• 1
  • 2
2010-04-12, 15:09
Medlem
Kahlsons avatar
Hjälp mig Flashback!

Jag är jävligt trött på att jobba med saker som inte intresserar mig ett jävla dugg, så jag tänkte att jag vill faktiskt jobba med något jag verkligen brinner för eller allra minst tycker är intressant, och kom då på att tv-spel och datorspel av alla slag är ju ett intresse för mig, varför inte jobba inom den branschen?

Det jag undrar är om någon kan relativt utförligt beskriva och nämna de olika områden inom tv- och datorspel man kan jobba med, samt vad för slags utbildning/erfarenhet de kräver? Det finns väl hur mycket som helst? Programmering, marknadsföring, design osv.

Och vad tror ni andra nördar är roligast att jobba med inom spelbranschen?

Testare räknas inte.. även om jag inte hade tackat nej!
Citera
2010-04-12, 15:26
Medlem
Legolasses avatar
Jag antar att det du kan jobba med inom spelbranchen är precis det som du räknar upp men även saker som ljud och 3D-grejer.

Jag läser programmering A-C på gymnasiet just nu och jag tror att det är en bra grund för att få någon sorts uppfattning om vad det handlar om. Det ger ju även behörighet till div. datarelaterade utbildningar på t.ex. KTH. Om du bara på skoj går in och kikar på Dices hemsida så söker de ju folk med kunskaper inom många områden, kolla där. Bara för att få ett hum liksom.
Citera
2010-04-12, 15:44
Medlem
Kahlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legolasse
Jag antar att det du kan jobba med inom spelbranchen är precis det som du räknar upp men även saker som ljud och 3D-grejer.

Jag läser programmering A-C på gymnasiet just nu och jag tror att det är en bra grund för att få någon sorts uppfattning om vad det handlar om. Det ger ju även behörighet till div. datarelaterade utbildningar på t.ex. KTH. Om du bara på skoj går in och kikar på Dices hemsida så söker de ju folk med kunskaper inom många områden, kolla där. Bara för att få ett hum liksom.

Tanken slog mig att gå in på DICEs hemsida och spana förra veckan, men glömde helt av det, så tack

Jag läste Programmering A och B på gymnasiet, och tyckte inte det var något vidare roligt, mycket siffror och lite grafik.

Att jobba med ljud inom spel låter dock intressant, ingenting jag tänkt på tidigare, någon som kan utveckla detta?
Citera
2010-04-12, 15:47
Bannlyst
Älskar du inte programmering, så är det ingen idé att ens fundera.
Citera
2010-04-12, 15:51
Medlem
Kahlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SettiMari
Älskar du inte programmering, så är det ingen idé att ens fundera.

Så programmering är det enda dom håller på med inom spelbranschen?

Vet du vad marknadsföring är för något?
Citera
2010-04-12, 15:51
Bannlyst
Ska jag vara ärlig så kan du glömma det direkt. De här killarna är otroligt duktiga och brinner till 500% för saken. Jag vet det, eftersom jag känner flera som jobbar med det.
Citera
2010-04-12, 15:58
Medlem
Kahlsons avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så kan du glömma det direkt. De här killarna är otroligt duktiga och brinner till 500% för saken. Jag vet det, eftersom jag känner flera som jobbar med det.

Du verkar sitta inne på fakta om mig själv som inte ens jag har, eftersom du direkt kan utesluta att jag skulle kunna brinna för någonting samt vara "otroligt duktig" på det.

Efter att ha läst dina tidigare inlägg väljer jag nu att helt och hållet ignorera allt du kommer skriva i fortsättningen, du snackar mest skit.
Citera
2010-04-12, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlson
Du verkar sitta inne på fakta om mig själv som inte ens jag har, eftersom du direkt kan utesluta att jag skulle kunna brinna för någonting samt vara "otroligt duktig" på det.

Efter att ha läst dina tidigare inlägg väljer jag nu att helt och hållet ignorera allt du kommer skriva i fortsättningen, du snackar mest skit.

Du sa att du tyckte att programmering inte var så kul i gymnasiet.
Du är helt chanslös. Det är inget man "bara kan välja att bli" - om du nu tror det. haha, dumfan
Citera
2010-04-12, 16:11
Medlem
Modellering och animering ingår också så det är inte bara programmering.
Spelbranschen är rätt omfattande.
Citera
2010-04-12, 16:18
Medlem
Kahlsons avatar
Citat:
Du sa att du tyckte att programmering inte var så kul i gymnasiet.
Du är helt chanslös. Det är inget man "bara kan välja att bli" - om du nu tror det. haha, dumfan

Du är en dumfan om du tror att man inte kan välja sitt yrke, för det är precis vad det är, ett yrke.
Du är också en dumfan^2 för att du tror att allt inom spel handlar om programmering.
Du är till och med en dumfan^3 eftersom du inte ens kan läsa första inlägget där jag skriver att spel ligger i mitt intresse, tror du att jag nyligen köpt ett PS3 och fått för mig att jag vill jobba med spel över en natt?

Det är bättre att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot... - behöver jag ens avsluta detta citatet? Du fattar.
Citera
2010-04-12, 17:04
Medlem
Amagadwats avatar
Tyvärr har jag ingen erfarenhet inom (jobb)spelbranschen men det lär ju finnas många olika jobb/uppdrag du kan söka.

Något i stilen med:

- Programmera spel
- Göra grafik/layout/animationer
- Ljud, texter, översättningar
- Idéer, tips & förbättringar
- Testning
- Underhåll & skötsel
- Försäljning & kontrakt

(?)
Citera
2010-04-12, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlson
Du är en dumfan om du tror att man inte kan välja sitt yrke, för det är precis vad det är, ett yrke.
Du är också en dumfan^2 för att du tror att allt inom spel handlar om programmering.
Du är till och med en dumfan^3 eftersom du inte ens kan läsa första inlägget där jag skriver att spel ligger i mitt intresse, tror du att jag nyligen köpt ett PS3 och fått för mig att jag vill jobba med spel över en natt?

Det är bättre att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot... - behöver jag ens avsluta detta citatet? Du fattar.

De som sysslar med grafiken och ljud är specialutbildade, och det är samma där. De har talang. Utbildning räcker inte. Inget av detta har du. Eller hur? Talang, i så fall hade du vetat det. Du är bara en patetisk lycksökare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in