och serveringen med bänk, bord och stolar tar dyrt butiksutrymme. Varför så mycket krångel kring lite billig skräp-korv?

Om jag vill köpa korv eller annan snabbmat så går jag hellre över till "Achmeds Grill" och stödjer hans affärsrörelse...
Citera
2004-03-25, 13:14
Medlem
Blot-Svens avatar
1. Ett förslag vore att flytta den här tråden till matsektionen!

2. Jag är korvälskare av stora mått (även om jag mår dåligt av blotta tanken på kokt "hot-dog") och tycker att det mest är trevligt att man snart kan köpa sig en raggarballe i stort sett var man är befinner sig. Håller däremot med om att det egentligen bör vara ganska olönsamt för affärsidkarna att köra med korv i utbudet. Bara själva grillen kostar exempelvis förhållandevis mycket pengar. Bord och stolar har jag bara sett på Ikea, och där är det enbart fånigt. Vem behöver sätta sig ned för att snabbt trycka i sig en varmkorv med bröd?

Detta är förresten en märklig utveckling. Förr kunde man väl i princip bara köpa korv av korvgubben och i gatuköket? Snart kommer man säkert kunna beställa en currywurst eller kabanoss med pulvermos medan man väntar på betjäning i vilken privat specialbutik som helst. Korv i vapenbutiker och myntaffärer vore lite smålustigt!
Citera
2004-03-25, 13:18
Medlem
Vaa??! jag tycker det är mysigt att sitta på biltema och äta ett par korvar, men om man ska bjuda en date på middag, då är det ikea som gäller

/Hopplös romantiker
Citera
2004-03-25, 13:30
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Jag tycker att det är bra med korvgubbar lite överallt.
Speciellt runt butiker.
När jag blir akuthungrig (vilket jag blir ofta, speciellt när jag tvingas gå i trista affärer),
och inte får mat inom fem-tio minuter,
så blir jag fördjävlig att ha att göra med.
Då är det jättebra att kunna gå och ta en kokt med bröd precis utanför affärn.
På fem minuter ligger den i magen, jag kniper käft och hornen i pannan drar sig tillbaka.
Citera
2004-03-25, 13:32
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Vill man inte äta (och det vill man inte) så går det utmärkt att gå rakt förbi utan att köpa.
Citera
2004-03-25, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Jag tycker att det är bra med korvgubbar lite överallt.
Speciellt runt butiker.
När jag blir akuthungrig (vilket jag blir ofta, speciellt när jag tvingas gå i trista affärer),
och inte får mat inom fem-tio minuter,
så blir jag fördjävlig att ha att göra med.
Då är det jättebra att kunna gå och ta en kokt med bröd precis utanför affärn.
På fem minuter ligger den i magen, jag kniper käft och hornen i pannan drar sig tillbaka.

Förstår vad du menar, snabbmat har en viktig funktion. Men denna tråd behandlar främst de butiker som etablerat en servering inne i butiken. Vad fyller det för funktion - förutom att konkurrera ut de "korvgubbar" som håller till kring butikerna - att sälja korv på Bauhaus eller Biltema? Nej, de där serveringstillstånden skall dras in, och istället skall de etablerade korvkioskerna prioriteras. Om det fortsätter så här så är det inte en omöjlighet att Sibylla eller Solna Korv får plocka ned sina klassiska skyltar.
Som Blot-Sven skrev så är det en märklig utveckling vi upplever, snart går det väl till och med att få en Pizza bakad på ÖB.
Citera
2004-03-25, 13:46
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falange
Förstår vad du menar, snabbmat har en viktig funktion. Men denna tråd behandlar främst de butiker som etablerat en servering inne i butiken. Vad fyller det för funktion - förutom att konkurrera ut de "korvgubbar" som håller till kring butikerna - att sälja korv på Bauhaus eller Biltema? Nej, de där serveringstillstånden skall dras in, och istället skall de etablerade korvkioskerna prioriteras. Om det fortsätter så här så är det inte en omöjlighet att Sibylla eller Solna Korv får plocka ned sina klassiska skyltar.
Som Blot-Sven skrev så är det en märklig utveckling vi upplever, snart går det väl till och med att få en Pizza bakad på ÖB.

Det har du säkert rätt i.
Men personligen så ger jag blanka fanken i vart jag köper min korv,
förutsatt att den är fräsh och smakar gott.
Om det blir korvgubben runt hörnet eller den nyöppnade korvförsäljningen i butiken beror snarare på vilken som har kortast kö.
Citera
2004-03-25, 14:10
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
1. Ett förslag vore att flytta den här tråden till matsektionen!
Det var ett bra förslg tycker jag. "Make it so"
*flyttad från O/T till Mat & Dryck
Citera
2004-03-25, 22:12
Medlem
StigAllans avatar
Om man har tänkt att uppnå de USA inspirerade fettmavalkar kring mage och röv så korva på.
Antagligen så innehåller korven på mackens grillrullar nära 40% fett.
Köp en banan istället.
Citera
2004-03-25, 22:34
Medlem
Rubbermans avatar
Glöm inte att det finns korv på Pressbyrån också nuförtiden.

Nå, men egentligen är ju svaret på ovan ställda fråga inte alls så svårt räkna ut. Korvförsäljningen skulle inte finnas om det inte gick att tjäna pengar på det.

Tänk bara på IKEA, där kostar korven en femma. Det är ju jävligt billigt och Kamprad kanske bara tjänar mellan 50 öre och en spänn per korv han säljer.
MEN
Om man säljer 10.000 korvar om dan så blir det ändå en fin peng i kassan ändå.
Citera
2004-03-25, 22:51
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Glöm inte att det finns korv på Pressbyrån också nuförtiden.

Nå, men egentligen är ju svaret på ovan ställda fråga inte alls så svårt räkna ut. Korvförsäljningen skulle inte finnas om det inte gick att tjäna pengar på det.

Tänk bara på IKEA, där kostar korven en femma. Det är ju jävligt billigt och Kamprad kanske bara tjänar mellan 50 öre och en spänn per korv han säljer.
MEN
Om man säljer 10.000 korvar om dan så blir det ändå en fin peng i kassan ändå.

Jaja, dessa bakterie späckade fettrullar kan de ha kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in