• 1
  • 2
2010-04-22, 14:33
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dac2009
Ok, men säg att universum är helt deterministiskt. Om vi antar att det hela tiden skapas universum i all oändlighet så kommer det ju förr eller senare skapas ett identiskt universum som vårat, vilket till slut kommer leda till att atomer är i en exakt samma stuktur som när du föddes. Kommer då du att vara det medvetandet eller kommer det vara något annat medvetande som kontrollerar en exakt kopia av dig (och hela ditt nuvarande liv eftersom det är deterministiskt)?

Hoppas det inte stör att jag tränger mig in en snabbis.
Man kan alltid ifrågasätta tides oändliga utsträckning till att börja med. Sen att alla atomer är i exakt samma struktur som när du föddes är väl bara en minimal förutsättning för att ha samma medvetande. För att medvetandet ska utvecklas på samma sätt måste åtminstone interaktionen med omvärlden också vara identisk? Du hade väl inte varit samma du om du hade flyttat till mexiko direkt efter din födelse.

Förövrigt, Är inte all snack om determinism att ta vetenskapliga förklaringar lite för långt genom att tränga oss in på det ontologiska (som har visats vara under ständig förändring inom veteskapen)?
Senast redigerad av user_21 2010-04-22 kl. 14:37.
Citera
2010-04-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Hoppas det inte stör att jag tränger mig in en snabbis.
Man kan alltid ifrågasätta tides oändliga utsträckning till att börja med. Sen att alla atomer är i exakt samma struktur som när du föddes är väl bara en minimal förutsättning för att ha samma medvetande. För att medvetandet ska utvecklas på samma sätt måste åtminstone interaktionen med omvärlden också vara identisk? Du hade väl inte varit samma du om du hade flyttat till mexiko direkt efter din födelse.

Absolut inte .. the more the merrier.

Nej det är detta jag menar med att personligheten "nollställs". Måste skilja på identitet och personlighet. Jag menar inte att medvetandet ska utvecklas på samma sätt varje gång (i så fall skulle vi ju leva samma liv om och om igen, vilket vore lite trist eller?)

Jag menar, oavsett vart du växt upp, så skulle det ju ändå va du som gjorde det. Sen vilken personlighet du får under livet är ju upp till din omgivning och (om det inte är deterministiskt) de val du gör.

Om universum är deteministiskt, och ett exakt likadant universum som vårt skulle dyka upp. Så skulle ju interaktionen med omvärlden faktiskt bli identisk.
Citera
2010-04-22, 15:10
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dac2009
Absolut inte .. the more the merrier.

Nej det är detta jag menar med att personligheten "nollställs". Måste skilja på identitet och personlighet. Jag menar inte att medvetandet ska utvecklas på samma sätt varje gång (i så fall skulle vi ju leva samma liv om och om igen, vilket vore lite trist eller?)

Jag menar, oavsett vart du växt upp, så skulle det ju ändå va du som gjorde det. Sen vilken personlighet du får under livet är ju upp till din omgivning och (om det inte är deterministiskt) de val du gör.

Om universum är deteministiskt, och ett exakt likadant universum som vårt skulle dyka upp. Så skulle ju interaktionen med omvärlden faktiskt bli identisk.

Sättet du identifierar dig själv på är väl även det beroende av yttre och inre faktorer. Så när du säger att det skulle "ju ändå va du som gjorde det" oavsett miljö, blir till en svårförståelig koncept. Den subjektiva känslan, känslan av att medvetandet är ditt genom hela livet är kanske givet. Men innehållet i ditt medvetande är beroende av omvärlden. Så när vi säger "samma medvetande" kan det bli lite missvisande att peka på ens egen identifikation med sig själv. Alla äger den kapacitet. På det sättet finns det närmare 7 miljarder kopior av det bara just nu.
Citera
2010-04-22, 16:30
Medlem
user_21s avatar
Om mitt tidigare inlägg upplevdes som lite otydlig så kan vi ändra scenario lite och dela upp analysen i två delar och fråga oss:

1. vad exakt menas ska vara likadant för att kunna säga att två individer har samma medvetande?

2. Vilka omständigheter krävs för att uppnå denna kloning av medvetandet?
Citera
2010-04-22, 20:04
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Förlåt min förvirring, men jag antar att du svarade trådskaparen och inte mig? Jag håller nämligen med dig om att universum mycket väl kan sägas vara determinerad. Sannolikhet är något vi använder oss av eftersom vi inte har all den fakta som behövs för att kunna göra en absolut säker förutsägelse.

Korrekt!

Till TS: Jag tycker inte att man kan säga att det är du, men kanske en händelse som påminner om dig. De två individer är trots allt åtskilda i tid. Men identiska är de väl.
Citera
2010-04-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Korrekt!

Till TS: Jag tycker inte att man kan säga att det är du, men kanske en händelse som påminner om dig. De två individer är trots allt åtskilda i tid. Men identiska är de väl.

Hmm, men om vi tänker att jag råkar ut för en olycka och förlorar alla minnen.. är det då fortfaranade "jag" som medvetet?..
Jag anser det.. det är min identitet/medvetande, men inte min personlighet eftersom den försvann med mina inlärda värderingar och minnen.
Citera
2010-04-24, 10:49
Medlem
LucNNs avatar
Men du måste redogöra för min - i vad består detta fænomen?
Menar du kanske det är samma kropp och hjärna, men ett annorlunde mentalt tillstånd?

Oavsett vad finns det luckor i din argumentation. Men du har rätt, utan medvetande finns ingen upplevelse, så tiden mellan två medvetanden upplevs inte. Och världen upplevs enbart genom medvetande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in