Sitter med en stationär dator och dualbootar Ubuntu och Win7, hade lite tråkigt nu i eftermiddag och tänkte uppgradera mitt Ubuntu till version 10 för det hade ju gått så fint på min bärbara.
MEN ICKE!!!
Uppdateringen gick fint, blev tillfrågad om var jag skulle installera GRUB och mina tre hårddiskar listades, valude rooten på C: och fortsatte. Nu när datorn startat om står det:
GRUB loading.
error: the symbol 'grub_puts' not found
grub rescue> _
Behöver valium här. Går detta att lösa utan att blåsa C:? Har nämligen viktig info och skit på den (ja, inga skit bakom tangentbordet etc kommentarer nu).
Den som är kunnig och löser detta vinner en fantasiresa till Hawaii.
Sitter med en stationär dator och dualbootar Ubuntu och Win7, hade lite tråkigt nu i eftermiddag och tänkte uppgradera mitt Ubuntu till version 10 för det hade ju gått så fint på min bärbara.
MEN ICKE!!!
Uppdateringen gick fint, blev tillfrågad om var jag skulle installera GRUB och mina tre hårddiskar listades, valude rooten på C: och fortsatte. Nu när datorn startat om står det:
GRUB loading.
error: the symbol 'grub_puts' not found
grub rescue> _
Behöver valium här. Går detta att lösa utan att blåsa C:? Har nämligen viktig info och skit på den (ja, inga skit bakom tangentbordet etc kommentarer nu).
Den som är kunnig och löser detta vinner en fantasiresa till Hawaii.
/Hilfe!!!
ja, den går att rädda. men vad du behöver är en live-skiva/usb. https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recove...20via%20LiveCD
där förklaras hur du kan installera om grub2, men den utgår från att ubuntu (eller grub) finns på en egen partition. installerade du ubuntu genom wubi eller finns det på en egen partition?
rekommendation: uppgradera inte förrän beta-stadie har passerats
edit: det verkar vara ett problem som uppstår då det finns flera hårddiskar och grub-install inte körs från den bios anser vara boot-disk: "These things only happen when grub-install gets run on a device which is not the one your BIOS boots from."
Senast redigerad av serein 2010-04-18 kl. 18:24.
Du har säkert redan testat det här... Men det kan ju inte skada att jag frågar.
Så... Har du testat att starta via Windows 7:an...? ... Och bara kopiera det du vill spara till en portabel enhet (förslagsvis USB-stick eller liknande).
Annars kan du ju, om du äger en annan stationär burk (eller en kompis äger en eller nåt), koppla ur hårddisken ur den ej fungerande burken och stoppa in den i den andra, och kopiera det innehåll du vill ha kvar till den andra hårdisken.
Har råkat ut för liknande, i mitt fall var det "bara" att köra en Windows-recovery-skiva (finns på tex piratebay), då tar den bort grub och du kan återigen komma in i Windows. Jag hade dock Vista vid tillfället, men att Grub och Ubuntu kan ställa till det på detta vis är tydligen inte ovanligt.
Hoppas det funkar!
Tack för tipsen pågar, har lyckats att få igång Grub(2?) så att Ubuntu startar men Windows 7 är kört, visst den hittar operativsystemet och det finns listat i Grub(2?) men markören bara blinkar om man väljer Win7.
Vete fan om jag skrivit över MBR på C:. Fick panik igår och valde hej vilt var jag skulle lägga GRUB2, bland annat tog jag C: (där win7loader liggger).
Är jag analt våldtagen eller kan jag rädda mitt skit OS Win7?
/För fan, varför köper jag inte bara ett Game Boy?`
Edit: kör jag windows installationsskiva och väljer 'kolla & reparera windows-installation' så får jag bara att allt funkar som det ska som svar. Man kan bli kokt för mindre.
Senast redigerad av LaResistance 2010-04-19 kl. 16:17.
Tack för tipsen pågar, har lyckats att få igång Grub(2?) så att Ubuntu startar men Windows 7 är kört, visst den hittar operativsystemet och det finns listat i Grub(2?) men markören bara blinkar om man väljer Win7.
Vete fan om jag skrivit över MBR på C:. Fick panik igår och valde hej vilt var jag skulle lägga GRUB2, bland annat tog jag C: (där win7loader liggger).
Är jag analt våldtagen eller kan jag rädda mitt skit OS Win7?
/För fan, varför köper jag inte bara ett Game Boy?`
Edit: kör jag windows installationsskiva och väljer 'kolla & reparera windows-installation' så får jag bara att allt funkar som det ska som svar. Man kan bli kokt för mindre.
posta din /boot/grub/grub.cfg och kör "sudo fdisk -l" och posta outputen.
vilken partition ligger windows på? samma som listas i grub.cfg? har du kört "sudo update-grub"? kanske finns det skador på windows filsystem, använd gparted och välj "kontrollera och reparera" osv...
posta din /boot/grub/grub.cfg och kör "sudo fdisk -l" och posta outputen.
vilken partition ligger windows på? samma som listas i grub.cfg? har du kört "sudo update-grub"? kanske finns det skador på windows filsystem, använd gparted och välj "kontrollera och reparera" osv...
Windows ligger på F: och dess loader på C: som är hidden. Verkar som om GRUB ligger lite här och var men jag hittade configfilen:
#
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by /usr/sbin/grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#
### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
if [ -s $prefix/grubenv ]; then
load_env
fi
set default="0"
if [ ${prev_saved_entry} ]; then
set saved_entry=${prev_saved_entry}
save_env saved_entry
set prev_saved_entry=
save_env prev_saved_entry
set boot_once=true
fi
function savedefault {
if [ -z ${boot_once} ]; then
saved_entry=${chosen}
save_env saved_entry
fi
}
function recordfail {
set recordfail=1
if [ -n ${have_grubenv} ]; then if [ -z ${boot_once} ]; then save_env recordfail; fi; fi
}
insmod ext2
set root='(hd0,6)'
search --no-floppy --fs-uuid --set a7080ab8-8181-45f2-afe1-f89ae1a2461c
if loadfont /usr/share/grub/unicode.pf2 ; then
set gfxmode=640x480
insmod gfxterm
insmod vbe
if terminal_output gfxterm ; then true ; else
# For backward compatibility with versions of terminal.mod that don't
# understand terminal_output
terminal gfxterm
fi
fi
insmod ext2
set root='(hd0,5)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 2044dd98-55cb-4a28-acf9-ff85911dbbd3
set locale_dir=($root)/grub/locale
set lang=sv
insmod gettext
if [ ${recordfail} = 1 ]; then
set timeout=-1
else
set timeout=10
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###
### BEGIN /etc/grub.d/05_debian_theme ###
set menu_color_normal=white/black
set menu_color_highlight=black/light-gray
### END /etc/grub.d/05_debian_theme ###
### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry 'Ubuntu, med Linux 2.6.32-21-generic-pae' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
recordfail
insmod ext2
set root='(hd0,5)'
linux /vmlinuz-2.6.32-21-generic-pae root=UUID=a7080ab8-8181-45f2-afe1-f89ae1a2461c ro vga=769 quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.32-21-generic-pae
}
menuentry 'Ubuntu, med Linux 2.6.32-21-generic-pae (återställningsläge)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
recordfail
insmod ext2
set root='(hd0,5)'
echo 'Läser in Linux 2.6.32-21-generic-pae ...'
linux /vmlinuz-2.6.32-21-generic-pae root=UUID=a7080ab8-8181-45f2-afe1-f89ae1a2461c ro single vga=769
echo 'Läser in initial ramdisk ...'
initrd /initrd.img-2.6.32-21-generic-pae
}
### END /etc/grub.d/10_linux ###
### BEGIN /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
menuentry "Memory test (memtest86+)" {
insmod ext2
set root='(hd0,5)'
linux16 /memtest86+.bin
}
menuentry "Memory test (memtest86+, serial console 115200)" {
insmod ext2
set root='(hd0,5)'
linux16 /memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8
}
### END /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sda1)" {
insmod ntfs
set root='(hd0,1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 46e0414ae0414183
chainloader +1
}
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###
### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries. Simply type the
# menu entries you want to add after this comment. Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
### END /etc/grub.d/40_custom ###
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 13 102400 7 HPFS/NTFS
Partition 1 slutar inte på cylindergräns.
/dev/sda2 13 46779 375642112 7 HPFS/NTFS
Partition 2 slutar inte på cylindergräns.
/dev/sda3 46779 60802 112637168 5 Utökad
Partition 3 slutar inte på cylindergräns.
/dev/sda5 46779 52858 48826950+ 83 Linux
/dev/sda6 52858 60802 63810198+ 83 Linux
Exakt samma sak hände för mig, var när jag uppdaterade Ubuntu till v.2 så sket sig hela bootsektorn och windows slutade boota. Återigen - Windows recovery cd är ett bra hjälpmedel - finns tex här: http://neosmart.net/blog/2009/window...-repair-discs/
Tog mig ett par minuter, och jag fick installera om Ubuntu, men slapp bekymret med Windows.
Exakt samma sak hände för mig, var när jag uppdaterade Ubuntu till v.2 så sket sig hela bootsektorn och windows slutade boota. Återigen - Windows recovery cd är ett bra hjälpmedel - finns tex här: http://neosmart.net/blog/2009/window...-repair-discs/
Tog mig ett par minuter, och jag fick installera om Ubuntu, men slapp bekymret med Windows.
Jag blir fan tårögd, blir nog till att göra backup på de viktiga filerna och sen blåsa hela C-driven.
Borde ju finnas ett alternativ där man slipper installera om och ha sig tycker man.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!