2010-04-14, 08:15
Medlem
Tja, ska formatera min dator i helgen, och undrar vad som ger bäst prestanda?

1. Installera spel på samma hårddisk som operativsystemet?
2. Göra en partition på den hdd som man ska ha operativsystem på och sedan installera spel på den
3. Installera spel på en annan hårddisk?

4 Hårddisken ligger på 120gb, så om jag ska gör en partition, hur ska jag fördela?

Kör med xp, och har en AMD athlon 3400+
Hjälp skulle uppskattas och gärna en förklaring varför jag ska just välja 1, 2, eller 3 tack
Citera
2010-04-14, 11:00
Medlem
Undvik att installera spel på samma partition som du har OS för att undvika att utrymmet krymper i onödan.

Att installera på en annan partition är betydligt bättre dock ger det inte någon större skillnad i prestanda.

En fördel med att installera det på en annan hårddisk är att spelet laddar snabbare.
Citera
2010-04-14, 12:02
Medlem
Då får det väl bli en annan hårddisk med installerade spel på, eller finns det ytterligare ett bättre alternativ tro?
Citera
2010-04-14, 12:06
Medlem
Ducken11s avatar
Snabbast responstid mot spelet får man väll om man kör en snabb hårddisk och har OS och spel på samma ?

men ska du köra med en till hårddisk så är de bästa 2 snabba diskar där du från ena kör OS o andra spel. ex SSD diskar alternativt WD raptor diskar.

Även en tredje snabb hårddisk där du lägger swap filen skulle öka prestandan en aning.
Senast redigerad av Ducken11 2010-04-14 kl. 12:08.
Citera
2010-04-14, 12:26
Medlem
Början på varje hårddisk är snabbast och därför ska man lägga Windows på den första partitionen. Tillräckligt för de som INTE vill spendera pengar på raptor. Speciellt på nya hårddiskar. Har att göra med att lagrings plattan är rund och längs in och längst ut går olika snabb att få info ur.
Senast redigerad av panpo98 2010-04-14 kl. 12:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in