2010-04-12, 13:55
Medlem
När jag vaknade i morse var kylskåpet minst sagt varmt samt alla matvarorna var varma. För några veckor sedan satte jag upp temperaturen i kylskåpet för det hade bildats frost. Trots detta har frosten fortsatt, men var nu helt borta. Jag tänkte att kylen först nu reagerade på den lägre temperaturen.

Jag har nu satt upp värmen till Max (alltså kallast), men efter en 1,5 h är det bara marginellt kallare hos vissa varor. Hur långt tid tar det innan jag får helt kallt igen? Har termostaten möjligen gått sönder?

Bor i hyresrätt btw. Hyresvärden har telefontid 1 h om dagen, men man kan annars ringa på journummer. Ska jag ringa på journumret eller räknas inte mitt problem som akut nog?
Citera
2010-04-12, 13:58
Medlem
Sessilays avatar
Jag hade ringt journumret. Att inte kunna förvara sin mat på ett adekvat sätt tycker jag absolut är ett akut problem.
Och ja, jag tror också att det är termostaten som gått sönder.
Citera
2010-04-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sessilay
Jag hade ringt journumret. Att inte kunna förvara sin mat på ett adekvat sätt tycker jag absolut är ett akut problem.
Jo. Jag tycker dock att maten börjar bli kallare. Men jag tycker det borde gå snabbare för det att bli kallt...
Citera
2010-04-12, 14:04
Medlem
Förstår inte riktigt vad du vill. I din rubrik skriver du "Kylskåpet varmt. Sönder?" och där borde du låta ditt sunda förnuft tala. Är kylskåpet varmt är det givetvis någonting som inte stämmer.

Sedan följer två andra frågor: "Hur långt tid tar det innan jag får helt kallt igen? Har termostaten möjligen gått sönder?" Här skulle jag gissa att det tar ungefär 5-6h, borde inte ta längre tid än så. Men jag skulle nog se mig själv som en lekman inom ämnet, så du ska nog inte lita alltför mycket på den bedömningen. På den andra frågan i det här stycket borde du än en gång tänka efter innan du frågar. Självklart är det termostaten, vars uppgift är att hålla en konstant temperatur (vilket den nu slutat göra), som hittat på något lurt.

På din sista fråga, huruvida du skall ringa eller inte, skulle jag nog ändå tycka att problemet är akut. I alla fall med jämförelse med andra saker såsom element som gått sönder eller trasig ventilation.

Till sist, lycka till!
Citera
2010-04-12, 15:42
Medlem
Blå Rutas avatar
Även fast det blir lite kallare igen så är det trasigt om det inte jämt lyckas hålla det kallt. Själv hade jag kylskåp för ett tag sedan som visserligen kylde sakerna oftast, men när den nått önskvärd temperatur så var den nöjd med det. Menar alltså att den slutade kyla, och då steg temperaturen inne igen utan att kylskåpet reagerade på det. Men var man och öppnade eller pillade med inställningen så började den kyla igen. Detta innebar att varje morgon var saker varma. Under natten hann kylskåpet kyla sig ordenligt, sedan la det av. Sedan hann det långsamt stiga under morgonen och lagom tills jag ville äta frukost var smöret mjukt och mjölken ljummen.
Sådant är givetvis inte acceptabelt så jag fick det utbytt.
Citera
2010-04-12, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sessilay

Japp, om du bor i en hyresrätt och de har ett journummer så ring det. Matvaror för flera tusen kroner kan gå åt helvet plus dun mammas gryta som är värd hur mycket som helst! Så skickar de en tekniker och förhoppningsvis så får du en nu kyl/frys samma dag!

Jag bodde tre månader i en hyresrätt, spisen och kyl/frysen fungerade men de var minst sagt sunkiga! Min polare arbetade som elektriker åt detta hyresbolag. Jag ringde och felanmälde min spis och klagade på kylen som inte höll tempen.

Nästa morgon kommer min polare med en ny spis och en ny kyl/frys utan att titta på de gamla! Det är en bra polare det!
Citera
2010-04-12, 16:30
Moderator
Tystnads avatar
Är skåpet gammalt tar det längre tid att få upp kylan så 3-4 timmar får du lugnt räkna med.
Är det ett skåp som enbart har en kompressor som både kyldelen & frysdelen delar på så tar det en jävla tid innan kylan uppnås om det varit helt varmt,dock har dem flesta standardskåp två kompressorer.

Kan ge ett bra tips om hur man mäter kylan i ett kylskåp: Sätt in en kylskåpstermometer i ett glas vatten ,vattnet simulerar matvarornas temperatur så då får man den verkliga temperaturen.
Mäter man bara luftens temperatur i skåpet får man missvisande värden
Citera
2010-04-12, 16:34
Medlem
Ringde journummret vid 15-tiden. Hoppas att de hinner komma idag!
Citera
2010-04-13, 16:24
Medlem
Idag var de och kollade på kylen. Såg inte så bra ut... Men fick såklart ett extra kylskåp så länge!

Jag har nu stängt av min vanliga kyl, så då borde inte den dra någon el? Trots att frysen är inkopplad?
Citera
2010-04-27, 21:34
Medlem
Kan uppdatera tråden lite. Idag fick jag en sprillans ny kyl och frys. Mycket glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in