Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-18, 21:07
Medlem
Hej,

Jag kör Windows 7 och har min hårddisk indelad i två partitioner (C och D) där C-partitionen är en stor system partition och den andra är en små datapartition som är nästan tom. Jag tänkte installera en äldre Windows på D då (Windows 98) men vet inte hur gör man för att allt skulle funka. Dualboot heter det om jag kommer ihåg. Skulle då be er om några tips och länkar.
Citera
2010-04-18, 21:08
Medlem
cannaBes avatar
Då googlar du på "dualboot vista and windows xp" till exempel. Sen byter du ut XP-skivan i guiden med din Windows 98-skiva. Lycka till med drivrutinerna till Win98
Citera
2010-04-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael013
Hej,

Jag kör Windows 7 och har min hårddisk indelad i två partitioner (C och D) där C-partitionen är en stor system partition och den andra är en små datapartition som är nästan tom. Jag tänkte installera en äldre Windows på D då (Windows 98) men vet inte hur gör man för att allt skulle funka. Dualboot heter det om jag kommer ihåg. Skulle då be er om några tips och länkar.
Bara att stoppa i skivan och installera på den andra partitionen. Win98 bör hitta det andra OS'et och fixa en meny där du får välja vad du ska boota. Om det INTE blir så så får du installera om. Börja då med Win98 och sen Win7.
Citera
2010-04-18, 21:13
Medlem
epost72s avatar
Dessutom måste partitionen vara Fat32-formaterad eftersom Win98 inte kan läsa NTFS.
Googlade lite, det kanske går att lösa den biten iofs.
Citera
2010-04-18, 21:16
Moderator
Protons avatar
Känns som om tidigare talare har rätt. Blir nog svårt att få din dator att funka som du har tänkt dej med win98. Frågan är om win98 ens går att starta på en hyffsat modern dator och även om så skulle vara fallet, var hade du tänkt att få tag på drivrutiner?

Win98 fordrade ju skivor till så gott som all hårdvara man stoppade i datorn, så jag kan endast önska dej lycka till. Har du dessutom bara SATA-hårddiskar i datorn kommer du inte få igång det, det är jag så gott som säker på, om du inte skriver ihop en egen SATA-drivrutin för win98 förståss.

Hade du dessutom sökt lite på flashback hade du hittat tonvis med trådar om dualboot. EasyBCD använder manför att enkelt tweaka win7 bootloader så att den funkar med dualboot.
Citera
2010-04-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Bara att stoppa i skivan och installera på den andra partitionen. Win98 bör hitta det andra OS'et och fixa en meny där du får välja vad du ska boota. Om det INTE blir så så får du installera om. Börja då med Win98 och sen Win7.
Installern för Win98 vet av förklarliga skäl inte vad Win7 är för något, och det kommer inte att fungera.
Citera
2010-04-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Installern för Win98 vet av förklarliga skäl inte vad Win7 är för något, och det kommer inte att fungera.
Tror du att Win98 inte hittar Win7 bara för att det är äldre. Så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in