• 1
  • 2
2010-04-20, 20:37
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Jag minns att på en restaurang jag jobbade extra på så körde de en variant på Croque monsieur, och där stod en av kockarna och smälte ner en massa olika ostar för att sen ta en bit från den till varje toast som gjordes. Det blev en jävligt hård ost, vill jag minnas. Men den smakade alls inte illa eller konstigt..

Låter typ som när man sparar ostslattar för att använda till gratäng eller dylikt. Fast ditt exempel lät som nån svettigare historia. "ja men vi smälter ner all skitost och gör varma mackor". USCH!!!!
Citera
2010-04-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Inte nödvändigtvis, lägre temp och längre tid funkar ju. Eller micron.
Men jag tror att osten separerar, så att lättare fetter förblir flytande och tyngre fetter samt protein klumpar ihop sig. Fast man kan kanske hitta någon ost som det funkar med.
Hade varit väldigt roligt om ni testar!

jag tror också det funkar om man har låg temp
Citera
2010-04-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Låter typ som när man sparar ostslattar för att använda till gratäng eller dylikt. Fast ditt exempel lät som nån svettigare historia. "ja men vi smälter ner all skitost och gör varma mackor". USCH!!!!

hahaha gud va äckligt
Citera
2010-04-20, 22:48
Medlem
X666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
"ja men vi smälter ner all skitost och gör varma mackor". USCH!!!!
Riktigt så var det kanske inte men jag förstår hur du tänker..
Citera
2010-04-20, 22:57
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenObscene
om man köper en hel ost typ edamer på 2 kilo eller vad dom är och lägger den på en ugnsplåt och smälter den på svag värme och sen häller den i en sockerkaksform, stelnar den igen då? hur blir den?
Jag och min bror har alltid velat testa detta men det har inte blivit av.
haha jaaa vi har störd humor!
Den racletteost man äter när man är på skidresa i Alperna, klarar av att smältas och sedan stelna till utan att förstöras.

Om du lägger en sådan ost direkt i sockerkaksformen, ej på en plåt, och låter den smälta i ugn, så kanske du lyckas med din ost-sockerkaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in