• 1
  • 2
2010-04-16, 15:52
Medlem
nbzs avatar
Har windows p skiva brnt och vill installera det p en Ubuntu dator, det r en iso fil p skivan.

Hur gr jag lttast :/
Citera
2010-04-16, 16:04
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Har windows p skiva brnt och vill installera det p en Ubuntu dator, det r en iso fil p skivan.

Hur gr jag lttast :/

Smacka in skivan i datorn och starta om! (Frutsatt att du inte vill behlla Ubuntu)
Citera
2010-04-16, 16:06
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Smacka in skivan i datorn och starta om! (Frutsatt att du inte vill behlla Ubuntu)

Frskte med det, men hur vljer jag att den ska starta med skiva i eller vad man ska sga? Det lser inte skivan vid omstart
Citera
2010-04-16, 16:07
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Frskte med det, men hur vljer jag att den ska starta med skiva i eller vad man ska sga? Det lser inte skivan vid omstart
Det brukar finnas ett alternativ att starta BIOs vid uppstart, ofta ska man trycka p f12, d kommer du in i en meny dr du kan vlja bootordningen.
Citera
2010-04-16, 16:16
Medlem
nbzs avatar
Jo frskte med det, F12 och sen boota. Det verkar bara g att boota frn hdd dr det str "+hdd"

Vid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte t ngra istllningar dr
Citera
2010-04-16, 16:20
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Jo frskte med det, F12 och sen boota. Det verkar bara g att boota frn hdd dr det str "+hdd"

Vid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte t ngra istllningar dr

r det inte det som r grejen d? Att "+" indikerar att hdd r frst i bootordningen? Kan du inte ndra s att det tecknet sitter vid CD/DVD?
Det t ju olika p i stort sett alla datorer s det r svrt att hjlpa utan att vara med...
Hur gjorde du nr du installerade ubuntu?
Citera
2010-04-16, 16:21
Medlem
closecuts avatar
Citat:
JVid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte t ngra istllningar dr

Testat att bara markera CD/DVD och trycka enter? Hur mnga optiska enheter har du inkopplade?
Citera
2010-04-16, 16:23
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
r det inte det som r grejen d? Att "+" indikerar att hdd r frst i bootordningen? Kan du inte ndra s att det tecknet sitter vid CD/DVD?
Det t ju olika p i stort sett alla datorer s det r svrt att hjlpa utan att vara med...
Hur gjorde du nr du installerade ubuntu?

Det kanske gr men vet inte hur isf, det r inte min dator och ubuntu var i datorn efter ngon reparation. Men det kanske r s att "+" sger att den vill lsa frn det vid boot
Citera
2010-04-16, 16:25
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
Testat att bara markera CD/DVD och trycka enter? Hur mnga optiska enheter har du inkopplade?

Har testat det, det hnder liksom ingenting vid "enter" det r en laptop och ingenting annat inkopplat
Citera
2010-04-16, 16:38
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
det r en iso fil p skivan.

Du skall brnna en ISO-fil som en image p en skiva.

Leta upp lmpligt image brnnprogram. Kopiera ISO-filen till hdd. I med ny tom skiva och brnn ISO'n som Image.
Citera
2010-04-16, 16:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Med te.x IMGBurn.

Brnn ner ISO-filen, lgg CD/DVD som frsta val under Bios och tryck F10 [ Oftast ] och med skivan i. Tryck nu p en valfri tangent fr att startar igng CD/DVD. Flj anvisningarna som dyker upp.
Citera
2010-04-16, 16:47
Medlem
nbzs avatar
Testade med Image-burner valde "Write image file to disc" tog iso filen och brnde p 4x.

Fr vl testa med en annan torrent och brnna om d men tror inte det r det som felar d det iaf inte gr att boota frn skivan. Eller ska det starta automatiskt om man stter i skivan vid omstart?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in