Citat:
Ursprungligen postat av bumbumbum
Sket i att gå på festen av olika anledningar (kanske bortförklaringar?)... Jag får helt enkelt skylla mig själv.. jag hade egentligen möjligheten men jag struntade i den.
När jag befinner mig runt dessa människor (egentligen inget fel på dem) så får jag bara en sådan enorm social ångest. Känner att jag gjort bort mig på olika sätt för typ alla. Kanske sa jag något korkat till han där, kanske jag var tyst och osocial i ett samtal med henne o.s.v. Exempelvis personen jag gick på fest med för någon månad sedan har jag försökt undvika så gott det går. Antagligen uppfattar han det som om han gjort något fel, men det var ju jag som var osocial och som gick tidigt. (Visserligen var det kanske inte så lyckat av honom att inte förvarna att alla kände alla superbra...)
Hade varit skönt att gå något program där det inte var stor sammanhållning därför då hade inte jag behövt känna mig utstött hela tiden.
Ni som läst hela tråden måste tycka att det börjar bli jävligt uttjatat nu, men så känner jag också. Jag är förbannad på mig själv och världen. Finns en del av mig som på något sätt saboterar allt. Någon annan som också har den där känslan?
Kan väl säga att det enda som går bra för mig socialt sett är att jag snackar en del med folk i korridoren. Brukar ofta vara jag som tar initiativ att snacka och brukar vara avslappnad. Jag trivs i min comfort zone, som nu har utvidgats från mitt rum till köket och allrummet.
Något annat att fundera över så här när man ändå är deprimerad är att jag nog aldrig varit riktigt nöjd med mitt liv.. Önskar att jag någon gång kunde sluta jämföra mig själv med alla andra och köra mitt egna race.
Inför hösten:
-Engagera mig i något
-Börja gymma mer än 1 gång om månaden
.
.
.
Inför hösten tips:
-Kbt-psykolog, finns ofta billigt på psykologiska institutionerna i de större studentstäderna. Mycket av de du beskriver handlar ju om att du sätter stopp för dig själv. Du har ju helt klart förmågan att reflektera över din situation och då har du säkerligen förmåga att förändra den också, fast ibland behöver man lite hjälp.
- Välj ut ditt största fritidsintresse och försök hitta någon form där du kan göra det tillsammans med andra. Finns en hel skog med föreningar, klubbar etc för nästan allt. Speciellt om det är en stor studentstad så lär just ditt fritidsintresse ha en förening.
- Om du vill träffa tjejer så funkar det även om man är själv. Lite lugnare miljöer som bibliotek, parker, caféer etc, där det inte är "töntigt" att hänga själv kan vara bra.
- Försök använda facebook lite mer kanske, om inte så för att bli uppdaterad vad som händer etc. Tips är att ha en bild där man ser ditt ansikte.
- sportförening av något slag brukar vara bra, välj ut en sport som du sysslat med tidigare och försök hitta ett bra sätt att utöva den. Behöver ju inte vara en lagsport för att där ska vara människor, kanske snarare bättre att välja någon kampsport eller liknande, så slipper du gymmet(för att du blir vältränad ändå) samt att hela klubben är ett sammansvetsat lag redan. Gym behöver iofs inte vara dåligt. Träffade en av mina goda vänner på gymmet för många år sedan, han kom fram och ville hjälpa att hålla bänkpressen, tyckte han var lite skum först men sen bjöd han på en cigg efteråt så har vi varit polare sedan dess, han var också ny i stan då jag träffade honom.
- Om du röker så är det ett sjukt bra sätt att lära känna folk, typ rökrutor och liknande. Röker du inte så börja inte med det bara för den sociala biten, det är inte värt det...
Hoppas du får en sjukt bra sommar, försök att tänka positivt, om du är hemma med dina gamla polare så tänk efter hur du är gentemot de, tänk på ditt beteende och vad du säger, vad det är som gör att de tycker om dig och du dem, försök skaffa nya kontakter i din gamla stad där du känner dig mer säker och implementera teknikerna sen när du kommer tillbaka till hösten.
Lycka till!