2010-04-19, 21:20
Medlem
Jo jag vill göra lite renoveringar på lägenheten, men vill att morsan ska få rot-avdraget. Är det tillåtet att morsan betalan renoveringen på min lägenhet (bostadsrätt där jag äger 1/1-del), och sedan gör rot-avdrag?

Eller måste jag helt enkelt göra morsan till delägare för att det ska bli lagligt?
Jag är inte 100% säker att jag kommer tjäna 100.000kr detta år, och vill i så fall gärna göra ett safe-bet.
Citera
2010-04-19, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Jo jag vill göra lite renoveringar på lägenheten, men vill att morsan ska få rot-avdraget. Är det tillåtet att morsan betalan renoveringen på min lägenhet (bostadsrätt där jag äger 1/1-del), och sedan gör rot-avdrag?

Eller måste jag helt enkelt göra morsan till delägare för att det ska bli lagligt?
Jag är inte 100% säker att jag kommer tjäna 100.000kr detta år, och vill i så fall gärna göra ett safe-bet.

Troligen inte

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009465.html

Men det går att tänja på gränserna enkelt här.
Citera
2010-04-19, 21:43
Medlem
fordonsförarens avatar
Din mamma måste dels vara delägare och dels delvis utnyttja bostaden till boende. Det senare kriteriet är i princip omöjligt att kolla upp så det kan du nog strunta i.
Citera
2010-04-19, 22:03
Medlem
Att morsan kan få äga en del av lägenheten är inga problem, sen kan hon ju skriva sig där utan problem om det behövs. Sen "flytta för vi bråkade " eller liknande.

Så kort sagt, jag skriver in morsan i lägeheten, ger henne typ 20% av lägenheten. Och så har jag lurat staten ?
Citera
2010-04-19, 22:06
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Att morsan kan få äga en del av lägenheten är inga problem, sen kan hon ju skriva sig där utan problem om det behövs. Sen "flytta för vi bråkade " eller liknande.

Så kort sagt, jag skriver in morsan i lägeheten, ger henne typ 20% av lägenheten. Och så har jag lurat staten ?

Skriva sig där behöver hon då inte göra, hon behöver delvis nyttja den till boende. Vid efterforskning så bor hon där 1 natt i månaden när hon måste komma och tvätta och städa åt dig. Se till att hon skrivs in som en ägare till 1% av lägenheten via föreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in