2022-11-15, 10:25
Medlem
g-in-a-gis avatar
Jag och min sambo är också minimalister. Det är underbart att inte vara slav under prylar och lån.
Minimalism och som någon nämnde tidigare FIRE-rörelsen går bra ihop. Har man kvar samma materialistiska mindset så tror jag det skulle vara väldigt jobbigt att göra FiRE.

Allt jag äger ryms i en liten resväska och en ryggsäck, kan i ärlighetes namn komma på en enda pryl jag saknar.
Citera
2022-11-15, 11:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Allt jag äger ryms i en liten resväska och en ryggsäck, kan i ärlighetes namn komma på en enda pryl jag saknar.

Det är ganska extremt. Själv är jag inte alls på den nivån, och strävar inte heller dit. Så länge som hemmet inte svämmas över av prylar så har jag lite svårt för att rensa. Men det börjar bli dags... Det hänger ett antal tröjor och skjortor i garderoben som aldrig används. Märker också tendenser att saker som nyligen har använts ligger kvar lite för länge på köksbordet för att de inte har någon riktigt självklar förvaringsplats.
Nya problem med platsbrist i köksskåpen har börjat dyka upp, och det är bara mitt eget fel...

Fan, det är en ständig kamp mellan mina hoarder- och minimalist-personligheter.
Citera
2022-11-15, 12:30
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är ganska extremt. Själv är jag inte alls på den nivån, och strävar inte heller dit. Så länge som hemmet inte svämmas över av prylar så har jag lite svårt för att rensa. Men det börjar bli dags... Det hänger ett antal tröjor och skjortor i garderoben som aldrig används. Märker också tendenser att saker som nyligen har använts ligger kvar lite för länge på köksbordet för att de inte har någon riktigt självklar förvaringsplats.
Nya problem med platsbrist i köksskåpen har börjat dyka upp, och det är bara mitt eget fel...

Fan, det är en ständig kamp mellan mina hoarder- och minimalist-personligheter.
Det är många år av konstant rensande tills vi kom dit. Man gör lite i taget och ser vad som funkar för en, det viktigaste är väl att inte skaffa mer saker på ren impuls utan att fundera om man verkligen behöver den där grejer som man vill ha nu nu nu. Hjärnan är konstig.
Vi har sålt extremt mycket på facebook och loppisar, småskit som man inte behöver men det har gett rätt bra med pengar istället och mindre huvudvärk.
Citera
2022-11-15, 13:16
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Det är många år av konstant rensande tills vi kom dit. Man gör lite i taget och ser vad som funkar för en, det viktigaste är väl att inte skaffa mer saker på ren impuls utan att fundera om man verkligen behöver den där grejer som man vill ha nu nu nu.

Där tror jag definitivt att du har rätt. När man sitter och näthandlar så kan man ju t.ex. välja att spara varukorgen och sedan återvända några dagar senare och ställa sig frågan "Behöver jag allt det här?"

Men det allra viktigaste tror jag, det är att ha ett mål med sin minimalism. Mitt övergripande mål är att trivas i lägenheten på de kvadratmetrar jag har tillgängliga. De saker jag använder ofta ska vara lätta att hitta. Allt ska ha sin plats i skåp och lådor och vara ur vägen när det inte används. Lösningen ska inte vara att skaffa mer förvaringslösningar utan färre saker. Jag är inte där riktigt ännu, och på senare tid har utvecklingen tyvärr gått lite i motsatt riktning.
Citera
2022-11-18, 18:59
Medlem
Citat:
Det är många år av konstant rensande tills vi kom dit. Man gör lite i taget och ser vad som funkar för en, det viktigaste är väl att inte skaffa mer saker på ren impuls utan att fundera om man verkligen behöver den där grejer som man vill ha nu nu nu. Hjärnan är konstig.
Vi har sålt extremt mycket på facebook och loppisar, småskit som man inte behöver men det har gett rätt bra med pengar istället och mindre huvudvärk.

Bra jobbat 💪👍

Jag undrar vad ni främst sålt?

Jag skulle behöva/vilja sälja böcker (främst böcker från bokrean, kostat ca 30-70 kr) och kläder och skor. Och ev en del mindre ikea möbler.

Problemet med dessa produkter (enligt min erfarenhet o research) är att andrahandsvärdet för sådana prylar är i princip noll eller blir merarbetet vid en försäljning såpass stort att man lika väl kan skänka (om man är lat vilket jag är)...
Citera
2022-11-18, 23:24
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Bra jobbat 💪👍

Jag undrar vad ni främst sålt?

Jag skulle behöva/vilja sälja böcker (främst böcker från bokrean, kostat ca 30-70 kr) och kläder och skor. Och ev en del mindre ikea möbler.

Problemet med dessa produkter (enligt min erfarenhet o research) är att andrahandsvärdet för sådana prylar är i princip noll eller blir merarbetet vid en försäljning såpass stort att man lika väl kan skänka (om man är lat vilket jag är)...
Jag skulle säga att det inte är något speciellt som sålt bättre eller sämre, man blir förvånad vad folk vill köpa, och vad som inte går att sälja.
Böcker har vi sålt endel på loppis, men då är det typ 10 kr per bok som gäller.
Ja, det allra mesta av det du nämner är inget man blir rik på att sälja direkt..
Man tar några grejer per helg och lägger upp på facebook, man får ha lite tålamod och starta om annonserna, tillslut kommer någon och hämtar för en liten slant.
Vi hade loppis hemma på gatan också, annonserade nån vecka i förväg i lokala facebookgrupper, sen tog vi ut allt vårt bös utanför porten, man blir förvånad vad folk vill ha. Min erfarenhet är att verktyg och krukväxter säljs först av allt där.

Man måste vara beredd att i princip skänka bort sakerna på loppis, på facebook kan man kanske ta lite bättre betalt, men det är också mer jobb med det. Lite av grejen är väl också att man vill bli av med grejer, men helst inte slänga. Det bästa hade ju varit att inte köpt det från början 😂😂
Citera
2022-11-18, 23:29
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Där tror jag definitivt att du har rätt. När man sitter och näthandlar så kan man ju t.ex. välja att spara varukorgen och sedan återvända några dagar senare och ställa sig frågan "Behöver jag allt det här?"

Men det allra viktigaste tror jag, det är att ha ett mål med sin minimalism. Mitt övergripande mål är att trivas i lägenheten på de kvadratmetrar jag har tillgängliga. De saker jag använder ofta ska vara lätta att hitta. Allt ska ha sin plats i skåp och lådor och vara ur vägen när det inte används. Lösningen ska inte vara att skaffa mer förvaringslösningar utan färre saker. Jag är inte där riktigt ännu, och på senare tid har utvecklingen tyvärr gått lite i motsatt riktning.
Absolut, det låter ju som ett vettigt mål! Bara att kämpa på, som sagt det är snarare ett marathon, (som dock blir lättare och lättare med tiden), än en sprint!
Citera
2022-11-18, 23:31
Medlem
Nej!!!!!!

Inte för mig. Tvärtom!

Har spenderat och köpt mycket de senaste året.

Life is good.
Citera
2022-11-19, 15:48
Medlem
Förr i tiden hade jag hela min värld i en ryggsäck. Enorm frihet att ha allt man ägde på ryggen. Idag har jag tröttnat på den livsstilen men det minimalistiska bor fortfarande i mig. Bor på 20 kvm och älskar det. Jag använder all yta som går att använda. Det är lätt att hitta bostad, låga elpriser och bostadspriser. Bor spartanskt och vad folk tycker om det skiter jag i. Har inget behov av en massa prylar som jag inte ens har till användning.
Nackdelen är att man måste dammsuga varje vecka.
Citera
2022-11-19, 22:38
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Nej!!!!!!

Inte för mig. Tvärtom!

Har spenderat och köpt mycket de senaste året.

Life is good.
Minimalister kan också uppskatta saker och shopping. Bara inte i samma överflödiga utsträckning som materialister och övriga tomtjommar.

Detta är något jag ofta föraktar hos den gruppen. Deras gränslöst giriga behov av att köpa saker på tomgång vilket de egentligen inte har nån riktig användning för, bara för att vad? Känna att de är speciella och överlägsna folk som har mindre eller? Kvalitet före kvantitet brukar det förövrigt ofta lyda.
Citera
2022-11-27, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Minimalister kan också uppskatta saker och shopping. Bara inte i samma överflödiga utsträckning som materialister och övriga tomtjommar.

Detta är något jag ofta föraktar hos den gruppen. Deras gränslöst giriga behov av att köpa saker på tomgång vilket de egentligen inte har nån riktig användning för, bara för att vad? Känna att de är speciella och överlägsna folk som har mindre eller? Kvalitet före kvantitet brukar det förövrigt ofta lyda.

En del folk har bara för mycket pengar. Vanligast är att resa dyrt och på ren rutin fast jag moraliserar inte. Jag reser ingenting men har drömmar jag också. En påkostad längre helsingfors-kryssning med en väldigt elegant kvinna i lyxsvit vore inte fel alls utan vore just rena drömmen.

Minimalism är bra på ett sätt. Man kastar/säljer en del men hämtar hem något annat nytt kul istället.
Citera
2022-11-27, 23:39
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskseger
En del folk har bara för mycket pengar. Vanligast är att resa dyrt och på ren rutin fast jag moraliserar inte. Jag reser ingenting men har drömmar jag också. En påkostad längre helsingfors-kryssning med en väldigt elegant kvinna i lyxsvit vore inte fel alls utan vore just rena drömmen.

Minimalism är bra på ett sätt. Man kastar/säljer en del men hämtar hem något annat nytt kul istället.
Har man för mycket pengar så är det väl bara att skänka bort dem till bättre behövande? Mycket mer ödmjukt än att ex. lägga mångmiljonbelopp på tavlor med fula abstrakta motiv som ingen har nån glädje av ändå utöver att markera sin status då.

Ja du, minimalister har förstås drömmar de också, även om resmål. Har själv planer på en resa till Reyjkjavik inom en snar framtid. Fast jag nöjer mig med en enkel sådan utan några lyxiga tillägg på vägen. Känner inte att sånt blir nödvändigt då målet är viktigare än själva resan.

Är väl snarare så att minimalister gör sig av med ganska lite eftersom de har såpass lite i ägo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in