2010-04-17, 15:47
Medlem
har ett litet problem med min deklaration, jag har fått en utdelning från en bolag jag har aktier i under förra året. saken hör till den att jag inte längre har någon koll på aktien då den mer eller mindre gick åt helvete. bolaget har haft en massa olika nyemissioner under åren jag ägt den. hursom så har det utbetalats 103:- från detta bolag till mig under förra året fast jag inte vet om det. jag har inte en aning hur jag ska deklarera detta. vet knappt om det innebär nån förlust eller vinst för mig.

när jag kollar min aktiedepå så ska jag ha "sålt" alla mina poster för ett värde 0.02 sek förra året.
blir förvirrad då jag inte sålt mina aktier och att jag fortfarande har dom kvar! någon som skulle kunna hjälpa mig?
Citera
2010-04-17, 17:15
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathbox
har ett litet problem med min deklaration, jag har fått en utdelning från en bolag jag har aktier i under förra året. saken hör till den att jag inte längre har någon koll på aktien då den mer eller mindre gick åt helvete. bolaget har haft en massa olika nyemissioner under åren jag ägt den. hursom så har det utbetalats 103:- från detta bolag till mig under förra året fast jag inte vet om det. jag har inte en aning hur jag ska deklarera detta. vet knappt om det innebär nån förlust eller vinst för mig.

när jag kollar min aktiedepå så ska jag ha "sålt" alla mina poster för ett värde 0.02 sek förra året.
blir förvirrad då jag inte sålt mina aktier och att jag fortfarande har dom kvar! någon som skulle kunna hjälpa mig?

Är du säker att du har fått utdelning? Då skattar du direkt och således behöver du inte ta upp det i din deklaration.

Bara vinst/förlust vid försäljning ska du redovisa.
Citera
2010-04-17, 17:33
Medlem
vet ej riktigt vad det är men "LIKVID FÖR ÖVERSKJ TR" står det. vad det innebär vet jag inte riktigt..
Citera
2010-04-17, 18:04
Medlem
fittas avatar
Min deklaration är klar och står reda för att åka iväg MEN har fått en utdelning från Skistar (som jag nu sålt). Varfan ska den in? Inte ska den stå på blankett K4?
Citera
2010-04-17, 19:22
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathbox

Det kan hjälpa om du säger vilken aktie det är. Kan det röra sig om en likvidation? Dvs att företaget upphört och tillgångarna delats ut? Då ska du dra av förlusten, och få mindre skatt.
Citera
2010-04-17, 19:24
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Min deklaration är klar och står reda för att åka iväg MEN har fått en utdelning från Skistar (som jag nu sålt). Varfan ska den in? Inte ska den stå på blankett K4?

En enkel utdelning är i regel inga problem. Skatten är redan dragen och summan brukar vara förtryckt. Försäljningen måste dock redovisas. Skedde den i år eller förra året?
Citera
2010-04-17, 19:36
Medlem
har löst mitt problem, läste mig till att dom där 103 :- skulle deklareras som ren vinst så nu är det redan gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in