2010-04-13, 22:27
Medlem
DoktorKubiks avatar
Hej!

Min dator låter mig inte packa upp .zip/.rar-filer, utan ger mig ett felaktigt "Disken är full"-meddelande. Har försökt packa upp filer i storlekar mellan 200mb och 15gb, inget fungerar. Jag får upp detta meddelande, med föga imponerande grammatik: "The disk probably is full." trots att jag har drygt 40gb ledigt.

Detta problem har uppkommit senaste månaden, innan dess fungerade det finfint.

Windows 7
Intel Core i7
6gb ram
500gb HDD
Citera
2010-04-13, 22:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har du flera partitioner?

Testa att högerklicka på rarfilen och välj "extrakt here" och se om det funkar bättre.
Citera
2010-04-13, 22:41
Medlem
DoktorKubiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har du flera partitioner?

Testa att högerklicka på rarfilen och välj "extrakt here" och se om det funkar bättre.
Nä, jag har två diskar. En liten SSD som systemdisk och en 500gb som lagringsdisk. Testade ditt tips och det fungerade! Väldigt märkligt. Vad är logiken bakom detta måntro?

Tack hur som helst!
Citera
2010-04-13, 22:46
Medlem
Det är för att winrar envisas med att använda en tempkatalog på systemdisken för att mellanlagra det man packar upp.
Idiotiskt nog går den heller inte att ändra (inte i winrar i varje fall), ngt som är sjukt irriterande om man har ont om plats på systemdisken.

Men som tur är så kan man komma runt det just genom att välja "extract here"
Citera
2010-04-13, 23:05
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Det är för att winrar envisas med att använda en tempkatalog på systemdisken för att mellanlagra det man packar upp.
Idiotiskt nog går den heller inte att ändra (inte i winrar i varje fall)"

Setting > Path > Folder for temporary files

Det går att ändra.
Citera
2010-04-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Setting > Path > Folder for temporary files

Det går att ändra.

Man skulle kunna tro det, men icke.
Även fast man ändrar inställningen du pekar på så används en mapp på systemdisken vid upppackning på annat sätt än det jag tidigare har nämnt.
(vilket höll på att göra mig vansinnig en period innan jag kom på det där med att packa upp från den kontextuella menyn och min systemdisk var full)
Citera
2010-04-13, 23:14
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Man skulle kunna tro det, men icke.
Även fast man ändrar inställningen du pekar på så används en mapp på systemdisken vid upppackning på annat sätt än det jag tidigare har nämnt.
(vilket höll på att göra mig vansinnig en period innan jag kom på det där med att packa upp från den kontextuella menyn och min systemdisk var full)

Är det så? Va dumt. Tanken är väl ganska bra sålänge det fungerar, men det är ju när det inte funkar som man kan bli förbryllad.

Har inte haft problemet själv då jag har 2 diskar jag alltid packar upp mellan.
Citera
2010-04-14, 01:58
Medlem
simon556s avatar
eller så kan du installera 7-zip istället det är gratis/open sourse och det kan hantera flera metoder för komprimering samt det är snabbare och komprimera filerna bättre (med sitt eget format) än winrar.

http://www.7-zip.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in