• 1
  • 2
2010-04-16, 15:52
Medlem
nbzs avatar
Har windows på skiva bränt och vill installera det på en Ubuntu dator, det är en iso fil på skivan.

Hur gör jag lättast :/
Citera
2010-04-16, 16:04
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Har windows på skiva bränt och vill installera det på en Ubuntu dator, det är en iso fil på skivan.

Hur gör jag lättast :/

Smacka in skivan i datorn och starta om! (Förutsatt att du inte vill behålla Ubuntu)
Citera
2010-04-16, 16:06
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Smacka in skivan i datorn och starta om! (Förutsatt att du inte vill behålla Ubuntu)

Försökte med det, men hur väljer jag att den ska starta med skiva i eller vad man ska säga? Det läser inte skivan vid omstart
Citera
2010-04-16, 16:07
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Försökte med det, men hur väljer jag att den ska starta med skiva i eller vad man ska säga? Det läser inte skivan vid omstart
Det brukar finnas ett alternativ att starta BIOs vid uppstart, ofta ska man trycka på f12, då kommer du in i en meny där du kan välja bootordningen.
Citera
2010-04-16, 16:16
Medlem
nbzs avatar
Jo försökte med det, F12 och sen boota. Det verkar bara gå att boota från hdd där det står "+hdd"

Vid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte åt några iställningar där
Citera
2010-04-16, 16:20
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Jo försökte med det, F12 och sen boota. Det verkar bara gå att boota från hdd där det står "+hdd"

Vid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte åt några iställningar där

Är det inte det som är grejen då? Att "+" indikerar att hdd är först i bootordningen? Kan du inte ändra så att det tecknet sitter vid CD/DVD?
Det ät ju olika på i stort sett alla datorer så det är svårt att hjälpa utan att vara med...
Hur gjorde du när du installerade ubuntu?
Citera
2010-04-16, 16:21
Medlem
closecuts avatar
Citat:
JVid CD/DVD har jag liksom inget "+" kommer inte åt några iställningar där

Testat att bara markera CD/DVD och trycka enter? Hur många optiska enheter har du inkopplade?
Citera
2010-04-16, 16:23
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Är det inte det som är grejen då? Att "+" indikerar att hdd är först i bootordningen? Kan du inte ändra så att det tecknet sitter vid CD/DVD?
Det ät ju olika på i stort sett alla datorer så det är svårt att hjälpa utan att vara med...
Hur gjorde du när du installerade ubuntu?

Det kanske går men vet inte hur isf, det är inte min dator och ubuntu var i datorn efter någon reparation. Men det kanske är så att "+" säger att den vill läsa från det vid boot
Citera
2010-04-16, 16:25
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
Testat att bara markera CD/DVD och trycka enter? Hur många optiska enheter har du inkopplade?

Har testat det, det händer liksom ingenting vid "enter" det är en laptop och ingenting annat inkopplat
Citera
2010-04-16, 16:38
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
det är en iso fil på skivan.

Du skall bränna en ISO-fil som en image på en skiva.

Leta upp lämpligt image brännprogram. Kopiera ISO-filen till hdd. I med ny tom skiva och bränn ISO'n som Image.
Citera
2010-04-16, 16:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Med te.x IMGBurn.

Bränn ner ISO-filen, lägg CD/DVD som första val under Bios och tryck F10 [ Oftast ] och med skivan i. Tryck nu på en valfri tangent för att startar igång CD/DVD. Följ anvisningarna som dyker upp.
Citera
2010-04-16, 16:47
Medlem
nbzs avatar
Testade med Image-burner valde "Write image file to disc" tog iso filen och brände på 4x.

Får väl testa med en annan torrent och bränna om då men tror inte det är det som felar då det iaf inte går att boota från skivan. Eller ska det starta automatiskt om man sätter i skivan vid omstart?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in