2010-04-18, 03:36
Medlem
Hej där, jag har köpt en server hos hetzner.de och efter att ha klantat till det rätt så ordentligt, så får jag vid uppstart det här error meddelandet.

boot:
booting from local disk...
PXE-M0F: Exiting PXE ROM

Grub loading.
Error: File not found.
grub rescue> _

Jag har läst runt och det står överallt "boot from LiveCD". Nu är det ju så att servern som jag ska fixa ligger i tyskland så att jag kan inte åka dit och trycka i en jävla CD Jag har pratat med supporten på hetzner och dom säger att eftersom att dom inte sysslar med software problem så kan dom inte hjälpa mig.

Vad kan jag göra?

OBS!! Jag är en total nybörjare i linux så var förstående!
Citera
2010-04-18, 05:32
Medlem
andropas avatar
vilka steg tog du før att orsaka detta problem?

det verkar som att grub inte hittar någon av de stage's som chainloadas efter bootsektorn kørts.

du kan installera dem på nytt med kommandot grub-install, men jag antar att du inte kan boota in i ditt system, så då behøver du fysisk access till burken, alternativt få någon att PXE-boota in i en linuxdist.
Senast redigerad av andropa 2010-04-18 kl. 05:39.
Citera
2010-04-18, 16:33
Medlem
Nohs avatar
Be dem ominstallera operativsystemet, om du ej har tillgång till att göra det själv.

Bör fixa det problemet, ifall du behöver backuper så får du prata med dem om de kan göra en kopia utav diskinnehållet.
Citera
2010-04-19, 18:36
Medlem
När du kommer in i grub finns inte recovery mode? den försöker återställa grub bland annat om jag inte misstar mig? funkar inte det så när du kör recoverymode och får upp olika alternativ tar du då cancel får du upp en terminal (tty eller nått sånt står de) kanske kan köra grub install eller vad andropa sa genom den? eller om du går in och ändrar i den eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in