2010-04-14, 11:24
Medlem
FreKas avatar
Hej!

Jag söker ett citat som jag har för mig att det var Platon som uttryckte. Det går något liknande "Att diskutera med en dåre bla bla bla" Ett citat som handlar om att det är lönlöst att diskutera med en dåre m a o.

Någon som kan hjälpa mig?

/ FreKa

Jag har googlat men inte hittat det jag söker.
Citera
2010-04-14, 11:27
Medlem
Kan det vara denna?

"Kloka män talar för att de har något att säga; dårar för att de måste säga något."
Citera
2010-04-14, 11:30
Medlem
FreKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrla
Kan det vara denna?

"Kloka män talar för att de har något att säga; dårar för att de måste säga något."

Tack för svar, men det var inte den. Citatet ska passa in i en diskussion.
Citera
2010-04-14, 12:46
Medlem
Lifelovers avatar
Tror mig ha hört det sägas att "Bara en dåre försöker diskutera med en dåre" eller något åt det hållet. Annars kom jag på det själv och förtjänar allt beröm i världen!
Citera
2010-04-14, 16:49
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Tror mig ha hört det sägas att "Bara en dåre försöker diskutera med en dåre" eller något åt det hållet. Annars kom jag på det själv och förtjänar allt beröm i världen!

Hehe, Socrates skulle nog inte hålla med. Hans etik var att diskutera med praktiskt taget alla!
Citera
2010-04-14, 17:45
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Hehe, Socrates skulle nog inte hålla med. Hans etik var att diskutera med praktiskt taget alla!

Det stämmer enligt vad jag har hört, men jag tror inte att diskussionsklimatet så likadant ut då som nu. Folk som inte ens fattar när de är ute på djupt vatten eller ser felen med sina argument ens när man påpekar dem är bara tröttsamma.
Citera
2010-04-14, 20:54
Medlem
FreKas avatar
Tack för era svar!

Citatet ska passa in när man diskuterar hurvida jorden är rund eller platt.

Det kan vart någon annan som sa det oxå, men jag har för mig att det va den gamle Platon.
Citera
2010-04-21, 14:45
Medlem
excelsiss avatar
Läxrelaterat material följer inte reglerna, se klistrad tråd, och är därför borttaget.

/mod
Citera
2010-04-29, 10:02
Medlem
FreKas avatar
Detta handlade inte om en läxa. Utan när jag blev utskälld av en dryg läkare för några år sedan. Han sa citatet och jag blev stum. Därför skulle jag vilja veta vad det var och kunna använda mig av det i framtiden.

Eller är det förbjudet oxå?
Citera
2010-05-03, 14:12
Medlem
pellesvanslooss avatar
här är en sida med citat av Platon, orkar dock inte leta http://www.livet.se/ord/källa/Platon
Citera
2010-05-03, 15:20
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreKa
Hej!

Jag söker ett citat som jag har för mig att det var Platon som uttryckte. Det går något liknande "Att diskutera med en dåre bla bla bla" Ett citat som handlar om att det är lönlöst att diskutera med en dåre m a o.

Någon som kan hjälpa mig?

/ FreKa

Jag har googlat men inte hittat det jag söker.

Har hittat två citat som kanske kan stämma in. De är snarlika och en användare på FB hade den ena i signaturen:

Never argue with a fool, onlookers may not be able to tell the difference.
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Any luck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in