• 1
  • 2
2004-03-23, 19:03
Medlem
Söker ett ord som amerikanarna ofta använder när när de säger att de inte kan, men gärna gör det någon annan gång.

Exempel.

"Do you wanna come down to the beach today?"

-"Um.. I´m gonna have to take a raincheck on that"

Raincheck är ordet jag söker!! Har jag stavat det rätt???

Tacksam för svar!
Citera
2004-03-23, 19:21
Medlem
Eremitens avatar
Rain check
1. Ersättningsbiljett för evenemang som inställs p.g.a. regn.
2. Löfte (anmodan) om att skjuta upp en inbjudan till ett senare tillfälle.

Take a rain check - Fundera (skjuta) på saken.

Två av mina lexikon skriver ordet som rain check, och två stycken skriver det som raincheck.
Citera
2004-03-23, 20:18
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Antagligen från uttrycket "save it for a rainy day". Typ, "jag har inte tid med det där nu, men jag kan kanske få en check av dig som jag kan lösa in en regnig dag?". Alltså, regncheck. ref. det svenska uttrycket "Vi kan väl gå ut och ta en öl nån dag?"
Citera
2004-03-23, 20:34
Medlem
Nej, det kommer sig av att när sport evenemang som baseball och football blev inställda för att det regnade för mycket (blixtar o dunder, spelarna dör), så löstes biljetten in mot en rain check. Matchen spelades vid ett senare tillfälle, då det förhoppningsvis inte regnade.
Citera
2004-03-24, 00:04
Medlem
aha..

Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Rain check

Två av mina lexikon skriver ordet som rain check, och två stycken skriver det som raincheck.

Mycket bra, lite klarhet i språkliga sammanhang är aldrig fel.

Tack samtliga för svaren.
Citera
2004-03-24, 00:11
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Moon
Nej, det kommer sig av att när sport evenemang som baseball och football blev inställda för att det regnade för mycket (blixtar o dunder, spelarna dör), så löstes biljetten in mot en rain check. Matchen spelades vid ett senare tillfälle, då det förhoppningsvis inte regnade.

Okej, jag visste inte det. Det låter som en troligare förklaring. Thanks!
Citera
2010-09-15, 18:57
Medlem
kallp0nken1s avatar
something that you say when you cannot accept someone's invitation to do something but you would like to do it another time (often + on )
Citera
2010-09-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Rain check

Åh, vad häftigt! Har alltid undrat varifrån det kommer, men aldrig kommit mig för att kolla upp det. Nu låter det ju solklart (för att spinna vidare på väderterminologin)!
Citera
2010-09-20, 00:40
Medlem
Visserligen en gammal tråd, men värt att påpeka är att TS har stavat det fel. Det ska (som så många andra uttryck i engelskan) särskrivas. Det korrekta är alltså "rain check".
Citera
2010-09-21, 10:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
Visserligen en gammal tråd, men värt att påpeka är att TS har stavat det fel. Det ska (som så många andra uttryck i engelskan) särskrivas. Det korrekta är alltså "rain check".
Hm. Se Eremitens inlägg #2 i tråden. Det finns sammanskrivna sammansättningar i engelskan, och också sådana där bruket vacklar. Uppenbarligen är raincheck/rain check en sådan.
Citera
2010-10-11, 10:05
Medlem
Hörde rain check första gången idag, var tvungen att googla det för att förstå innebörden. Tack FB.
Citera
2010-12-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Hörde rain check första gången idag, var tvungen att googla det för att förstå innebörden. Tack FB.
Det samma! Kan inte mer än älska FB!

Hörde uttrycket i nakna pistolen förövrigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här