• 1
  • 2
2010-04-19, 20:49
Medlem
om man köper en hel ost typ edamer på 2 kilo eller vad dom är och lägger den på en ugnsplåt och smälter den på svag värme och sen häller den i en sockerkaksform, stelnar den igen då? hur blir den?
Jag och min bror har alltid velat testa detta men det har inte blivit av.
haha jaaa vi har störd humor!
Citera
2010-04-19, 20:56
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenObscene
om man köper en hel ost typ edamer på 2 kilo eller vad dom är och lägger den på en ugnsplåt och smälter den på svag värme och sen häller den i en sockerkaksform, stelnar den igen då? hur blir den?
Jag och min bror har alltid velat testa detta men det har inte blivit av.
haha jaaa vi har störd humor!
Vad stoppar er att testa? Vad är det som är stört med detta och vad är det som är humor med att smälta en ost?
Citera
2010-04-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Vad stoppar er att testa? Vad är det som är stört med detta och vad är det som är humor med att smälta en ost?

Hahah nä inget stoppar oss från att testa har som sagt bara inte blivit av.
Hade du hör våran diskussion om den här osten så hade du tyckt att det var humor haha
Citera
2010-04-19, 21:24
Medlem
Kruzs avatar
Jag tror den stelnar till en viss del eller ja den blir som gummi skulle jag tro. Blir ju aldrig en skivbar ost igen det är jag säker på. Ändå finner jag tanken lite intressant och hoppas ni gör slag i saken och testar detta, sen får du allt lämna en kommentar om hur det blev..
Citera
2010-04-19, 21:26
Medlem
zepofans avatar
Edamer är väl ingen höjdare att försöka smälta. Prova i så fall med en gräddost av något slag.
Citera
2010-04-19, 21:29
Medlem
epost72s avatar
Det skulle krävas så pass hög värme att osten skulle gratineras, dvs den skulle inte hinna bli flytande så att den gick att hälla över i formen.
Citera
2010-04-19, 21:55
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det skulle krävas så pass hög värme att osten skulle gratineras, dvs den skulle inte hinna bli flytande så att den gick att hälla över i formen.
Inte nödvändigtvis, lägre temp och längre tid funkar ju. Eller micron.
Men jag tror att osten separerar, så att lättare fetter förblir flytande och tyngre fetter samt protein klumpar ihop sig. Fast man kan kanske hitta någon ost som det funkar med.
Hade varit väldigt roligt om ni testar!
Citera
2010-04-19, 22:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Inte nödvändigtvis, lägre temp och längre tid funkar ju. Eller micron.
Men jag tror att osten separerar, så att lättare fetter förblir flytande och tyngre fetter samt protein klumpar ihop sig. Fast man kan kanske hitta någon ost som det funkar med.
Hade varit väldigt roligt om ni testar!
Jag har ju inte testat men jag tror inte att det går.
dePaul kanske vet.
Citera
2010-04-20, 08:50
Medlem
dePauls avatar
wääuu var ganska nära i beskrivningen. Osten kommer att separera, släppa en del vätska och fett, flyta ut och rendera en seg platta som efterhand stelnar. Smaken blir starkt alternerad och hela klumpen tämligen otjänlig som människoföda.

~Paul~
Citera
2010-04-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
wääuu var ganska nära i beskrivningen. Osten kommer att separera, släppa en del vätska och fett, flyta ut och rendera en seg platta som efterhand stelnar. Smaken blir starkt alternerad och hela klumpen tämligen otjänlig som människoföda.

~Paul~
Du beskriver det så vackert. Jag förstår inte varför man ska förstöra en ätbar (nåja) ost på det viset, det är inte bara slöseri med pengar, det är även slöseri med tid anser jag om nu resultat blir på det viset. :P
Citera
2010-04-20, 11:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ykkmeister
Du beskriver det så vackert. Jag förstår inte varför man ska förstöra en ätbar (nåja) ost på det viset, det är inte bara slöseri med pengar, det är även slöseri med tid anser jag om nu resultat blir på det viset. :P
Men dom vill ju ha en sockerkaka formad ost, du måste ju förstå hur viktigt det är i någons liv
Citera
2010-04-20, 11:15
Medlem
X666s avatar
Jag minns att på en restaurang jag jobbade extra på så körde de en variant på Croque monsieur, och där stod en av kockarna och smälte ner en massa olika ostar för att sen ta en bit från den till varje toast som gjordes. Det blev en jävligt hård ost, vill jag minnas. Men den smakade alls inte illa eller konstigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in