2025-08-31, 12:09
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12Monkeys
15 år sen trådstarten, är något "tjejkört" nu för tiden?
Är prylarna renare, mer hela, använda med varsamt handlag?
Alla använder väl smartphones nuförtiden…?
Jag har iaf inte använt en dator på över tio år.

Tillägg till tråden:
Min mor har en laptop som hon endast använder till att betala räkningar på internetbanken. När jag provade den i våras slogs jag av hur FRUKTANSVÄRT seg den var. Att öppna ett klipp på youtube till exempel, tog över en minut. Då frågade jag ”stänger du av den när du inte använder den?”
”Ja såklart”
”Ehm…kan du visa HUR du gör när du stänger av den?”
Hon gick fram till datorn, klickade på krysset högst upp i webbläsaren och sa ”sådär!”
Jag: ”så den här datorn har stått påslagen 24/7 i två år…

PS kanske måste tillägga för rättvisans skull att hon är över 70 år gammal
Citera
2025-08-31, 13:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Alla använder väl smartphones nuförtiden…?
Jag har iaf inte använt en dator på över tio år.

Tillägg till tråden:
Min mor har en laptop som hon endast använder till att betala räkningar på internetbanken. När jag provade den i våras slogs jag av hur FRUKTANSVÄRT seg den var. Att öppna ett klipp på youtube till exempel, tog över en minut. Då frågade jag ”stänger du av den när du inte använder den?”
”Ja såklart”
”Ehm…kan du visa HUR du gör när du stänger av den?”
Hon gick fram till datorn, klickade på krysset högst upp i webbläsaren och sa ”sådär!”
Jag: ”så den här datorn har stått påslagen 24/7 i två år…

PS kanske måste tillägga för rättvisans skull att hon är över 70 år gammal
Fast det är nog snarare så att datorn har börjat bli lite gammal och aldrig var ett fartmonster till att börja med, mer än att den aldrig stängs av. Eventuellt att den är smutsig inuti och kyler dåligt.
Citera
2025-08-31, 14:04
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det är nog snarare så att datorn har börjat bli lite gammal och aldrig var ett fartmonster till att börja med, mer än att den aldrig stängs av. Eventuellt att den är smutsig inuti och kyler dåligt.
Har ändå svårt att tro att det är nyttigt för en bärbar dator att stå påslagen dygnet runt, året om i flera år utan att någonsin starta om eller stänga av. Den blev hursomhelst snabbare efter jag lät den vara avstängd ett tag.
Citera
2025-08-31, 14:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Har ändå svårt att tro att det är nyttigt för en bärbar dator att stå påslagen dygnet runt, året om i flera år utan att någonsin starta om eller stänga av. Den blev hursomhelst snabbare efter jag lät den vara avstängd ett tag.
Ja alltså, det kommer ju uppdateringar och sånt där och får inte dom installeras så kan det absolut sega ner systemet. En dator som är så gammal att den har mekanisk hårddisk kan också "bli trött". Men det är över 10 år sen det var en grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in