• 1
  • 2
2010-04-15, 17:46
Medlem
88ans avatar
Min bank hjälper mig inte med lån på 130000. Har frågat på massa andra banker men inte fått lån där heller. Chansen jag har fått att investera, är en på miljonen och jag behöver pengarna snabbt!
Kära FBare, vad göra?!
Citera
2010-04-15, 17:51
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88an
Min bank hjälper mig inte med lån på 130000. Har frågat på massa andra banker men inte fått lån där heller. Chansen jag har fått att investera, är en på miljonen och jag behöver pengarna snabbt!
Kära FBare, vad göra?!

Vad gäller investeringen?
Citera
2010-04-15, 17:53
Medlem
88ans avatar
fastighet. så pengarna kommer inte "försvinna" som på ett bilköp tex.
Min ekonomi ser rätt bra ut. Skulle absolut ha råd med lån från min bank, swedbank. Men dom säger nej ändå av något konstig anledning
Citera
2010-04-15, 17:55
Medlem
riXs avatar
Bluestep eller liknande - lånar ut med högre risk till högre ränta.
Citera
2010-04-15, 17:55
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Min ekonomi ser rätt bra ut. Skulle absolut ha råd med lån från min bank, swedbank. Men dom säger nej ändå av något konstig anledning
De flesta banker är nog ganska motvilliga till att låna ut 130K till en 22-åring som förmodlingen inte har några tillgångar av värde och inte kan erbjuda någon egentlig säkerhet. Hur mycket sparat kapital har du? Äger du någon bil, båt, fastighet eller liknande? Hur mycket kostar lägenheten (eller vad det nu är du har tänkt köpa) ? Har du fast jobb? Om ja, med vilken månadsinkomst (netto) ?
Citera
2010-04-15, 17:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Ansökte du om blancolån, eller med fastigheten som säkerhet? Om det är en riktigt bra investering, så antar jag att fastigheten är av värde. Då kan väl banken äga panträtten?
Citera
2010-04-15, 18:04
Medlem
88ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
De flesta banker är nog ganska motvilliga till att låna ut 130K till en 22-åring som förmodlingen inte har några tillgångar av värde och inte kan erbjuda någon egentlig säkerhet. Hur mycket sparat kapital har du? Äger du någon bil, båt, fastighet eller liknande? Hur mycket kostar lägenheten (eller vad det nu är du har tänkt köpa) ? Har du fast jobb? Om ja, med vilken månadsinkomst (netto) ?
Har ett billån på ca 25000. Sen har jag sparade pengar och utlånade till vänner på nästan 100 000 totalt. Men är inte säker på att jag hinner få allt innan chansen är borta. Därför tänkte jag ta lån så länge för att få klart affären och sen betala av lånet så fort som möjligt. Men banken lyssnar inte på att jag har tillgångar.

Ja jag har fast jobb där jag får över ca 2000 i månaden. Att betala av tex lånet jag vill ha.
Citera
2010-04-15, 18:15
Medlem
88ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ansökte du om blancolån, eller med fastigheten som säkerhet? Om det är en riktigt bra investering, så antar jag att fastigheten är av värde. Då kan väl banken äga panträtten?
ansökte om blancolån,, Hur fungerar panträtten? dom "äger" huset fram tills dess att jag har betalat av skulden?
Har du några bra tips på banker och såna lån?
Citera
2010-04-15, 18:19
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Men banken lyssnar inte på att jag har tillgångar.
"IOU-lappar" kan ju knappast anses vara "tillgångar".
Citat:
Ja jag har fast jobb där jag får över ca 2000 i månaden. Att betala av tex lånet jag vill ha.
Dina egna beräkningar spelar egentligen ingen roll. De gör ju även en riskbedömning och även om du kanske har ekonomiska medel att betala igen lånet är det fler saker de tar hänsyn till.

Får man fråga vad du har för inkomst? Det är ju inte direkt normalt att som 22-åring ha 100K utlånat till vänner och bekanta, och det verkar rätt underligt att du dels har ett billån och dels bara har 2K kvar varje månad om du nu har så pass mycket pengar att röra dig med. Eller är det kanske pengar som du har sparat ihop över en längre tidsperiod? Ett arv?
Citera
2010-04-15, 18:20
Medlem
88ans avatar
Blir också lite orolig för jag har ansökt på några banker och fått avslag. Vad innebär det för mig med många kreditupplysningar?
Citera
2010-04-15, 18:25
Medlem
88ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
"IOU-lappar" kan ju knappast anses vara "tillgångar".
Dina egna beräkningar spelar egentligen ingen roll. De gör ju även en riskbedömning och även om du kanske har ekonomiska medel att betala igen lånet är det fler saker de tar hänsyn till.

Får man fråga vad du har för inkomst? Det är ju inte direkt normalt att som 22-åring ha 100K utlånat till vänner och bekanta, och det verkar rätt underligt att du dels har ett billån och dels bara har 2K kvar varje månad om du nu har så pass mycket pengar att röra dig med. Eller är det kanske pengar som du har sparat ihop över en längre tidsperiod? Ett arv?
Nej allt är inte utlånat. Det mesta är sparade pengar och pengar på fonder, som jag egentligen hade tänkt ha kvar där..
Men banken måste väl ändå se att fastigheten är en slags säkerhet?
Citera
2010-04-15, 18:27
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Vad innebär det för mig med många kreditupplysningar?
Det innebär väl egentligen inte så mycket men det ser ju inte direkt bra ut på papper. Jag har för mig att de bara kan se att någon har begärt en kreditupplysning, inte vem/vilka det är som har gjort det, vad det gäller eller huruvida du beviljades krediten/lånet/etc. eller ej.

Vissa banker utgår dock från UC och totalvägrar om de anser att du har för många i ditt register, även om du kanske har betalat in varenda krona i tid.
Citat:
Nej allt är inte utlånat. Det mesta är sparade pengar och pengar på fonder, som jag egentligen hade tänkt ha kvar där..
Ah, ett syftningsfel. Hur kommer det sig att du inte kan tänka dig att ta av ditt sparade kapital om det nu är en bombsäker investering som enligt dig är "en chans på miljonen" ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in