2010-04-14, 17:22
Medlem
CarpetolAs avatar
Tjenare!

Nu är det så att jag har en fond och ett bankkonto hos Handelsbanken, och jag har planerat att investera i en sprillans ny dator, alternativt nya delar. Så jag frågar er, kära FB-medlemmar... Kan man överföra pengar från en fond till ett konto? Jag har letat överallt i hjälpavsnittet på deras hemsida, men kan inte hitta något som rör denna situation.
Citera
2010-04-14, 17:35
Medlem
Faxa (går snabbast) brev där du säger att du vill sälja fonder för x antal kr. Glöm inte att nämna ditt motkontonr. (insättningskonto), kundnr., pers.nr. som oftast behövs som kontrolluppgifter. Signera och stad + datum.

PS. rävar som inte informerar, tycker det är oförskämt ! min bank kör samma vidriga stil.
Citera
2010-04-14, 17:41
Medlem
En fond är en typ av värdepapper som kan förvaras på många olika sätt, det allra vanligaste är på ett fondkonto eller en fondförsäkring.

Har du ett fondkonto kan du sälja av andelar och ordna så att likviden sätts in på ditt kapitalkonto. Finns fonden på en försäkring kan det bli svårare eftersom olika försäkringar har olika skatteregler och liknande.

Kort och gott -> finns fonden på ett fondkonto är det inga problem, finns den på en försäkring så kanske du behöver fylla i en blankett för att få ut kontanter. Testa att ringa till banken och hör med dem om du är osäker på vad du har.

Har du internetkontor borde de ha en flik med dina fonder och en knapp där det står "sälj" eller liknande. Tänk bara på att du måste skatta på vinsten vid deklarationen, banken skickar informationen till skatteverket så deklarationen sköter sig själv.
Senast redigerad av Sebbson 2010-04-14 kl. 17:47.
Citera
2010-04-14, 17:53
Medlem
CarpetolAs avatar
Citat:
Sebbson skrev:
Kort och gott -> finns fonden på ett fondkonto är det inga problem, finns den på en försäkring så kanske du behöver fylla i en blankett för att få ut kontanter. Testa att ringa till banken och hör med dem om du är osäker på vad du har.

Det är ett vanligt fondkonto. Så jag måste bara ringa eller mejla Handelsbanken och berätta hur mycket jag vill "sälja" och sätta in i mitt konto? Och innebär det inte att jag måste betala med pengar från mitt konto om jag tänker "köpa" fondpengarna, så att säga?

Förlåt för att jag är en sådan noob, har just fått kontroll över mitt konto nu när jag fyllde 18 förra månaden och så har jag inte så omfattande ekonomiska kunskaper
Citera
2010-04-14, 19:01
Medlem
bernankes avatar
Varför ringer du inte banken och frågar?

Handelsbankens Internetsupport har öppet dygnet runt och nås på 0771-596060.
Citera
2010-04-14, 19:13
Medlem
CarpetolAs avatar
Citat:
bernanke skrev:
Varför ringer du inte banken och frågar?

Handelsbankens Internetsupport har öppet dygnet runt och nås på 0771-596060.

För att det var av nästan ren reflex att jag gick in på Flashback och frågade om detta, för medlemmarna här brukar ha svar på allt

Och så hatar jag att ringa till ställen enbart för support och sådant, blir en massa krångel. Men antar att jag får göra det ändå. Tack för numret!
Citera
2010-04-14, 20:29
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpetolA
För att det var av nästan ren reflex att jag gick in på Flashback och frågade om detta, för medlemmarna här brukar ha svar på allt

Och så hatar jag att ringa till ställen enbart för support och sådant, blir en massa krångel. Men antar att jag får göra det ändå. Tack för numret!
Jag förstår verkligen inte hur du inte lyckas med avyttra fondandelar på Internettjänsten, men här har du:

Logga på -> Spara och placera -> Fonder -> Handla Fonder -> Välj fond -> Sälj -> Fyll i belopp/andelar - KLART!
Citera
2010-04-14, 21:22
Medlem
CarpetolAs avatar
Citat:
bernanke skrev:
Jag förstår verkligen inte hur du inte lyckas med avyttra fondandelar på Internettjänsten, men här har du:

Logga på -> Spara och placera -> Fonder -> Handla Fonder -> Välj fond -> Sälj -> Fyll i belopp/andelar - KLART!

Som jag skrev i något inlägg ovan har jag inte så bra ekonomiska kunskaper, så jag var osäker på vad som skulle hända om jag "handlade" fonder genom att klicka på den knappen. Just nu är jag så jävla nojjig över mina pengar därför att jag har ju inte behövt oroa mig förut, för morsan hade ju hand om kontot innan jag fyllde 18. Jag vet för fan inte ens vad "skatteåterbäring" betyder! Men det får bli till att plugga lite ekonomi!

Men jag följer instruktionerna du angav. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in