• 1
  • 2
2004-03-29, 03:38
Bannlyst
HAHAHA, oboy-partiklar, fan vad kul!

Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Som kemistuderande skulle jag säga att ifall du inte har tillgång till en laborationsvåg, så är vattenmetoden den mest tillförlitliga metoden att spä ut vattenlösliga ämnen.

Exempel på slamning är Oboy + Mjölk, även fast det ser ut att vara vattenlösligt när man blandar i det är det i själva verket en slamning, och oboy-partiklarna faller sakta mot botten utan att lösa sig i mjölken.

Förresten hur troligt är det egentligen att en vattenlösning av ex. 5-meo-DIPT blir dålig? Det bästa är väl att förvara det som torrvara, men om man har det i dest. vatten, och förvarar det svalt och mörkt tror jag knappast det är någon större fara. Några bakterier lär iaf. inte föröka sig i lösningen...
Citera
2004-03-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
HAHAHA, oboy-partiklar, fan vad kul!

Förresten hur troligt är det egentligen att en vattenlösning av ex. 5-meo-DIPT blir dålig? Det bästa är väl att förvara det som torrvara, men om man har det i dest. vatten, och förvarar det svalt och mörkt tror jag knappast det är någon större fara. Några bakterier lär iaf. inte föröka sig i lösningen...

Svårt att säga, vet inte exakt hur 5-meo-DIPT ser ut rent kemiskt, eller vad den har för kemiska egenskaper, men generellt sätt så bryts även relativt stabila föreningar ner med tiden, och den processen går snabbare i en vattenlösning i de flesta fall.

Ska jag t ex laborera med en kemikalie som är mer än ett år gammal måste jag först destillera (eller annan upparbetningsmetod) den för att garanterat inte få med oönskade bi-produkter.

Jag personligen skulle inte vilja ha mitt dyra kemiska preparat i en vattenlösning mer än 6 månader ifall jag hade planer på att inta dom oralt och inte hade möjlighet att rena det först. Detta både p g a bakterierrisken (kan åtgärdas effektivt med alkohol) och den naturliga nedbrytningen av ämnet, som både minskar mängd aktiv substans, men också kan ge oönskade biprodukter med lite otur. Sen tycker jag att det låter väldigt opraktiskt att ha en flaska liggande, men det kanske bara är jag.

Oftast är det en relativ liten % som hinner brytas ner under ett år, och förmodligen är den knappt märkbar ur doseringssynpunkt, men jag ser ingen bra anledning att blanda ut allt i en vatten/alkohol lösning utom att vara lat och spara tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in