• 1
  • 2
2010-04-16, 22:08
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Funderade på att köra VirtualBox och sedan virtualisera Ubuntu för att kunna ha båda OSn igång samtidigt.

Min fråga är om någon provat detta, och om det är värt att prova?
Citera
2010-04-16, 22:09
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Inte med Mac OS som host eller ubuntu som gäst os...men det lär ju inte vara någon skillnad.

Virtual box är enkelt och smidigt.
Citera
2010-04-16, 22:12
Medlem
tzjs avatar
Fan jag har varit inne på samma idé.

Är du i startgroparna Abe?
Citera
2010-04-17, 03:09
Medlem
qrizzes avatar
Jag brukar köra virtualbox ibland på min mac. Fungerar kanon. Och testat alla möjliga operativsystem.
Tänk på att det kan kräva mycket cpu och ram-minne om du ställer för höga värden. Men ex ubuntu kräver inte så pass mycket.

edit:
la upp ett litet filmklipp
http://img197.imageshack.us/i/ubuntuvirtuellt.mp4/
Senast redigerad av qrizze 2010-04-17 kl. 03:47.
Citera
2010-04-17, 17:57
Medlem
oasboys avatar
Kör virtualbox ibland på min mac, mest Debian och Win xp. Funkar fin fint och enkelt att ställa in virtualbox. Tänk på att fördela minne med omsorg då för mkt minne till virtualiseringen kan göra att övra OS X blir lite segt. Kör en MPB 13", 2 gb ram
Citera
2010-04-18, 23:20
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Fan jag har varit inne på samma idé.

Är du i startgroparna Abe?

Tja,

Jobbade hela helgen så har inte hunnot sätta mig in i det hela än. Men tror att jag skall göra det nu i början av veckan.
Citera
2010-04-18, 23:21
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag brukar köra virtualbox ibland på min mac. Fungerar kanon. Och testat alla möjliga operativsystem.
Tänk på att det kan kräva mycket cpu och ram-minne om du ställer för höga värden. Men ex ubuntu kräver inte så pass mycket.

edit:
la upp ett litet filmklipp
http://img197.imageshack.us/i/ubuntuvirtuellt.mp4/

Citat:
Ursprungligen postat av oasboy
Kör virtualbox ibland på min mac, mest Debian och Win xp. Funkar fin fint och enkelt att ställa in virtualbox. Tänk på att fördela minne med omsorg då för mkt minne till virtualiseringen kan göra att övra OS X blir lite segt. Kör en MPB 13", 2 gb ram

Skall tänka på detta. Hur mycket minne är vettigt att allokera, procentuellt sett.
Citera
2010-04-20, 22:29
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Sådär ja, nu har jag smällt i VBox och kör Ubuntu i den. Funkar riktigt bra, men lyckas fan inte få den att köra i helskärmsläge.

Lyckades hotta lösningen till gamla Ubuntu, men den är så jävla ful. Någon som har något fint tips de kan ge?
Citera
2010-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Sådär ja, nu har jag smällt i VBox och kör Ubuntu i den. Funkar riktigt bra, men lyckas fan inte få den att köra i helskärmsläge.

Lyckades hotta lösningen till gamla Ubuntu, men den är så jävla ful. Någon som har något fint tips de kan ge?
Installera vbox addons och sen tryck CMD+F.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=351226
Citera
2010-04-22, 02:31
Medlem
Dalailamas avatar
Virtualbox vs Parallels Desktop?
Citera
2010-04-22, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Virtualbox vs Parallels Desktop?
Vbox @win. Svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad, skillnaden dem emellan.
Citera
2010-04-22, 02:46
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Vbox @win. Svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad, skillnaden dem emellan.

Ok. Går det att använda sig av bootcamp som virtual machine på Vbox?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in