2010-04-14, 00:58
Medlem
Hej

Jag är i akut behov av hjälp från något datasnille här på FB !

Det är så att jag försöker lägga in Windows XP på en bärbar HP som det låg Ubuntu 7 i med GRUB(?)installerat på. När jag stoppar i XP skivan så startar den upp skivan för mig och installationen sätter igång - så långt inga problem - men sedan så dyker felmeddelande upp på skärmen att det hårddisken saknas eller inte fungerar.

Jag startar om datorn och trycker F10 och för och komma in i BIOS och där så testar jag och göra en kontroll av hårddisken och den hittar inga som helst fel på den! Därefter så så väljer jag Disc Sanitary och rensar hela hårddisken (tog väl ungefär 5 timmar) så att den skulle bli helt ren för att sen prova med XP skivan igen. Men ÅTERIGEN så dyker felmeddelandet upp att hårddisken inte existerar. Väljer jag att inte ha XP skivan i så händer det ingenting och datorn stängs av bara ...

Nu behöver jag er hjälp med hur jag ska gå vidare och få Windows installerat på den igen.
Någon som varit med om samma problem?? Please help!
Citera
2010-04-14, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
När du stoppar i xpskivan får du väl ett val om du vill ändra på din disk (fdisk)? Du kanske behöver ta bort alla gamla partitioner först, sedan skapa nya och formatera om disken på låg nivå?
Citera
2010-04-14, 09:30
Medlem
zixls avatar
Det kan ju även vara så att du inte har stöd för sata på din xpskiva och en satadisk i burken, en dålig kombination. Man kan i en del burkar ändra i bios för att "emulera" ide, man kan även ordna en egen xpskiva med stöd för sata. goggle nlite och du skall finna ett svar.
Citera
2010-04-14, 15:19
Medlem
mutations avatar
Samma sak hände mig. Jag hade vista på datorn, sen skaffade jag xp.
Efter det bytte jag tillbaka av någon anledning och då var det något liknande för mig med.

Kan inte hjälpa dig så mycket för jag kommer inte ihåg hur jag gjorde mer än att jag ringde till stället där jag köpt datorn. De hjälpte mig.
Citera
2010-04-14, 22:28
Medlem
Hej igen och tack för era svar!

Jag lyckades lösa problemet genom att gå in i BIOS, gå till Advances Configuration, sedan ändra Native Sata till disable, sen spara och starta om. Nu funkar det klockrent och datorn hittar hårddisken och nu är jag framme vid installationen där jag får fram en ruta över befintliga partitioner och opartionerat utrymme på datorn. Det som kommer fram är endast Opartionoretat utrymme 152625 MB - Ska jag trycka enter och köra på eller ska jag skapa en ny partion nu? Snabb hjälp önskas då jag sitter med detta i skrivande stund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in