• 1
  • 2
2010-04-16, 19:27
Medlem
jag hallucinerade jordgubbs-lukt alldeles nyss!!!

för er som har haft psykos, ni vet hur man tappar verklighetskänslan under en psykos?

jag tappade verklighetskänslan, men fick aldrig någon psykos, igår. detta var en mycket underlig känsla. kan inte beskriva med ord, men ni som haft en psykos förstår säkert vad jag menar.

jag tappade greppet om verkligheten för ett par sekunder när jag satt vid min dator, ett par gånger. jag fick aldrig någon ångestattack eller adrenalin, utan jag var i ett normalt tillstånd, och vips så tappade jag verklighetskänslan för en kort stund. det är mycket svårt att säga om känslan var obehaglig eller bekväm. kanske kan jämföras med deja vu, då man på något sätt tappar verklighetsuppfattningen av detta fenomen.
Citera
2010-04-16, 19:28
Medlem
Hakkens avatar
Jag känner också att det luktar jordgubb :S Det är nog något som ligger i luften nu! Oroa dig inte.
Citera
2010-04-16, 19:30
Medlem
Collishs avatar
vart bor ni om jag får fråga ?
Citera
2010-04-16, 19:35
Medlem
det där med lukten, kan man börja hallucinera om man inte ätit på tillräckligt lång tid?
jag har nämligen inte ätit en bit på ca 13-14 timmar.

men snart blir det lasagne till middag
Citera
2010-04-16, 19:36
Medlem
Hakkens avatar
Vi båda har nog helt vanliga jordgubbspsykoser
Citera
2010-04-16, 22:06
Medlem
Skezs avatar
Det händer mig ganska ofta när jag sitter vid datorn, inte det med jordgubbsdoft men att jag ofta tappar verkligheten några sekunder. Vet inte om det kan bero på lågt/högt blodtryck kanske (Cplus: Det faktum att du inte ätit tänker jag på)?
Citera
2010-04-16, 22:09
Medlem
CharlieRs avatar
Lukthallucinationer kan komma av näringsbrist och sömnbrist.

Det där med att tappa verklighetskänslan är ju inte ett kriterium för psykos. Jag har varit psykotisk med full sjukdomsinsikt, utan att tappa verklighetskänslan. Kriterierna är hallucinationer och/eller vanföreställningar.
Citera
2010-04-17, 12:47
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
det där med lukten, kan man börja hallucinera om man inte ätit på tillräckligt lång tid?
jag har nämligen inte ätit en bit på ca 13-14 timmar.

men snart blir det lasagne till middag

13-14 timmar låter rätt normalt, som att skippa frukosten och inte äta förrän lunch. Finns många som gör det och det skulle vara kul om alla började hallucinera
Citera
2010-04-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
13-14 timmar låter rätt normalt, som att skippa frukosten och inte äta förrän lunch. Finns många som gör det och det skulle vara kul om alla började hallucinera

Äter du frukost 00:00 ?
Eller äter du lunch sent på kvällen?
Citera
2010-04-17, 23:11
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinRASH
Äter du frukost 00:00 ?
Eller äter du lunch sent på kvällen?

Nej, säg att man äter kvällsmat 22.00 (Antagligen tidigare, men man äter väl oftast inte senare än så iaf?). Man sover till kl 06, hoppar över frukosten och äter lunch kl 12. Då har man gått 14 timmar utan mat. Jag äter alltid frukost men många gör det inte och de verkar klara sig ganska bra de också.
Citera
2010-04-29, 22:51
Medlem
men man förbrukar ju inte så mycket energi när man sover heller, så man behöver inte äta lika ofta
Citera
2010-04-29, 22:55
Medlem
Jag brukade känna att det doftade popcorn för längesedan Aldrig jordgubb dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in