2010-04-19, 22:41
Medlem
har bara lagat bilen hos en snubbe med egen verkstad tidigare och han fick man ju in en rutin hos. han körde en del svart och hade självklart fin koll eftersom han även körde vitt. köpte grejer någon annanstans (biltema, skrot) och tog med dit så fixade han jobbet. nu har ja flyttat och måste lämna in bilen hos nån jag aldrig träffat. har ringt runt till lite mekar i helgen men alla som jag blivit rekomenderad är fullbokade. hur är det med typ mek som hör ihop med typ mack, kan de göra på samma sätt eller vill de bara arbeta med egna delar och ta provision på dem?? vill inte lämna till någon turkhåla i väggen, men samtidigt inte till mekonomen och betala ocker.
hur gör ni när ni lagar upp första gången och inte lämnar pärlan till märkesverkstad?
Citera
2010-04-19, 22:47
Citat:
Ursprungligen postat av chipmonkey
har bara lagat bilen hos en snubbe med egen verkstad tidigare och han fick man ju in en rutin hos. han körde en del svart och hade självklart fin koll eftersom han även körde vitt. köpte grejer någon annanstans (biltema, skrot) och tog med dit så fixade han jobbet. nu har ja flyttat och måste lämna in bilen hos nån jag aldrig träffat. har ringt runt till lite mekar i helgen men alla som jag blivit rekomenderad är fullbokade. hur är det med typ mek som hör ihop med typ mack, kan de göra på samma sätt eller vill de bara arbeta med egna delar och ta provision på dem?? vill inte lämna till någon turkhåla i väggen, men samtidigt inte till mekonomen och betala ocker.
hur gör ni när ni lagar upp första gången och inte lämnar pärlan till märkesverkstad?

Industriområde. Leta efter skyltar med texten "UTFÖR DÄCKBYTE" osv osv.
Står där överlag sämre bilar eller bara äldre bilar utanför så är det ett plus.
Det största pluset är om ägaren är en äldre gubbe. Standard: han röker och har hund.

Där ska du lämna din bil, givetvis. Kvitto ska du inte fråga om, då blir det både billigt och bra.
Tyvärr kommer nutida moderna fjollor reagera på min text men gilla läget därför så är det, funkar också.
Citera
2010-04-20, 00:30
Medlem
Test Ikels avatar
Knalla in på raggarklubben och fråga om tips på nån mekförmåga som har lust att extraknäcka lite.
Citera
2010-04-20, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Industriområde. Leta efter skyltar med texten "UTFÖR DÄCKBYTE" osv osv.
Står där överlag sämre bilar eller bara äldre bilar utanför så är det ett plus.
Det största pluset är om ägaren är en äldre gubbe. Standard: han röker och har hund.

Där ska du lämna din bil, givetvis. Kvitto ska du inte fråga om, då blir det både billigt och bra.
Tyvärr kommer nutida moderna fjollor reagera på min text men gilla läget därför så är det, funkar också.
Han känner jag.
Man får sitta i gamla baksäten i kontoret när man väntar samt bläddra i Fib-Aktuellt från 1976
Citera
2010-04-20, 18:43
Medlem
Transistors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipmonkey
Tar du med dig egen mat till restaurangen och ber dom laga den åt dig?
Citera
2010-04-20, 21:53
Medlem
Globazs avatar
Det är helt lugnt att ta med egna delar till verkstan. Händer ibland på min praktikplats brukar stå kunden har egna delar eller dyl på arbetsordern. Är på en märkes verkstad jag har praktik.
Citera
2010-04-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transistor
nä det var ju därför ja fråga. i en restaurang har det ju uppenbarligen gått välgit bra förut. enligt de andra går det ju bra i fler
Citera
2010-04-20, 22:02
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transistor
Men alltså. Om du tar emot 10-15 kunder per dag för reparationer och små service grejer som kommer med egna grejer, dom flesta är idioter. Rent ut sagt pundarskallar då dels är delen köpt för 100kr (kostar 1100 på grossisterna) alltså kina skräp så man skruvar dit en länkarm som efter två månader blir påpekad på besiktningen för metallen är mjuk.

Jag brukar faktiskt be dom slänga eller lämna tillbaka den och skruva dit riktiga grejer för att kunna lämna ett jobb rätt utfört och med en kännedom om att kunden inte kommer få problem.
Citera
2010-04-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel
Men alltså. Om du tar emot 10-15 kunder per dag för reparationer och små service grejer som kommer med egna grejer, dom flesta är idioter. Rent ut sagt pundarskallar då dels är delen köpt för 100kr (kostar 1100 på grossisterna) alltså kina skräp så man skruvar dit en länkarm som efter två månader blir påpekad på besiktningen för metallen är mjuk.

Jag brukar faktiskt be dom slänga eller lämna tillbaka den och skruva dit riktiga grejer för att kunna lämna ett jobb rätt utfört och med en kännedom om att kunden inte kommer få problem.

Ofta att mekanikerna bryr sig om kunden, de vill bara ta betalt för lite arbete
Citera
2010-04-20, 22:29
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Ofta att mekanikerna bryr sig om kunden, de vill bara ta betalt för lite arbete

Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel

Jag driver en egen firma och behöver ju att kunderna kommer tillbaka, vilket betyder att jag bryr mig rätt mycket om kunderna.
Jag rekommenderar aldrig kunden att köpa dyrt för att det är dyrt utan jag brukar säga att det ibland är opålitligt. Sen kommer dom ju med grejer som inte stämmer för biltypen också, och kräver att jag sätter dit den, men jag lever på ryktet och därför sätter jag inte dit rostiga gamla länkarmar knyckt från en skrotfärdig volvo.
Citera
2010-04-20, 23:26
Medlem
Styrbjörns avatar
Vid tillfälle då kunden kommer med egna grejor, händer det Påfallande ofta att det är, dels fel grejor, dels ej kompletta eller tom. trasiga beg.delar, dels att dom bara kommer med hälften av grejjorna som behövs.
Enormt irriterande! Och det tar massor med onödig tid att reda upp. Och det krävs ytterligare ett led i hanteringen för att reda upp det då kunden också måste blandas in.
Och har man otur så hänger bilskrället där på lyften och går inte att få ner. MÅNGA pengar som stoppas upp där. Det tänker inte de snåla kunderna på hur stora följderna blir

Det är bättre att som mekaniker ordna grejorna själv. Blir det fel, är det bara att slå en signal till försäljarna så ordnar det sig om inte direkt, så oftast till dagen efter.
Citera
2010-04-21, 00:04
Medlem
b.marleys avatar
Bil mekaniker är ett utdött yrke, Skulle mer eller mindre kalla dom för reservdels bytare.
Ta med dina delar till verkstan,Beställ jobbet och fråga om det är ngr problem att du har med dej egna delar.Byt verkstad om dom säger ngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in