2010-04-13, 11:33
Medlem
Köpt beg. bil med fet spricka i vindrutan.

Kommer mitt f-bolag att reagera om jag, tre veckor efter tecknad försäkring åker till Carglass och ber dom byta vindrutan? (kör helförsäkrat).

Dvs kommer f-bolaget korsförhöra Carglass om sprickan verkligen är ny eller om den funnits där förut?

Fan..jag kör ju helförsäkrat och det omfattar ju "glas" också. Då är jag väl försäkrad mot just glasskador på MIN bil, oavsett om den fanns där sen förra ägaren?
Citera
2010-04-13, 12:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Det går på försäkringen oavsett. Givetvis får du betala självrisk/egenavgift själv.
Citera
2010-04-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det går på försäkringen oavsett. Givetvis får du betala självrisk/egenavgift själv.

Klockrent, tack!
Citera
2010-04-13, 12:13
Medlem
mercuriuss avatar
Det ska ju bara vara att åka in och byta skiten. Kostar dock självrisk på typ 1500-1700:- beroende på försäkringsbolag.
Men när jag bytte min ruta frågade dom vart jag fick stenskotten ifrån (vilken väg) men det är ju bara säga vart som helst. Det är säkert bara något försäkringsbolagen vill ha pga premier osv.
Safety first
Citera
2010-04-13, 12:15
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:

Nej det går inte på försäkringen oavsett. Skadan måste ha inträffat under tiden som fordonet var försäkrat i det bolaget. DU får ej ersättning för en skada som inträffat under et annat försäkringsbolags ansvar. Sen om dom upptäcker det är en annan grej
Citera
2010-04-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercurius
Det ska ju bara vara att åka in och byta skiten. Kostar dock självrisk på typ 1500-1700:- beroende på försäkringsbolag.
Men när jag bytte min ruta frågade dom vart jag fick stenskotten ifrån (vilken väg) men det är ju bara säga vart som helst. Det är säkert bara något försäkringsbolagen vill ha pga premier osv.
Safety first

Jomen det är just det.. vad ska jag säga då? Blåljuga? Sprickor kommer väl dessutom smygandes oftast som ett resultat från ett stenskott?

I och med att bilen är köpt på kvd och alla fel finns dokumenterade känns det vanskligt att blåljuga om en sådan sak då det lätt kan kollas upp, om man nu vill det.

Kanske be farsan lämna in den? Så kan han spela dum? "Nä det e grabbens bil, jag vet ingenting, hände väl utåt Huddinge nånstans där han bor". Funkis?

Fan också! Ska jag dra en sten i vindrutan en natt och hävda skadegörelse sen, då har ju onekligen skadan inträffat under min ägo-period..
Citera
2010-04-13, 12:19
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Nej det går inte på försäkringen oavsett. Skadan måste ha inträffat under tiden som fordonet var försäkrat i det bolaget. DU får ej ersättning för en skada som inträffat under et annat försäkringsbolags ansvar. Sen om dom upptäcker det är en annan grej
Tjöta...det går på försäkringen. Det är poängen. Sen om det finns klausuler eller undantag eller vad du nu vill hitta på kommer inte bolaget undan iaf. Det är ju kundens uppgift som gäller i det fallet och ja, TS kommer att få sin ruta bytt utan problem. Det var ju det han frågade om eller?
Citera
2010-04-13, 12:59
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Tjöta...det går på försäkringen. Det är poängen. Sen om det finns klausuler eller undantag eller vad du nu vill hitta på kommer inte bolaget undan iaf. Det är ju kundens uppgift som gäller i det fallet och ja, TS kommer att få sin ruta bytt utan problem. Det var ju det han frågade om eller?

Jag är försäkringsmäklare, är du?
Citera
2010-04-13, 12:59
Medlem
zorb89s avatar
Bara du ljuger. Kasta en liten sten på rutan också innan du åker in
Citera
2010-04-13, 13:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Jag är försäkringsmäklare, är du?
Nej det är jag inte men jag har bytt ruta massor med gånger utan bekymmer.
Har du?
Citera
2010-04-13, 13:10
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Nej det är jag inte men jag har bytt ruta massor med gånger utan bekymmer.
Har du?

Japp det har jag, men då har det skett under tiden som försäkringen har gällt, eller så får man ljuga lite.
Säg bara att skadan skett under tiden du hade försäkringen hos bolaget som du har nu, så ska det inte vara några problem. Men att säga att dom betalar oavsett vad är helt fel.
Citera
2010-04-13, 13:29
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Japp det har jag, men då har det skett under tiden som försäkringen har gällt, eller så får man ljuga lite.
Säg bara att skadan skett under tiden du hade försäkringen hos bolaget som du har nu, så ska det inte vara några problem. Men att säga att dom betalar oavsett vad är helt fel.
Korrekt. Jag gjorde en tabbe då jag bytte en gång. Trodde det gällde på nuvarande försäkring så skaffade halv endast pga det och fick sen höra att det gällde för den försäkringen som var på just vid inträffande så fick ställa av bilen och byta försäkring igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in