• 3
  • 4
2010-04-18, 21:49
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
Jepp,

Du måste accelerera upp under viss erforderlig tid till "exempelvis" så nära C man kan komma i förhållande till vad materialet man accelererar består av och klarar av.

Skulle du själv sitta bakom spakarna i en raket som drar på och accelererar så lär du svimma vid max 10 G (troligen tidigare, runt 5-7 G, beror på dina fysiska förutsättningar) då ditt blod accelereras bort från hjärnan, sitter du tvärtom i ditt rymdskepp så trycks allt blod till hjärnan och du får hjärnblödning, och sen blir du mos allt eftersom G-kraften ökar...
Det blir problem att lämna solsystemet med andra ord...
Citera
2010-04-18, 23:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Jepp,

Du måste accelerera upp under viss erforderlig tid till "exempelvis" så nära C man kan komma i förhållande till vad materialet man accelererar består av och klarar av.

Skulle du själv sitta bakom spakarna i en raket som drar på och accelererar så lär du svimma vid max 10 G (troligen tidigare, runt 5-7 G, beror på dina fysiska förutsättningar) då ditt blod accelereras bort från hjärnan, sitter du tvärtom i ditt rymdskepp så trycks allt blod till hjärnan och du får hjärnblödning, och sen blir du mos allt eftersom G-kraften ökar...
John Paul Stapp klarade 46,2g utan att skadas...
Citera
2010-04-19, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
John Paul Stapp klarade 46,2g utan att skadas...

Japp, och jag skulle klara 50g utan vidare vid en krock. F1-bilarnas förare klarar upp till 100G !!!

Men en krock varar extremt kort tid, därav klarar man sig.

I en krock så kan G-kraften dock vara så hög så organen i kroppen dock slits itu.

Ingen som har lite tid över? Och kan räkna ut för oss vilken tid det skulle ta att accelerera upp till 25% av C om accelerationen inte får överstiga 10 G ????? ?

Fråga 2: Säg om man pallade med att överleva 10 G under 10 år, hur långt ut i rymden skulle vi komma? Rätt långt ändå, då slutfarten borde bli rejält hög då 10 G är konstant..

Jag ska sova nu... sist jag skulle posta ett inlägg runt 1 så lyckades jag trycka på rapportera istället.
Citera
2010-04-19, 16:03
Medlem
Bromsklosss avatar
Det går att ana ganska enkelt att det inte handlar om ljusets hastighet. Tänk dig en sån där lång och slapp fjäder som man låter åka nedför trappan. Om man petar i ena änden på den färdas pulsen helt klart mycket långsammare än ljuset.
Citera
2010-04-19, 19:27
Medlem
Alimamas avatar
Man klarar ganska stora G-krafter i rätt riktningar. Bäst är att ligga på rygg. Då är nog inte 10 G några problem för en vanlig människa under kortare perioder, men det är nog ingenting man ska utsättas för under flera dagar. Då kanske näsan ruttnar bort.

Citat:
Ingen som har lite tid över? Och kan räkna ut för oss vilken tid det skulle ta att accelerera upp till 25% av C om accelerationen inte får överstiga 10 G ????? ?
Ca 9 dagar, slarvigt räknat.
Citera
2011-01-12, 15:46
Medlem
erguys avatar
Bumpar lite här.

Om det är så att det tar över 8 min för själva rörelsen att nå den andra änden vid solen om jag trycker 1 meter i min ände. Vad händer då vid min ändå om det tar stopp vid 50cm i andra änden. tar det över 8 min för den registreringen att nå tillbaka till mig då och förflytta tillbaka min ände 50 cm?

Mvh erguy
Citera
2011-01-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erguy
Bumpar lite här.

Om det är så att det tar över 8 min för själva rörelsen att nå den andra änden vid solen om jag trycker 1 meter i min ände. Vad händer då vid min ändå om det tar stopp vid 50cm i andra änden. tar det över 8 min för den registreringen att nå tillbaka till mig då och förflytta tillbaka min ände 50 cm?

Mvh erguy

På en så lång stav skulle 0.5 meter knappt märkas, men om vi förutsätter att den inte böjs, smälter eller modifieras på andra sätt så skulle det ta nästan ett år (jag litar på TS beräkningar, de såg korrekta ut) innan staven puttades tillbaka en halvmeter.

Edit: Kan tillägga att det var en jävla massa folk som var helt fel ute i början av den här tråden, varför ska folk som knappt klarade G i fysik A alltid komma och tycka till när de inte har en aning egentligen?
Citera
2011-01-12, 20:06
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Det låter märkligt.

Men snälla, du har läst lite populärvetenskaplig skit om fysik och tror att du kan något. Nu har det redan förklarats i den här tråden hur det ligger till på riktigt, så det finns ingen vits att jag gör det igen, men jag blir så trött på alla dessa som läser typ IllVet och sedan tror att de förstå hur världen fungerar -_- Jag förstår dock att man kan känna sig lycklig om man är så okunnig att man är ignorant för hur lite man verkligen kan.

Citat:

En acceleration är en sträcka per tidsenhet i kvadrat. g (OBS, lilla g för att benämna tyngdaccelerationen) är ca 9,82 m/s^2. Då får vi hastigheten v(t)=a*t. I Det här fallet är a=10*g=98,2 m/s^2 och vi vill upp i hastigheten 0,25*299792458
0,25*299792458=98,2*t
t=~8,8 dagar
Senast redigerad av bjornebarn 2011-01-12 kl. 20:13.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in