2010-04-14, 09:55
Medlem
Sist jag var och handlade så upptäckte jag att den färdigskurna osten hade billigare kilopris än den vanliga, så jag slog till..

För någon dag sedan var en vän hemma hos mig och tog en macka, han påpekade att man inte skulle köpa färdigskuren ost pga att maskineriet som skär osten behöver konstant smörjning, varav något slags smörjmedel konstant geggas på kapmaskinen och detta är anledningen till att färdigskuren ost är lite "glansigare".

Är detta fallet? Jag försökte googla runt men kunde för mitt liv inte hitta bilder på en ostkapsmaskin i industriell storlek.
Citera
2010-04-14, 10:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpt.ahab
detta är anledningen till att färdigskuren ost är lite "glansigare".
Tror du verkligen att en ständigt förorenad/farlig ost skulle klara samhällets hälsonormer?

~Paul~
Citera
2010-04-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tror du verkligen att en ständigt förorenad/farlig ost skulle klara samhällets hälsonormer?

~Paul~

Den behöver inte vara farlig, men insmord med något som egentligen inte har i ost att göra, är det ingen med kontakter på något trevligt mejeri?
Senast redigerad av cpt.ahab 2010-04-14 kl. 16:17.
Citera
2010-04-14, 16:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Den behöver inte vara farlig, men insmord med något som egentligen inte har i ost att göra, är det ingen med kontakter på någon trevlig ostfabrik?
Jo, jag fattade redan första gången vad du menade men kan du ge exempel på maskinfett/olja som inte är farlig ur förtäringssynpunkt/hälsosynpunkt ?

~Paul~
Citera
2010-04-14, 16:18
Medlem
Citat:
Jo, jag fattade redan första gången vad du menade men kan du ge exempel på maskinfett/olja som inte är farlig ur förtäringssynpunkt/hälsosynpunkt ?

~Paul~

Oj, jag är ingen expert men all olja går väl att smörja med? Raps,oliv,kokos,mat och allt vad som finns?
Citera
2010-04-14, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
men all olja går väl att smörja med?
Nej, inte i längden.

Du kan inte smörja en maskin med vegetabiliska oljor eftersom dessa innehåller vatten. Efter ett tämligen kort tag börjar maskineriet att rosta och falla sönder i fragment eftersom de flesta maskiner innehåller delar och partiklar som består av stål.

Allt stål rostar. Även rostfritt

~Paul~
Citera
2010-04-14, 18:32
Medlem
wedges avatar
Jag tror knappast att de smörjer osten utan att den "svettas" i förpackningen. Vira in en vanlig ostmacka i plastfolie så är osten på den lika glansig efter några timmar.

Citat:

~Paul~
Vitolja är vanligt inom livsmedelsindustrin.
Citera
2010-04-14, 22:43
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Jag tror knappast att de smörjer osten utan att den "svettas" i förpackningen. Vira in en vanlig ostmacka i plastfolie så är osten på den lika glansig efter några timmar.

Vitolja är vanligt inom livsmedelsindustrin.
Nja, osten svettas snarare om förpackningen står öppen ett tag i rumsstemperatur.
Oljan du så är antagligen något liknande den här http://www.abwe.se/PDF%20filer%20mas...3%B6rjolja.pdf som man använder för att smörja klingan på en manuell skärmaskin, när man tex skär ost.
Citera
2010-04-15, 07:54
Medlem
dePauls avatar
De skärmaskiner jag sett består bland annat av tunna ståltrådar som skär osten i perfekta skivor. Där finns inget som kommer i kontakt med osten mer än själva trådarna eftersom resten av maskineriet, dvs släden och pressen finns på sidorna.

Att det trots allt finns olja som är godkänd för användning i samband med mat betyder inte att denna ideligen besprutar varje skiva ost, varvid den få sitt speciella utseende . Det är snarare så att det handlar om naturlig utfällning från själva osten.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in