Hej!
Var och köpte en Macbook åt mig idag, har rätt mycket macvana från förr iom att jag haft en mac mini och använt mac i skolan - men har aldrig varit tvungen att knåpa med nätverksinställningarna.
Därav frågan
På min förra laptop som är en vanlig PC så har jag gjort så att jag gjort en nätverksbrygga mellan trådlösa och trådbundna nätverket för att spela via min xbox, så med andra ord har datorn agerat router och delat ut ip-adresser via DHCP till xboxen och delat internet vidare till den.
Att det finns en funktion för att dela ut internet vet jag, men hur får jag nätverkskortet att ta IP från DHCP och sedan dela ut nya ip-adresser till andra anslutna enheter.
För att förklara så har jag i princip bara haft laptopen att sitta som en router tidigare.
Så modem -> (via WLAN till) laptop som är kopplad till en switch -> andra enheter som är kopplade till switchen via kabel. De andra enheterna har fått ip-adresser som vanligt via DHCP och datorn har bara agerat mellanhand. Jag har en NAS och en Xbox360 som varit kopplade på detta sätt med PC:n, finns det något enkelt sätt att åtstadkomma samma sak med macbooken?