2010-04-20, 07:55
Medlem
"Friad – tack vare Facebook

Misshandlad hittade gärningsmannen på nätet
En 24-årig man blev så grovt misshandlad i en lägenhet i Helsingborg i september i fjol att han fick käken inpressad och behövde opereras.

Tack vare att ett vittne kunde namnge den 20-årige gärningsmannen gick 24-åringen ut på Facebook och letade reda på honom. Men det borde han inte ha gjort, anser tingsrätten.

Tingsrätten menar att polisens fotokonfrontation kan ha påverkats av att 24-åringen redan sett mannens bild på Facebook. Därför frias nu den misstänkte gärningsmannen då det inte är ställt bortom rimligt tvivel att det är han som är skyldig, skriver Metro. "

Hur resonerar tingsrätten, var kan man hitta domen??
Citera
2010-04-20, 08:14
Medlem
Fnordss avatar
Precis. Om det nu fanns ett vittne som kunde namnge personen så borde ju det i sig räcka för fällande dom...
Citera
2010-04-20, 17:36
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Precis. Om det nu fanns ett vittne som kunde namnge personen så borde ju det i sig räcka för fällande dom...

Ja!!!! Naturligtvis. Obegripligt. Hoppas att åklagaren överklagar.
Citera
2010-04-21, 09:18
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Problemet är att vittnet kunde placera den misstänkte på platsen men bevittnade inte misshandeln, det är inte tillräckligt om det saknas annan bevisning.
Citera
2010-04-21, 09:29
Medlem
Någon som känner till gärningsmannen? Har hört att GM är allmänt känd i Lund som buse med brottsregister samt en buse till far. Vet dock inte vem det är.
Citera
2010-09-15, 21:43
Medlem
Det var jag som blev misshandlad och jag har flertalet gånger försökt förklara för både advokat och åklagare att jag personligen ej har sett något fotografi på gärningsmannen innan fotokonfrontationen. Ja, jag försökte kolla upp vem det var som slog mig på facebook men hade ingen möjlighet att se något då personen i fråga hade stängd profil och av den visningsbild (som är det enda som är möjligt att se på en stängd profil) som personen då hade var från avstånd och utan att något ansikte syntes. Men det verkar alla avfärda med att det troligtvis inte är av intresse för utgången... Sen att jag i inledande polisförhör säger att jag inte skulle känna igen gärningsmannen berodde på att jag vid tillfället ej visste vi skulle få reda på namn och därav inte kunna göra någon "godkänd" polisanmälan. Sen var detta också någon gång vid 2-tiden på natten, ansiktet rann av blod och jag hade fått en hjärnskakning och ville inte annat än att få somna. Busarna har en tendens att gå fria i detta land... Dels pga. dåligt polisarbete, delvis på en rätt med personer som ej vet hur dagens kommunikationsmedel fungerar och delvis för att ingen lyssnar på en...
Kul att det i slutändan straffar mig och inte personen som helt oprovocerat slår mig i ansiktet... Heja rättssystemet!
Citera
2010-09-16, 01:15
Medlem
ElChulos avatar
Det låter ju helt överjävligt.
Varför kunde inte din kompis vittna om att det var han?
Sugen på att berätta varför han misshandelade dig? Du kände ju honom uppenbarligen inte.
Har inte direkt några erfarenheter av inpressade käkar men det låter helt förjävligt, var det lång läkprocess på det? är käken ok nu?
Hoppas allt är efter omständigheterna bra med dig.
Och ett ett råd... stay away from fejjan.
Citera
2010-09-19, 13:53
Medlem
Min kompis som stod bakom mig när jag blev slagen och var den enda som riktigt såg det visste ej vem gärningsmannen var. Sen var det någon annan i lägenheten som kände igen en av de som kom in först men den personen såg aldrig vem som slog. Sen fick vi reda på just namnet på den personen, min kompis gick in på FB för att kolla om det var han så vi inte gjorde polisanmälan på okänd person. Anledningen att han kunde kolla deras bilder, trots stängd profil, var för att en annan som var med på festen la till gärningsmannen och av någon anledning godkände GM vänförfrågan. Jag personligen var aldrig inne och kunde se några bilder innan fotokonfrontationen. Men som sagt, folk lyssnar inte på en...
Har fortfarande ingen känsel i övre vänstra käken och kommer troligtvis aldrig få tillbaka känseln heller. När jag rör vissa delar av vänster ansiktshalva så sticker det till i hela vänstra ansiktshalvan.
"Anledningen" till att han slog till mig var att jag stod först i lägenheten som han sprang in i för att någon genom fönstret från denna lägenhet hade spottat ut på gatan, som för övrigt inte träffade honom utan det var många meter bakom. Men det räckte tydligen... Fått reda på att samma kille 2 veckor efter hade bruten hand efter att ha slagit någon annan i pannbenet. Den enda tröst man har är att idiotfan troligtvis slutar i fängelse eller sönderslagen själv en dag. Alternativt sitter fast med ett skitjobb i resten av hans liv. Sen hans pappa och farfar är tydligen av samma sort så förhoppningsvis har han fått gott med stryk som liten...

Skönt för honom skulle väl vara att han slipper studieskulderna...
Citera
2010-09-27, 13:58
Medlem
ElChulos avatar
Tack för svar.
Förstår din frustration, detta fallet är ju helt vidrigt.
Även om det kanske inte är några plåster på såren så hoppas jag att du fått ut bra med försäkringspengar på det iallafall.
Krya på dig!

/ElChulo
Citera
2010-09-27, 14:08
Bannlyst
Nästa gång, lämna anonyma tips till polisen.
Citera
2010-09-27, 15:57
Medlem
callofdutys avatar
Du vet var han bor. Ta med en polare. Ett par rånarluvor och baseballträn. Smack smack.

Han lär ju inte veta att det var du eftersom han tydligen är en buse som har en del fighter bakom sig. Då har han nog en hel del fiender.

Det är väl det bästa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in